Hoe behoud je als vrouw van rond de 40 je figuur?

Je sport, eet gezond, bent rond de 40 en voor de eerste keer in je leven krijg je te maken met een taille die groeit. Waar komt dat ineens vandaan? Wat is de oorzaak? Maar vooral: hoe kan je er op een effectieve, maar gezonde manier iets aan doen?

Op Stoerevrouwensporten.nl schrijven we niet over afvallen, diëten en calorieën. Om de simpele reden dat wij sporten voor de lol en niet om dunner te worden. Wij hopen dat meer vrouwen een actieve levensstijl verkiezen boven calorieën tellen. Maar we vergeten niet dat sportvrouwen rond hun veertigste bijna allemaal wel te maken krijgen met een veranderend lichaam. Sommigen komen in een jaar wel tien kilo aan. Om die vrouwen gerust te stellen zijn we in dit onderwerp gedoken. Overigens is het ook een beetje voor mezelf. Ik ben 39 en merk dat ik een ander lijf dan een paar jaar geleden heb. Als ik kijk naar mijn leven en het mooie voedsel dat ik eet, kan ik het niet verklaren. Als eind dertiger ben ik nog niet in de overgang, maar er gebeurt zeker wel wat.

Hormonen

Wist je dat de overgang een proces is dat veel langer duurt dan we allemaal denken? En dat de eerste veranderingen bij de gemiddelde vrouw al voor haar 40e merkbaar zijn? Voorafgaand aan de laatste menstruatie is een periode met enorme hormonale veranderingen waardoor het vrouwelijk lichaam, maar ook het denken en handelen, al kan veranderen. Hoe we omgaan met stress verandert, onze cyclus kan een beetje anders gaan lopen én van sommige hormonen hebben we stukje bij beter minder en van andere juist weer wat meer. Omdat dit laatste nogal heftig voor het lichaam kan zijn, heeft de natuur een systeem ingebouwd om ervoor te zorgen dat we er niet zo’n last van hebben. Heel gaaf van de natuur, al kleeft er één nadeel aan: dit systeem is buikvet. Want het hormoon wat steeds minder door je eierstokken geproduceerd wordt kan ook in je vet worden gemaakt. Om dit te kunnen doen hebben we wel wat meer van dat vet nodig. Je begrijpt het al: we komen wat aan.

Nachtrust

Als je lichaam verandert en je hormonen een andere kant op gaan, heeft dat invloed op alles wat je doet. Zo ook je nachtrust. Veel vrouwen hebben na hun 40e last van een verslechterde slaap. Dit kan – als je echt in de overgang bent – komen door opvliegers of nachtzweten. Maar ook voor die tijd komt het al voor. Inslapen is lastiger. Veel vrouwen noemen een druk hoofd vol gedachten en een verhoogde hartslag. Dat laatste is niet zo gek. Oxytocine – het knuffelhormoon – is één van de stofjes die je lichaam moeilijker aanmaakt vanaf je 40e. Hierdoor kunnen we ineens niet meer zo goed met stressvolle situaties omgaan en zijn we gevoeliger. Het is goed mogelijk dat we minder goed slapen omdat we de stress van die dag meenemen naar bed.

Slecht slapen heeft een gek effect op mensen: we krijgen meer zin in zoet en vinden het maar moeilijk ermee te stoppen. Dit komt doordat het hormoon wat aangeeft of je voldoende hebt gegeten – leptine heet dat – daalt als je slecht slaapt. Maar ghreline – het hormoon wat voor hongergevoel zorgt – stijgt.

Stress

We slapen dus wat minder goed, kunnen minder makkelijk met prikkels om gaan én hebben veranderende hormonen. Je begrijpt het al: dat zorgt voor extra stress. Ver voordat onze cyclus verandert kunnen we aan onze wisselende stemmingen al iets merken. Veel vrouwen zijn sneller bang, vaker geïrriteerd of ervaren verdriet en spanning. Het is niet zomaar dat veel vrouwen na hun 40e gevoelig zijn voor burn-out.
Stress is funest voor je lijf. Het zorgt voor een hogere hartslag en een verhoogde ademhalingsfrequentie. Dit zorgt er dan weer voor dat je lichaam denkt dat er iets aan de hand is en als reactie daarop komt er weer wat meer stresshormoon vrij. Als je lichaam in stressmodus zit, gaat het over op suikerverbranding. Tel daar bovenop dat we mentaal ook geneigd zijn iets meer te snoepen als we niet goed in ons vel zitten en voor je het weet eet je heel anders tijdens periodes van stress. Zoetigheid wordt onze beste vriend. Deze snelle koolhydraten hebben een direct effect op je bloedsuikerspiegel. Hij gaat omhoog, weer omlaag en terug omhoog. Dit heeft een slecht effect op je energie en stemming. Daarbij gaat het hormoon insuline aan het werk en slaat de extra’s aan suikers op. Bij je taille.

Tragere stofwisseling

Feit: als je ouder wordt gaat je stofwisseling steeds trager. Dat is zoals het is. Dit kan mede komen doordat je lichaam verandert. Vanaf je 40e ongeveer. Je verliest spiermassa en je krijgt er vet bij. Spieren zijn enorme verbranders, vet niet zo. Veel vrouwen gaan lijnen en dat vertraagt je stofwisseling nog meer. Je snapt vast wel dat je taille er dan aan gaat.

Hoe behoud je als vrouw van 40 je figuur?

Je zal nu vast denken dat het allemaal leuk en aardig is die oorzaken, maar liever weet je natuurlijk wat je er aan kan doen. Zoals je al las is dat vetje bij je buik functioneel, hebben we het nodig en is heel erg gaan lijnen niet goed. Je begrijpt daarom ook vast wel dat we dat ook niet als oplossing zien. Veel sportvrouwen eten al heel gezond en zorgen goed voor hun lijf. Wij sporten omdat het ons blij maakt en een vrij gevoel geeft. Dan ga je niet ineens op je 40e aan het tellen van calorieën omdat je ineens een vetje hebt. Daarom heb ik een paar tips voor je die je helpen met het behoud van je taille, maar vooral ook met je algehele fysieke en mentale gezondheid in een periode vol veranderingen. Want stress, gebrek aan nachtrust en je hormonen zorgen samen voor dat ‘nieuwe’ lijf. Een aanpak die zich alleen richt op spieren of voeding is te beperkt en werkt in veel gevallen averechts.

Krachttraining – de meest stoere en sterke oplossing die je maar bedenken kan. Als je spieren met de jaren afnemen en spieren de grootste energievreters in je lichaam zijn, is krachttraining een hele goede oplossing voor het wat ouder wordende vrouwenlijf. Van krachttraining worden je spieren sterker en groter, maar ook je houding verbetert. Vrees niet voor een bodybuilderslichaam. De kans dat vrouwen dat krijgen is nihil, helemaal als je een vrouw van rond de 40 bent.

Sportrusten – bekend van het speciale schema waar veel sporters mee trainen voor de marathon, maar sportrusten is meer. Het is een methode die je helpt meer te gaan bewegen, maar ook meer te ontspannen. Die ademhalingsfrequentie en hartslag die met stress omhoog gaan, kan je met sportrusten verlagen. Niet voor even maar structureel. Hierdoor is het niet alleen een gave methode voor ervaren hardlopers, maar juist ook voor mensen die nog niet zo heel veel sporten en die wel wat meer ontspanning en minder stress in hun leven willen. En wat betreft die taille… sportrusten dealt daar mee, door anders te ademen en minder stress in je lijf te hebben, blijf je makkelijker uit die suikerverbranding. Je kan het boek over sportrusten lezen, maar veel gaver is het 100 dagen programma met speciale begeleiding via de site van sportrusten. Vol met tips, oefeningen en ervaringen van andere deelnemers.

Magnesium – en dan niet de pilletjes maar de olie. Die kan je op de zool van je voeten smeren, in een voetenbadje doen of – nog lekkerder – in je bad. Magnesium is een waar wondermiddel, het draagt bij aan de ontspanning van je spieren, maar ook die van je geest. En magnesium draagt bij aan een goede nachtrust. Ik gebruik olie die ik in mijn bed op de zool van mijn voeten smeer. Dan val ik erg lekker in slaap. Wil je meer weten over het gebruik van magnesium, lees dan even mijn blog wat ik er over schreef. Daarin staat ook een leuke actie met kortingscode.

Voeding – want ook al zijn wij niet van diëten en de calorieën, goede voeding draagt wel bij aan je algehele welzijn. En de juiste keuzes of combinaties kunnen je helpen om je bloedsuikerspiegel stabiel te houden. Langzame koolhydraten bijvoorbeeld, maar ook de combinatie van koolhydraten met eiwitrijke producten. De eiwitten zorgen er dan voor dat je bloedsuiker niet te snel stijgt en dropt.

Beweeg – al was het maar omdat we daar bij Stoere vrouwen Sporten echt heel erg van zijn. 10.000 stappen per dag, al is meer ook heel oké hoor. Als je ongeveer 10.000 stappen per dag loopt beweeg je genoeg voor je gezondheid. Loop je er iets van 14 tot 16.000 dan help je je lichaam om meer te verbranden, sterker en energieker te worden. De gemiddelde Nederlander loopt er maar 5000. Maar het schijnt dat veel vrouwen rond de 40 ineens heel veel minder gaan bewegen. Ook dit heeft te maken met je hormonen. De behoefte neemt blijkbaar zomaar af. Wij gebruiken een stappenteller om te zien hoeveel we gedurende de dag bewegen.

Ymea – want mocht niets meer helpen dan zijn er altijd nog pilletjes. Of ze werken…. geen idee, misschien alleen maar mentaal. Maar het schijnt dat Ymea bijdraagt aan het verkleinen van de hormoonschommelingen. En die schommelingen dat is waar het allemaal mee begon. Een pakje kost tegen de 20 euro en je doet er iets van anderhalve maand mee. Reken maar uit. Ik hoor van vrouwen dat ze er blij mee zijn en van vrouwen dat ze het onzin vinden. Probeer het een keer, dan weet je of het wat voor je doet.

vtwonen.nl cadeaukaart

Stoere Vrouwen Sporten Shop

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor sportieve vrouwen wat matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is sport zoveel meer, dat ze besloot haar eigen magazine te beginnen. Online met de naam Stoere Vrouwen Sporten. Rose fietst, rent en traint momenteel voor de 100 meter sprint.

2 Comments
    1. Ja dat is het, want het gaat allemaal zo snel dan ineens en alles wat normaal leek je hele leven lang is ineens weer anders. Fysiek, mentaal, emotioneel etc. En hoewel het een mooi proces is wat leidt tot persoonlijke groei, komt het niet vanzelf. Het is hard werken jezelf te zien schitteren als je verandert. Maar door dat werk te doen ben je heel liefdevol voor je zelf. Dat en een mooi badpak ipv een. bikini 😉

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.