Hee! Slik jij vitamine D?

Gebrek aan energie, het is een dingetje. Steeds meer vrouwen klagen er over. De oorzaak vinden we meestal in stress, te veel werk, te weinig activiteit, de verkeerde voeding of een slechte nachtrust. Maar hoe zit het dan met sporters die gezond leven, goed slapen en hun inspanning en ontspanning goed doseren? Kunnen we bij hen ook spreken van een disbalans, ongezonde leefwijze of stress als ze vermoeid zijn? Of kan er sprake zijn van iets anders?

Sinds ik ben gaan sporten voel ik me beter dan ooit. De winter – die ik altijd erg zwaar vond – is niet zo erg meer en mijn nachtrust is ook stukken beter. Dat is wat sport met je doet, het maakt je lichaam sterker sterker, geeft energie, verlaagt stress en zorgt voor een blij gevoel. Inactiviteit en een zittend bestaan wordt niet voor niets het nieuwe roken genoemd. Het schijnt dat mensen die de hele dag zitten aan het einde van de dag vermoeider zijn dan mensen die de hele tijd bewegen.

 

Sporten in daglicht voor energie

Ik koppel mijn goede gevoel wat ik in de winter van het sporten krijg altijd aan het daglicht. Terwijl iedereen binnen zit, rijd ik maar mooi rond op mijn racefiets. Elke middag maak ik even een ronde of ben ik buiten met de hond.

Toch werkte mijn winter strategie niet elk jaar. Een paar jaar terug ging het helemaal niet goed met me in de winter. Al meteen bij het begin van de herfst leek er iets mis te gaan. Ik had weinig energie en was ook een beetje aan het somberen. Tegelijkertijd ervoer ik stress en voelden mijn spieren niet goed aan. Mijn oplossing was wandelen, elke dag naar buiten en zorgen dat mijn lijf weer in balans kwam. Maar zelfs toen het voorjaar al weer begonnen was, had ik nog steeds last.

 

Vitamine D bij duursporters

Toen de zon al lekker scheen, was ik klaar met deze vermoeidheid en het negatieve effect wat het op mijn training en dagelijks leven had. Alleen was ik nog niet in orde. Ik belde sportarts Guido Vroemen op. Hij geeft me vaak advies en deelt zijn eigen ervaring met me. Zo ook deze keer. Wat bleek? Hij herkende het meteen. Ook hij merkte dat al dat buitensporten geen garantie was voor voldoende aanmaak van je zonne-energie.

Hij adviseerde me vitamine D te nemen. Guido vertelde me hoe hij zelf ook een tijd had gehad waarin hij moe was en slechte spieren had. Na een testje bleek hij een vitamine D tekort te hebben. Sindsdien test hij daar vaker op bij vermoeide sporters en het viel hem op dat dit tekort aan vitamine D veel vaker voorkwam dan hij voordien dacht.

 

Meer vitamine D in je lijf

Vitamine D is geen gewone vitamine, het is een hormoon. We hebben het nodig voor de opname van calcium en het zorgt zodoende voor sterke botten. Een tekort aan deze vitamine die eigenlijk een hormoon is zorgt voor spierklachten, maar ook voor energiegebrek, bloedend tandvlees, lusteloosheid, een angstig gevoel, kramp en hyperventilatie. Vitamine D wordt ook in verband gebracht met stemmingsproblemen in de winter. Het is een hormoon dat we zelf aanmaken. Manieren om die aanmaak te verhogen zijn:

 

Zonlicht voor vitamine D aanmaak

Het licht op onze huid zorgt ervoor dat ons lichaam vitamine D aanmaakt. Men ging er altijd van uit dat een wandeling in de buitenlucht genoeg was, maar inmiddels weten we wel beter. In Nederland hebben we zelden genoeg licht om voldoende vitamine D aan te maken. De kou in de winter zorgt ervoor dat we een dikke jas hebben en onze huid bedekt is.

 

Vitamine D in vette vissoorten

Zalm, makreel en tonijn. Niet alleen bevatten ze gezonde vetten, ze leveren ook vitamine D op. Een portie per dag is al voldoende. Helaas eten steeds minder mensen vis omdat we weten hoe ze gekweekt worden en hoeveel antibiotica die beesten krijgen.

 

Eieren als Brion van vitamine D

Het geheim zit hem in de dooier. Voor sporters zijn eieren sowieso goed, ze zitten bomvol eiwitten. Maar ook vitamine D, dat zit vooral in het eigeel. Dus let op, als je iemand bent die de dooier weggooit en alleen het eiwit wilt, niet doen! De magie zit in de dooier.

 

Vitamine D uit een potje

De zon in je hand. Volgens Guido een handige oplossing: “Bij sporters die een vitamine D tekort hebben geef ik nu een megadosis Vitamine D in één keer door middel van Cholecalciferol drank. Er is geen toxiciteit gevonden in onderzoeken waarbij deze dosis werd toegediend, dus het is veilig om zoveel in een keer te nemen.” Vrij vertaald zegt Guido dat je niet zo heel snel te veel kan nemen van Vitamine D.

Mij gaf hij het advies om bloed te laten prikken en een potje vitamines te halen. Het merk maakte volgens hem weinig uit. Ik heb die van Flinndal genomen. Dat vind ik handig, zij sturen het naar je op en de volgende dag ligt het op de mat. Ook niet onbelangrijk: het is heel betaalbaar. Voor 5,95 heb je genoeg vitamine D voor een maand, maar de verpakking voor een kwartaal kost maar rond de 11 euro. Ik heb gedurende de zomermaanden niets geslikt, maar nu ik merk dat er weer minder licht is en ik meer binnen ben, neem ik dagelijks mijn pilletje weer.

Liefs Rose

Als website zijn we verplicht te melden wanneer we aan linkjes geld verdienen of als we door een merkt betaalt worden om iets te schrijven. De linkjes in dit blog zijn affiliate linkjes, dat houdt in dat als jij iets koopt op de site van Flinndal je onze site met een paar % steunt. Wij gebruiken dat om onze hosting te betalen en kunnen zodoende mooi blogs met je delen. Daarom willen we je bedanken. Wil je zien of dat bij nog meer winkels kan? Kijk dan snel even op onze Support pagina. Het zal je verbazen bij welke winkels niet kan.

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor sportieve vrouwen wat matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is sport zoveel meer, dat ze besloot haar eigen magazine te beginnen. Online met de naam Stoere Vrouwen Sporten. Rose fietst, rent en traint momenteel voor de 100 meter sprint.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.