Waarom wordt het effect van gezond bewegen toch zo onderschat?

Kirsten leerde gezond bewegen

In de Volkskrant lees ik dat de nieuwe norm voor gezond bewegen staat op 2,5 uur per week. ‘Dat is minder ontmoedigend’, aldus het citaat van Pim van Gool, voorzitter van de Gezondheidsraad. Ik vraag me hardop af of het goedkoopste medicijn tegen heel veel moderne gezondheidsklachten op deze manier niet heel erg wordt gedeclasseerd.

De Gezondheidsraad heeft – in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid – secuur gekeken naar de bewezen effecten van gezond bewegen. Minder risico op hart- en vaatziekten, verlaagt de bloeddruk, vermindert vetmassa en buikomvang, kans op diabetes neemt af, bestrijdt depressieve symptomen en – als je ouder wordt – minder kans op botbreuken. ‘Hoe meer beweging, hoe groter de gezondheidswinst’, zo luidt de conclusie.

Waarom zou je de beweegrichtlijnen dan stellen op slechts 2,5 uur per week met de toevoeging dat het minder ontmoedigend is? Zou je niet juist moeten investeren in meer onderzoek en bewijslast naar de effecten van bewegen op de gezondheid? In het huidige gezondheidsstelsel zou wat mij betreft veel meer ruimte en aandacht mogen komen voor gratis medicatie in de vorm van ontspanning, ademhaling, beweging en rust. Maar ja, aan gratis valt niet te verdienen…

 

Kaders voor gezond bewegen

Het irriteert me mateloos dat zoiets simpels als gezond bewegen gekaderd moet worden door de overheid. Dat in het artikel geschreven wordt dat een beweegmeter gevoelig is: het registreert elke wandelpas en dat zou gebruikers ten onrechte geruststellen. Hoezo? Als de gebruiker ervoor kiest om zo’n meter te gebruiken als excuus om vooral maar niet te hoeven bewegen, dan verwacht ik niet dat deze richtlijn daar iets aan verandert.

Wat ik in dit artikel tussen de regels door lees, is een heel ander issue. In ons land heerst meer en meer de tendens om de regie maar vooral bij een ander neer te leggen. We plakken stickers op onze producten om ons een bewust gezonde keuze te laten maken. Dieetboeken vliegen als gedroogde dadels over de toonbank zodat we maar niet zelf hoeven na te denken over wat we eten. We zijn veranderd in kuddedieren zonder zelfdenkend vermogen.

 

Iedere vorm van beweging is goed

Natuurlijk chargeer ik, en zijn er nog genoeg mensen die wel gewoon met beide benen op de grond staan. Maar het valt me wel op dat onze intelligentie flink is aangetast op dit vlak. Als er werkelijk een instituut als de Gezondheidsraad ervoor nodig is om te communiceren dat je beweegt als je stofzuigt…??? En zichzelf trouwens ook nog tegenspreekt: want als iedere vorm van beweging goed is, waarom zou bewegen tijdens het werk dan anders zijn?

Ik denk er zo het mijne van. Ooit was ik chronisch ziek. De diagnose fibromyalgie heeft mij jarenlang buitenspel gezet. Want – zo werd gezegd – er is niks aan te doen dus leer er maar mee leven. De farmaceutische industrie had veel aan mij kunnen verdienen als ik de tramadol, slaappillen en antidepressiva had geaccepteerd. Jaren later interviewde ik ademhalingsdeskundige Stans van der Poel. Zij zei het destijds al: ‘De beste medicijnen kosten niets.’

 

Effecten van gezond bewegen

Wetende hoe mijn eigen gezondheid is opgeknapt, vraag ik me bij dit artikel en het onderzoek van de Gezondheidsraad heel veel dingen af. Is het niet veel interessanter om juist de succesverhalen dankzij deze gratis medicatie voor het voetlicht te brengen? Om te laten zien dat 2,5 uur per week misschien de norm is, maar dat een uurtje extra in de week misschien wel meer kwaliteit van leven kan opleveren dan medicijnen slikken?

Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet tegen medicatie en ik geloof ook heilig dat het voor veel ziektebeelden onvermijdelijk is. Toch vind ik het schrijnend om te zien hoe denigrerend het fenomeen ‘bewegen’ wordt weggezet als lastig te integreren onderdeel in ons dagelijks leven. Waarom pas adviseren om te gaan bewegen als er klachten zijn? Zou het niet veel gezonder zijn om bewegen als preventiemiddel in te zetten?

 

Gezond bewegen als medicijn

Terwijl ik de laatste alinea’s van dit blog typ, voel ik emoties. Dit onderwerp raakt me zo diep in mijn ziel. Ik ben enerzijds zo dankbaar dat ik de regie op mijn leven weer terug heb. Anderzijds word ik iedere keer zo boos en verdrietig dat dit thema zo eenzijdig wordt belicht en nauwelijks als serieuze optie wordt gezien als mensen met onbegrepen klachten bij de huisarts of medisch specialist belanden. Liever een etiketje dan een oplossing, lijkt het wel.

Dat waar wij met Stoere Vrouwen Sporten voor staan, zou dat niet een mooi uitgangspunt kunnen zijn voor een grotere landelijke campagne? Zoveel mooie vrouwen in onze community voor wie sporten en bewegen de dagelijkse medicatie vormen en in sommige gevallen zelfs levensreddend zijn geweest. De kracht van bewegen is meer dan fysiek sterk zijn, het maakt dat we sterke individuen kunnen zijn in deze overweldigende wereld.

Lees ook: een burn out na je 40e? Het zou wel eens iets anders kunnen zijn

Tips om te bewegen gedurende de dag

Hoe goed slaap je eigenlijk?

Run Smile Enjoy TOP | TSHIRT | LONGSLEEVE – voorverkoop t/m 15 augustus

Kirsten Vogd

Onze interviewer, verhalen verteller, stoomtrein en clown. Kirsten gooide begin 2016 haar leven over een andere boeg en verruilde de sportschool voor de buitenlucht. Ze leerde hardlopen en rekende af met haar (niet meer) chronische aandoening fibromyalgie.

5 Comments
  1. Helemaal eens! Sporten kan heel veel doen!
    Ik was/ben bestempeld met CVS, over van alles gesproken, revalidatiecentrum, sporten zo goed als schrappen, medicatie, etc.
    Ik ben mijn gevoel gaan volgen. Langzaam bewegen, vogeltjes kijken tempo, niet bewegen op snelheid, maar wat goed voelt. Langzaam komt er weer een basis. Mijn duur wordt langer, mijn lijf wordt sterker, ik word blijer 🙂 Bewegen is voor mij echt mijn medicijn, mijn vrijheid, mijn uitlaatklep, mijn happy-pil, lekker naar buiten, zo simpel, maar zo heilzaam én gezond én leuk.

    1. Wow, mooi om te lezen Angela! En wat triest eigenlijk hè, hoe weinig artsen je over dit pad weten te vertellen. “Leer er maar mee leven”, en dan totaal niet realiserend welke impact dat ene zinnetje op iemand kan hebben.

      1. Nou precies dat! Leer er maar mee leven. Euhhhh, daar ben ik te jong voor en dat voelt wel heel erg als een eindpunt. Heel blij dat ik naar mijn eigen gevoel en lichaam heb geluisterd. Hoera voor sporten en bewegen!

  2. Ik ben pas begonnen met hardlopen en alhoewel het opbouwen niet zo snel gaat als ik wil ben ik wel al 15 kilo behoorlijk wat centimeters en 80% van mijn Fibromyalgie pijnklachten.
    Vind ik het hardlopen leuk ? Nee zeker niet ik vind het vreselijk maar wat het met mijn lichaam doet dat vind ik het beste wat me ooit is overkomen.

  3. Spijker op z’n kop. Als fysiotherapeut in het ziekenhuis zie en hoor ik vaak dat “bewegen” pas als therapie wordt ingezet als het kwaad al is geschied. Vaak kunnen vele complicaties van medische behandelingen worden voorkomen door het in beweging blijven. En terwijl ik vaak roep dat bewegen net zo belangrijk is als de medicamenteuze behandeling, wordt het nog steeds vaak als eerste opzij geschoven wanneer er weinig tijd is of iemand zich niet zo lekker voelt. Rustig aan is het credo. Extra pilletje erbij. Zo zonde.

    Één direct voelbare bijwerking van bewegen als medicijn is echter lastig voor mensen om te accepteren: vermoeidheid. Vermoeidheid blijft voor velen een directe connectie houden met: ‘niet goed’, overbelasting of ‘te veel’.

    Het is ook lastig om bewegen als iets positiefs te ervaren. Vaak merk je pas welk effect bewegen heeft als je het niet meer doet, en je dus de negatieve effecten ervan ondervindt.

    In ziekenhuizen wordt er al veel meer aandacht besteed aan het preventief actief houden van mensen gedurende een opname. De organisatie ziet meer en meer het belang (omdat er ook eerder ontslag is en minder complicaties, dus er is indirect veel geld aan te verdienen door kortere opnames). Maar buiten de ziekenhuismuren hebben nog maar weinig instanties het licht gezien en zetten structureel in op preventie.

Leave a Reply

Your email address will not be published.