Beginnen met sporten doe je zo

rose in stoere vrouwen sporten trui

Ben je iets te zwaar? Wil je fitter worden? Werken aan je gezondheid en een betere conditie krijgen? Dan is hardlopen misschien wel één van de eerste dingen waar je aan denkt. Hardlopen brengt je in beweging en je wordt er zeker fitter van. Maar, het is niet voor iedereen de beste manier.

Als hardloper kan ik het je vertellen: hardlopen is fantastisch en zalig om te doen. Tegelijkertijd is het de meest waardeloze sport die ik me maar bedenken kan. Ja, heus waar. Het is een zware sport voor je spieren en gewrichten. Het duurt wel even voordat je er echt van geniet. En je moet het heel trouw bijhouden. Even niet gelopen en je bent zo weer terug bij af.

Het is maar dubbel. Eenmaal in je flow, de ene voet voor de ander zettend, is hardlopen het mooiste wat er is. Toch blijf ik er bij dat hardlopen – als je net begint sporten – niet je eerste keuze zou moeten zijn. En met mij vindt I-Min Lee van Harvard dat ook.
Zij houdt zich voornamelijk bezig met de rol van sport en beweging ter bevordering van gezondheid en ter preventie van chronische ziekten. In “Starting to Exercise” noemt ze vijf andere manier van sporten die beter om je spieren te versterken. Deze vijf sporten zijn goed voor de gezondheid van zowel je hart als je brein, versterken je botten en dragen bij aan een gezond gewicht. Mijn gedachte is dat je beter met in ieder geval één van deze sporten of oefeningen begint en pas als je algehele vorm verbetert is, gaat hardlopen. De vijf sporten die Lee noemt zijn:

Krachttraining

Zwemmen

Tai Chi

Wandelen

Kegel

Door deze sporten te doen, versterk je je hele lichaam en verbeter je stap voor stap je conditie. Je zorgt er voor dat je je lichaam sterk genoeg maakt om aan een intensieve sport als hardlopen te beginnen.

 

beginne met krachttraining met gewichtjes in je handKrachttraining voor beginnende sporters

De juiste training maakt je sterk en zorgt voor een beter stabiliteit in je lichaam. De spieren die je krijgt, zorgen ervoor dat je verbranding verhoogt. En het is een handige manier om stukje bij beetje je belasting te verzwaren. Waar je begint met oefeningen met kleine gewichtjes, kan je vrij snel al meer aan.

Voor mij is krachttraining ook een soort ritme in mijn leven. Ik doe ‘s avonds vaak nog wat oefeningen voordat ik naar bed ga. Het is inmiddels fysiek en mentaal het einde van mijn dag. Met die vermoeide spieren slaap ik reuze lekker.

Lees meer over krachttraining en hoe je er aan begint. 

 

vrouw zwemt in zwembad om te beginnen met sporten

Zwemmen de sport voor iedereen

Het wordt wel eens de sport der sporten genoemd. Heb je de lichamen van zwemmers gezien? Prachtig hè? Zwemmend train je al je spieren met het water als weerstand. Tegelijkertijd word je in het zwembad door het water gedragen. Een flinke training met weinig zware klappen en impact op je pezen en gewrichten. Het is overigens ook ontzettend goed voor je conditie, die verbetert snel. Waar je eerst met moeite één of twee baantjes haalt, is dat na verloop van tijd heel makkelijk. Uiteindelijk zwem je met gemak veel grotere aantallen. Dit maakt zwemmen dé sport voor beginnende sporters.

Het enige nadeel is dat je daar in je zwempak staat. Ik vond het maar niets toen ik er net mee begon. Maar al snel kreeg ik in de gaten dat iedereen dat heeft en dat je hele lichaam – als je in het water ligt – niet zichtbaar is.

Tips voor beginnende zwemmers

Leuke en interessante artikelen over zwemmen voor je op een rij

 

Tai Chi

Misschien ken je het van Star Trek of films waar veel Chinezen in zitten. Dat staan en bewegingen maken, zoals ze daar doen. Bij Tai Chi maak je vloeiende bewegingen om je lichaam te ontwikkelen en je gezondheid te bevorderen. Het maakt je bewust van lichaam en geest, maar het is ook een vechtkunst. Mensen die er heel goed in zijn, kunnen op zo’n manier met energie werken dat je niet een enorme spierkracht nodig hebt als je aangevallen wordt. Het duurt alleen wel even voordat je daar bent hoor. Tot die tijd bescherm je vooral jezelf tegen stress en disbalans terwijl je je heel bewust bent van je lijf.

 

Wandelen

Mijn geheime wapen, ik zet het in voor mijn algehele gezondheid maar gebruik het ook om mijn energiepeil te verhogen. Door dagelijks een wandeling te maken, wen je je lichaam aan dagelijkse beweging. Je conditie wordt beter, je slaapt lekkerder, je verbrandt meer en je bereidt jezelf voor op het sportritme en bewegingsintensiteit die je nodig hebt als je gaat hardlopen.

Lees ook: Natuurlijke beweging voor meer energie en een gezonder lijf

 

Kegel

Kegel of bekkenbodemoefeningen zijn de vergeten groente van alle trainingen die mensen doen. En dat terwijl het versterken van deze spiergroep voor iedereen belangrijk is. Naarmate je ouder wordt, worden je spieren slapper. Moeders hebben vaak al eerder bekkenbodemklachten, dit komt door de zwangerschap en bevalling. Met alle gevolgen van dien, denk aan urineverlies bij activiteit. Er zijn veel vrouwen die daar tijdens het hardlopen last van hebben. Dus als je nu toch bezig bent jezelf fitter en gezonder te maken, pak dan ook deze spieren even aan. Je kan daarvoor langs je lokale fysio gaan en met hulp leren de oefeningen te doen.

Vergeet ons niet te volgen op Instagramyoutube en Facebook voor meer updates, foto’s, trainingsfilmpjes en vlogs. En natuurlijk onze Stoere Vrouwen Sporten Facebookgroep waar we elkaar motiveren, inspireren en onze eigen updates delen.

Lees ook:

Eigenlijk kon ik niet meer, geen motivatie

Ik wil niet meer te dik zijn

Sterker dankzij deze oefeningen

ongewenst urine verlies tijdens het sporten

Stoere Vrouwen Sporten TRUI – voorverkoop t/m 15 oktober

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor sportieve vrouwen wat matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is sport zoveel meer, dat ze besloot haar eigen magazine te beginnen. Online met de naam Stoere Vrouwen Sporten. Rose fietst, rent en traint momenteel voor de 100 meter sprint.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.