Luisteren naar je lichaam met haptonomie voor sporters

Altijd tot het gaatje gaan en je er soms kokhalzend doorheen slepen. Dat dit niet goed is voor een mens, ervaart sportvrouw Suus tijdens het sporten, maar ook in haar dagelijks leven. Je moet luisteren naar je lichaam. Maar wat vertelt dat lichaam dan?! Luisteren naar je lichaam, met haptotherapie leert ze precies dat.

In mijn jeugd heb ik op een leuk niveau gevolleybald. Dat nam serieuzere vormen aan toen ik, samen met nog een drietal meiden vanuit de B-jeugd, werd uitgenodigd om bij de volwassen dames 1 mee te trainen. Natuurlijk een hele eer om als jonkie uitgekozen te worden en voor mij nog meer motivatie om elke training alles te geven.

 

Hoe sport ongezond kan zijn

Sporten was toen al enorm belangrijk voor mij. Ik vond het leuk en was er best goed in. Een grote bewijsdrang plus willen uitblinken droegen dat bij dat ik met hard werken, omdat ik geen natuurtalent was, al bij de start van het nieuwe volleybalseizoen in de basis stond bij dames 1. De lokale krant sprak over de youngster die aanvallend en passend haar uitverkiezing meer dan waar maakte en dat ik kon terugzien op een uiterst geslaagd debuut bij de hoofdmacht.

Enorm trots was ik maar het legde ook een druk op mijn schouders om dit niveau te blijven behouden. Op trainingen was het devies: blink je uit dan sta je in de basis. Dus gaf ik alles maar dan ook echt alles in elke training, maar vergat om goed voor mijn lichaam te zorgen. Daar werd ook door de leiding geen aandacht aan besteed. Met trainingen van 4 uur achtereen en tussendoor alleen een komkommer naar binnen werkend en te veel water drinkend, stond ik soms te kokhalzen omdat mijn lichaam gewoon op was. Ik wist niet beter en zo ging dit jaren door. Op deze wijze je sport bedrijven is verre van goed. Hopelijk is hedendaags de begeleiding van de jeugd op dat vlak stukken beter, zodat zij behoed worden voor de problemen waar ik al jaren tegenaan loop.

 

Ken de grenzen van je lichaam

Doordat ik altijd ver over de grenzen ging van wat mijn lichaam aan kon heb ik tot op de dag van vandaag moeite met het aanvoelen van wat mijn lichaam aan kan. Überhaupt voelen wat mijn lichaam voor signalen uitzend vind ik heel lastig. Dit zorgt ervoor dat ik vaak te veel vraag, me niet ontspannen door het dagelijks leven beweeg en altijd in een soort doorgaan-modus zit. Naast dat dit niet goed is voor je lijf kan het ook het plezier in het sporten wegnemen.

Om hiermee aan de slag te gaan ben ik bij een haptotherapeut terechtgekomen. Zonder enige verwachting, omdat ik ‘aparte’ behandelvormen al snel zweverig vind. Zweverig is het helemaal niet, daar kwam ik al snel van terug en inmiddels ben ik dol enthousiast. De haptotherapeut heeft na een uitgebreide intake een plan gemaakt om aan de slag te gaan met de dingen waar ik tegen aan liep.

 

Luisteren naar je lichaam

Al snel werd duidelijk dat de basis van het aanvoelen van wat mijn lichaam mij vertelt ver te zoeken was. Mijn standaard reactie en antwoord op de vraag wat voel je nu?: grote vragende ogen opzetten en “geen idee” of “weet ik veel” antwoorden. Ok, hier moest dus aan gewerkt worden! Als eerste heeft de haptotherapeut mij geleerd waar in je lijf je het beste je gevoel kan waarnemen. Daarna zijn we met voorbeelden uit het dagelijks leven aan de slag gegaan om bewust te worden van wat mijn  automatismen zijn in bewegen.

Bijvoorbeeld gewoon een wandeling naar de supermarkt bleek ik verre van ontspannen te doen. Ik liep altijd snel, met mijn buik onbewust ingetrokken, lichaam naar voren gericht en aangespannen. Dit was alleen nog maar een simpele wandeling, maar verder kijkend bleek dat ik dat in heel veel dingen zo doe. Gespannen op mijn racefiets rijden, gespannen hardlopen etc. Continu een alerte houding, wat heel veel energie kost.

 

Aandacht en bewustzijn

Na een aantal keer hier de aandacht op te vestigen werd ik me bewust van het automatische gedrag. De opdracht werd nu, nadat ik leerde om in het bekkengebied de ontspanning te kunnen ervaren, tijdens het hardlopen niet te letten op mijn looptechniek, snelheid, hartslag etc. maar mijn buik los te laten, ontspanning in mijn bekkengebied te brengen en zo mijn rondje te joggen. Nu daar ging ik, verlost van hartslagmeter en andere dingen om op te letten met slechts 1 opdracht.

Na nog geen vijf passen verder merkte ik al het verschil!! Het joggen ging zoveel soepeler en ontspannen. Zo trainde ik verder met elke keer alleen deze opdracht aan mezelf. Ik merkte op dat ik de lol terug kreeg in het lopen (want het was af en toe een -moeten- geworden). Nu ik inmiddels ook wat meer getraind raak in het wielrennen pas ik deze simpele opdracht ook toe tijdens het wielrennen en draai ik zoveel makkelijker de pedalen rond. Ik geniet echt dat het me ook lukt en voel dat niet elke keer een zware strijd is.

 

Ontspanning

Een volgende stap is om in die ontspanning in het dagelijks leven en het sporten de signalen te herkennen. Als mijn lichaam aangeeft dat ik even op de rem moet trappen zodat ik niet structureel over de grenzen ga. Dat is een aandachtspunt maar misschien nog wel meer om daar naar te handelen: want de geest is sterk en wil soms gewoon te veel en walst dan over het gevoel heen. Maar hé: alles gaat met vallen en opstaan!

 

luisteren naar je lichaam

Meer lezen over een gezonde manier van leven?

Sporten is voor je lichaam zorgen en niet alleen maar afzien. We schreven veel artikelen over dit thema die je kunnen helpen te luisteren naar je lichaam. Zoals over stress en sport. Moet je na een drukke dag nou juist even hard trainen of wat voorzichtiger doen?

Astrid trainde dagelijks voor haar triatlons. Ze leefde als een topsporter, maar zo zag ze er niet uit. De harder ze trainde, de dikker ze werd. Totdat ze ging luisteren naar haar lichaam, iets minder ging doen. Ze viel kilo’s af en ging lekkerder sporten
Omdat luisteren naar je lichaam soms best moeilijk is, zijn alle hulpmiddelen welkom. Kirsten leerde haar hartslag te begrijpen en leerde zo te zien wat haar lichaam vertelde. Je hartslag vertelt je of je te moe bent of juist wel een flinke training mag gaan doen.

 

 

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.