Floaten: het nieuwe ontspannen

Wist je dat floaten – drijven in een zoutwater bad – de perfecte manier van ontspannen is? Onder topsporters is het al wel bekend. Zelf kende ik het niet, tot ik er vorig jaar een collega over hoorde. Ik was wel nieuwsgierig. Nu ik mezelf overtraind heb en mijn lijf vol spanning en vermoeidheid zit, ben ik het ook daadwerkelijk eens gaan proberen. 

Floaten is als drijven op de dode zee, maar dan zonder de hele reis er naar toe. In de jaren negentig werd het in Amsterdam als eerste geïntroduceerd en sindsdien is het overal in Nederland te doen. Zo ook bij mij in Deventer. De eerste keer wordt me rustig uitgelegd wat er allemaal gaat gebeuren en word ik vervolgens naar de floatruimte gebracht. Daar staat de cabine waar ik zo in ga liggen. In een kleine kleedruimte kan ik me uitkleden en douchen, dat doe je vooraf zodat je fris en fruitig in de float cabine stapt.

In die cabine staat een laagje van ongeveer 30cm water van 35,5°C. Door het hoge zout gehalte blijf je drijven op dat water en dat is fysiek erg ontspannend, zo zeggen ze. Omdat je float in een cabine en de drukke wereld achter je laat is het niet alleen fysiek ontspannend. Ook mentaal ben je even prikkelvrij: geen werk, geen laptop, geen Facebook. Als ik er in stap voelt het zoals vroeger in bad waar badzout in opgelost was, maar dan in het kwadraat. Daardoor is het ook lastig om goed te blijven zitten. Mijn benen gaan vrijwel automatisch drijven. Er staat rustgevende pianomuziek op en door op een knop te drukken gaat het licht uit en de cabine dicht.

 

Mijn eerste ervaring met floaten

Daar lig ik dan.

Ik doe mijn ogen dicht.

Even heb ik het gevoel dat alles aan het draaien is. Dit is echt heel anders dan het zwembad. Snel doe ik mijn ogen open en zet mijn handen op de bodem. Mijn lichaam was denk ik even alle informatie kwijt om zicht te oriënteren; gek gevoel! Ik doe m’n ogen weer dicht, laat het nu over me heen komen en dan trekt het gelukkig ook weg. Net als de muziek na een paar minuten.

Het is nu donker en stil. Alleen als ik beweeg, voel ik wat. Het water is net iets kouder dan ikzelf. Zolang ik rustig lig, is er echter geen enkele zintuiglijke prikkel en dat is waarschijnlijk precies de bedoeling om die complete ontspanning te krijgen. In het begin is mijn hoofd druk, voel ik m’n darmen van alles doen en is het even zoeken naar wat ik met mijn armen doe: leg ik die naast me, onder m’n hoofd, op m’n buik? Dat duurt een paar minuten, maar dan lig ik heel fijn, is m’n ademhaling rustig en heb ik het gevoel heel ontspannen te liggen. Dat blijkt niet zo te zijn, want pas na een hele tijd voel ik eerst spanning uit mijn benen losschieten en iets later uit mijn schouders. Vrijwel direct valt mijn mond open en kom ik in een soort van bewuste slaaptoestand. Pas nu is er echt ontspanning.

>> Hoe verlaag je het stresshormoon cortisol in je lijf?

Niet heel veel later is de pianomuziek terug, gaat het licht weer aan en zijn de drie kwartier om! De cabine gaat open, ik kom rustig overeind zitten en maak de fout met m’n vinger in m’n jeukende oog te komen. Dat is natuurlijk niet handig als daar zout aan zit! Wel een goede reden om niet te blijven zitten, maar snel onder de douche te stappen en het zout uit m’n oog spoelen. Weer aangekleed staat er een lekkere kop thee voor me klaar zodat ik nog even rustig kan zitten. Wat was dit fijn! Mijn lichaam kon totaal ontspannen en ook m’n hoofd is tot rust gekomen. Heerlijk.

 

De voordelen van floaten voor sporters

Wat, naast dat floaten gewoon heel fijn is, de voordelen zijn voor stoere sportvrouwen? Zowel fysiek als mentaal heeft het ontzettend veel pluspunten. Zo helpt het floaten bij de afbraak van cortisol (stress) en melkzuur (spierpijn), haalt het de spanning van je spieren af, wordt de zuurstoftoename bevordert, verlagen hartslag en bloeddruk, wordt de aanmaak van endorfines gestimuleerd, is de druk van je gewrichten af en is het een veel effectievere rustmethode dan slapen.

>> Het wondermiddel magnesium

Daarnaast komt je hoofd in zo’n sessie aardig tot rust. Dit zal helpen voor focus en concentratie, maar geeft ook de kans om een slechte prestatie naast je neer te leggen of juist de goeie punten extra aandacht te geven. Ik me ook zo voorstellen dat dit een perfect moment voor topatleten is om hun belangrijke wedstrijd te visualiseren en die zo stap voor stap door te nemen.

Dat het floaten zo onbekend is, dat is wat mij betreft dus totaal onterecht. Iedereen, topsporter of niet, kan hier ontzettend veel profijt van hebben. Al is het maar alleen dat je een keer anderhalf uur puur de tijd neemt voor jezelf. Zelf ga ik trouwens naar het floatcentrum in Deventer, waar ik voor 45 minuten floaten, €30,- betaal. Vergeleken met bijvoorbeeld een bezoek aan de schoonheidsspecialist of een sportmasseur een hele schappelijke prijs naar mijn idee. Ik ben er de komende tijd in ieder geval regelmatig te vinden, maar ook als ik over een tijdje weer echt fit ben, zal dit zeker op mijn lijstje blijven staan. Cadeautje voor mezelf ;).

Liefs, Astrid

p.s. wil je wat meer informatie over het floaten, lees dan eens deze blog of google er op los. Er is genoeg over te vinden!

Volg Stoere Vrouwen Sporten ook op InstagramFacebook en YouTube voor meer sport updates, recepten en leuke work-outs.

Elke blogger en website is je verplicht dit te vertellen: koop je iets via de linkjes op onze site, dan krijgen wij daarvoor vaak een kleine vergoeding. Dat geldt bijvoorbeeld voor de linkjes naar Sportbay, de Body & Fitshop, Decathlon en Bol.com. Maar bijvoorbeeld ook voor linkjes naar Dille & KamillefonQCoolBlue en Holland & Barrett. Meer hierover lees je op de pagina Support Onze Site. Dankjewel alvast, want van al die kleine beetjes die we zo ontvangen, kunnen wij de site en servers draaiende houden.
Astrid
Astrid

SVS is voor Astrid de kans om over de dingen die zij belangrijk vindt te vertellen. De sportieve computer nerd ervaart de natuur als haar thuishaven, haar rustpunt. Fietsend door Kenia, zwemmend in een Fjord in Noorwegen. Maar ze staat met haar werk in de IT ook midden in de moderne wereld. Midden in de drukte van deze tijd, het luide roepen van mensen op social media en het uitputten van de aarde door de mens, probeert Astrid haar weg te vinden. Balans te bewaren en kleine manieren te ontdekken om zo mooi mogelijk te leven. Schrijven voor onze site doet ze niet vaak, maar zodra ze het doet is het altijd raak

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.