Hoe verlaag je het stresshormoon cortisol in je lijf?

Zelfs als je er nog nooit eerder over hoorde, heb je het zeker te weten wel eens gevoeld: cortisol. Ook wel bekend als het stresshormoon is dit stofje in je lijf heel functioneel. Alleen een te veel – waar de meeste mensen tegenwoordig last van hebben – kan vervelende gevolgen hebben. Daarom de vraag: hoe kom je van het overschot aan cortisol in je lijf af?

 Een verhoogde hartslag, hoge bloeddruk, buikvet, mood swings, slaaptekort maar zelfs ook spierafbraak. Zomaar een paar negatieve effecten van een langdurig verhoogd cortisol. Het hormoon wat er voor zorgt dat we met stressvolle situaties om kunnen gaan, is in de moderne tijd een ziekmaker.

 

Uitgeput en vermoeid door cortisol

Toen Astrid vorig jaar met een burn-out thuis kwam te zitten vielen er iets op. Hoewel ze moe was, niets kon en zodoende ook haast niets deed, was haar hartslag enorm verhoogd.

Ze voelde het kloppen op haar borst en had het er benauwd door. ’s Morgens werd ze regelmatig wakker met haar hart wat in haar keel bonsde en een lichaam wat maximaal actief leek.

Omdat wij als sporters in het bezit zijn van hartslagmeters hebben we het een keer getest. Het klopte, hoewel Astrid rustig aan deed en viel sliep, stond haar lichaam in stand actief. Het gedroeg zich alsof ze met inspanning bezig was. Maar ondernamen we een activiteit, zoals wandelen langs de IJssel, dan raakte ze zomaar ineens uitgeput en keerden we weer huiswaarts.

>>Sporten en stress, is dat wel een goede combinatie?

Astrids lichaam was totaal uit balans. Zo’n burn-out bleek – in tegenstelling van wat we altijd gedacht hadden – helemaal niet een zaak van vermoeidheid. Het was een kwestie van een lichaam en geest in totale stress wat die verhoogde inspanning niet meer aan kon.

Wat is cortisol

 Cortisol is – net als adrenaline – een stresshormoon. Het hormoon wordt geproduceerd door de bijnieren en komt vrij als je stress hebt. Zoals gevaar waarvoor je moet vluchten of een situatie waar je je uit moet vechten.

Het is een van de belangrijkste hormonen in ons lijf als het op stress aan komt. Het zorgt ervoor dat we meer energie hebben, beter focussen en zodoende goed in staat zijn een moeilijke en mogelijk bedreigende situatie op te lossen. Het hormoon zorgt ervoor dat we met een uitdaging die gedurende de dag op ons pad komt om kunnen gaan. Zodat we daarna weer verder gaan met onze dag.

>>Sporten met overgewicht, natuurlijk kan dat!

Alleen is een dag in het moderne leven van tegenwoordig een aaneenschakeling van uitdagingen en vraagstukken. Hebben we de eerste opgelost, gaan we door naar de volgende. Dit in tegenstelling tot de mens van vroeger. Die na een bedreigende situatie verderging met noten zoeken of een fikkie stoken. Bij hen zakte het cortisol na een situatie weer, bij ons bouwen we met de opeenvolgende situaties alleen maar cortisol op.

Of het nu komt dat we aan meer stress bloot staan of te weinig bewegen om er weer van af te komen, doet er maar weinig toe. Als je er te veel van hebt is het zaak er van af te komen. Zodat je aan het einde van de dag niet met een verhoogd cortisol niveau in je bed gaat liggen en daarop de volgende ochtend weer verder bouwt.

 

Een leven zonder stress

Voorkomen is beter dan genezen. Zoveel mag wel duidelijk zijn. Alleen hebben de meesten van ons zoiets confronterends als een burn-out nodig voordat we bereid zijn veranderingen in ons leven te maken. Zelfs als we weten dat de manier waarop we leven mogelijk heel ongezond is. Ik hoop dat je daar verandering in durft te maken. Dat je preventief aan de slag wilt gaan met je leven zoals het is.

>>Meer energie en creativiteit in je leven

Ken je het gevoel van vakantie? Van lopen op je slippers en niet zeker weten of je je telefoon wel bij je hebt? Of het gevoel van tussen kerst en oud en nieuw? Als de top 2000 allertijden op de radio is en je thuis de tijd neemt er echt naar te luisteren? Dat fijne effect van een lange rit op je mountainbike wat zoveel van je focus vroeg dat je je dagelijks leven even echt achter je liet?

Of anders het fijne blije gevoel na een lange wandeling in de natuur. Dat is het gevoel van een lichaam in balans. Een lijf wat niet door cortisol opgejaagd wordt en je onrustig maakt.

 

Hoe kan je stress verminderen?

Hoewel stress verminderen het belangrijkst is als het gaat om het cortisol uit je systeem te krijgen, zijn er veel mensen die dat niet kunnen. Bij stress veroorzaakt door persoonlijke omstandigheden of je werk kan je niet zomaar weglopen van de situatie die de stress veroorzaakt. Wel kan je jezelf leren er anders mee om te gaan.

Je kent het vast wel hoe je na een spannende of stressvolle situatie de behoefte hebt even iets anders te doen. Er over te praten of juist even iets leuks te doen. Dat is iets om niet te negeren. Ons lichaam heeft dat nodig.

>>Goed slapen voor je herstel en gezondheid

Het ultieme medicijn tegen stress en cortisol is ontspanning. Zoals de mens vroeger hebben we momenten tussen de stress nodig. Want alleen dan kan je lichaam het cortisol niveau laten zakken.  Maar er zijn zoveel meer stressprikkels dan omstandigheden of je werk alleen. Wist je bijvoorbeeld dat een lange training je cortisol doet stijgen? Maar dat koffie, overgewicht, lange werkdagen en chronische ziekte ook stress-prikkels zijn? Net als financiële zorgen of grote levensveranderingen. Het leven zit dus vol met situaties die stress opleveren. En het enige wat we hoeven te doen is er ontspanning tegen over te zetten. Het is werkelijk zo simpel!

 

Wat kan je doen om stress te verminderen?

Als ontspanning de oplossing is, zou je bijna geneigd zijn om jezelf op de bank te plempen en ff helemaal niets te doen he? Alleen zo simpel is het nu ook weer niet. Als tegenhanger van de aanwezige stress en cortisol in je lijf heb je actieve ontspanning nodig. Ontspanning die je bewust doet om jezelf in balans te brengen.

Denk hierbij aan het opzoeken van de natuur. Zonder je telefoon of muziek. Gewoon een wandeling in het bos of door de weilanden. Van dertig minuten tot een uur. Maar ook meditatie of lekker luisteren naar mooie muziek kan de truc doen.

>>Geen dieet of calorieën, maar ontspanning met Het Relaxdieet

Alles wat je weghaalt van de oorzaak van je stress. Al is het maar voor even. Een massage of warme douche waarbij je de tijd neemt je haren te wassen en uitgebreid met bodylotion te smeren kan dat al voor je doen. Of een paar uur in de keuken om iets heerlijks te bereiden voor jezelf. Zolang je iets doet wat quality time is, wat je dagelijkse patroon doorbreekt, zal het een positief effect hebben. Dus ook na een stressklus of een rottig mailtje of gesprek aan de telefoon een klein blokje om en daarna weer verder met je werk. Ik ging toen ik nog op kantoor werkte altijd koffie halen op de bovenste verdieping. Even het trappenhuis voor mezelf alleen.

 

Omega 3 in de strijd tegen burn-out

Toen Astrid haar burn-out had, werden we bij ons thuis wel geconfronteerd met onszelf. Al was het maar omdat we in de jaren ervoor zoveel hadden geschreven over cortisol en het omgaan met stress. Dagelijks dertig minuten bewegen is een goed middel om het cortisol in je lijf te doen zakken. En wij deden dat ook. Een lekkere wandeling aan het einde van de dag. En in het weekend lekker sporten. Hoe was het dan mogelijk dat uitgerekend een van ons een burn-out kreeg? En als dat wandelen niet geholpen had, hoe moesten we er nu dan mee omgaan?

>>Wat is beter: wel of geen ontbijt voordat je gaat sporten?

In onze zoektocht kwamen we iemand tegen die ons visolie adviseerde. Ofwel Omega 3. Of het door de olie kwam of dat Astrid al voorbij haar diepste punt was gegaan weten we eigenlijk niet. Maar wat ons opviel was dat ze twee weken nadat ze begon dagelijks wat olie te nemen enorm opknapte.

Omega 3 zoals in visolie of algenolie kan je helpen stress te verminderen en het cortisol niveau in je lichaam te verlagen. Uit een studie die in 2013 werd gedaan bleek dat dit na een paar weken al meetbaar was. Vette vis, of olie tabletten kunnen je dus helpen. Na er wat meer over gelezen te hebben kunnen wij je aanraden vloeibare olie van de biologische winkel te proberen of de capsules van Zolgar. Gebruik je liever geen dierlijke producten dan is een product van zeewier ook een optie.

 

Knitted – kleurrijke hardlooptop voor vrouwen

 

 

 

 

 

 

 

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor sportieve vrouwen wat matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is sport zoveel meer, dat ze besloot haar eigen magazine te beginnen. Online met de naam Stoere Vrouwen Sporten. Rose fietst, rent en traint momenteel voor de 100 meter sprint.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.