Gezonde krachttraining volgens Radmilo Soda

Hardlopen, zwemmen, fietsen en wandelen. Meer deed ik niet de afgelopen maanden. Zelfs geen challenges en krachttraining. Mijn lichaam moest eerst herstellen van alle overspannen trainingsjaren. Na de zomer zou ik dat weer oppakken, nu dus. Ik ging langs bij Radmilo Soda, die van Obese inderdaad, voor een lesje trainingsleer. “Verandering vraagt om training en discipline, maar wel met een gezonde energiecirkel.”

“Je moet jezelf geen slachtoffer maken van je eigen gedrag”, reageert Radmilo. We zitten op een bankje tegenover zijn studio. Al vrij snel ligt mijn eigen geschiedenis qua sport- en eetgedrag op tafel. Het is weer zo’n typisch therapeutisch interview. Ik heb ‘m net verteld hoe spannend ik het vind om nieuwe dingen op te pakken vanwege oude associaties. “In het verleden heb je niet zo verstandig gesport. Daar heb je van geleerd en nu maak je andere keuzes.” Waarheid als een koe, want dat is per slot van rekening de hele insteek van het gesprek.

“Kijk, verandering kost tijd en het is moeilijk om nieuw gedrag aan te leren en te stabiliseren. Dat vraagt om een ijzeren discipline. Om dat vol te kunnen houden, moet je je doelen klein houden. En zelfs dan zal je nog wel eens verslappen en steun nodig hebben van vrienden of familie.” In mijn geval is dat dus vooral trainer en coach Rose, met wie ik samen dit veranderingsproces in gang heb gezet. Ik denk terug aan een gesprek met haar de avond voor dit interview en besef dat ze al die tijd op dezelfde dingen hamert: kleine doelen, niet te streng, geduld…

Radmilo praat verder. “De basis is dat je van jezelf houdt. Kritisch zijn mag, maar wel op een goede manier. Ik leg je de energiecirkel uit. Die bestaat uit acht factoren: voeding, spijsvertering, immuunsysteem, stofwisseling, hormonen, stress, sport en herstel. Het hart van die cirkel is je gezondheid en alle factoren zijn daarop van invloed. En natuurlijk spelen ook aspecten mee zoals relaties, familie en werk.” Precies hierom wilde ik graag Radmilo spreken. Zijn holistische kijk op het leven is zo waar wij bij Stoere Vrouwen Sporten ook voor staan! (lees verder onder afbeelding)

1-1-energiecirkel_watermarked

Ik ben hier vooral voor de factor sport. Duurtrainen in lage hartslag gaat me steeds beter af. Maar jeetje, mijn lijf had gewoon de hele week nodig om bij te komen van die outdoor groepsles van Ilse! “Dat is niet zo gek hoor”, stelt Radmilo mij gerust. “Als je alleen maar duurtraining hebt gedaan, dan schrikt je lichaam zich een ongeluk.” Ja, dat had ik inmiddels zelf ook weer in de gaten. Maar wat werkt dan wel? “Heel simpel, matig geleidelijk opbouwen. Vergeet niet dat je lichaam weer moet wennen aan de belasting hè.”

Nou ja, ik vergeet dat dus wel eens. Blijft de vraag: hoe wen ik mijn lichaam er weer aan en – belangrijker nog – ik hoef daarvoor toch niet naar de sportschool? “Nee hoor, je kan ook prima thuis een paar keer per week oefeningen doen met niet al teveel herhalingen. Belangrijk is dat je uitgaat van de fundamentele beweging. Met dat soort oefeningen versterk je je spiermassa. Die sterke spieren heb je nodig om je skelet recht te houden. Je merkt vanzelf aan je lijf dat het sterker wordt en je dus wat zwaarder kunt trainen.”

Trainen om je spiermassa te versterken, daar heeft Rose het ook altijd over. Crunches vindt ze onzin. Radmilo is het met haar eens. “Waarom zou je die doen? Die beweging maak je alleen maar als je ’s ochtends uit je bed stapt. Voor mij is het doel van krachttraining dat je net zoals een kat kunt zijn en kunt reageren op wat er gebeurt. Kracht, snelheid en explosie. Daar gaat het om. Crunches voegen niets toe. En daarom is het ook heel belangrijk dat je niet te zwaar traint. Dan put je je lichaam onnodig uit en verstoor je je energiecirkel.”

Een spierkrachttraining op z’n Radmilo’s is altijd gericht op mobiliteit, stabiliteit en lenigheid. “Je begint met een dynamische warming-up en sluit af met statische rek- en strekoefeningen”, legt hij uit. “Daartussen doe je dus de oefeningen vanuit de fundamentele beweging. Ik heb die onderverdeeld in vier groepen: duwen, trekken, onderlijf en core. En natuurlijk heb je dan ook nog je cardio. Twee keer per week is voldoende voor onderhoud. Als je een concreet doel hebt of echt verandering wilt, dan moet je minimaal drie keer per week trainen.”

Hoewel ik ergens in mijn achterhoofd nog altijd de overtuiging heb dat trainingen alleen maar effect hebben als ze heel zwaar en uitputtend zijn, dringt de boodschap van Radmilo steeds meer tot me door. “Uiteindelijk gaat het erom dat er voldoende charisma komt in jezelf. Fysiek, rationeel, emotioneel en spiritueel in balans zijn. Dat kun je alleen bereiken als je het totaalpakket onder handen neemt. Als je echt goed in je vel zit, haal je er zoveel zelfvertrouwen uit. Je ratio gaat er beter door functioneren en je herstelt ook beter.”

Het is alsof ik Rose hoor praten. Ik bewonder haar enorm om de enorme bak kennis die ze heeft en het vermogen om die kennis op mij over te brengen. Deze man is net zo! “Ik reis de hele wereld over om met vakgenoten mijn kennis te halen. Dat vind ik ook heel belangrijk. Tegenwoordig zie je heel veel personal trainers maar het merendeel heeft slechts een beetje basiskennis. Dat stoort me. Het is een gevolg van de inkorting van de opleiding. In mijn tijd duurde die nog drie jaar, tegenwoordig een paar maanden.”

Daarmee ga je wat Radmilo betreft voor bij aan het persoonlijke aspect waar deze manier van trainen juist voor is bedoeld. “De kracht zit ‘m erin dat je kleinschalig en doelgericht met iemand kunt werken. Ieder mens is anders, alleen al qua lichaamstype. Dat bepaalt voor een deel het voedings- en trainingsadvies. En dan moet je als personal trainer ook nog alle factoren uit de energiecirkel meenemen in het trainingsplan. Een intake duurt bij ons minimaal anderhalf uur. Dan weet je ook precies hoe je ervoor staat.”

En dat brengt ons bij hoe ik er op dit moment voorsta. “Je hebt duidelijk overgewicht”, stelt Radmilo zonder twijfel. Hij vertelt me natuurlijk niets nieuws, ik zie het zelf ook wel als ik voor de spiegel sta of foto’s van mezelf zie. Toch doet het me meer pijn dan me lief is. Een paar jaar geleden had ik wel dat getrainde lichaam. Ik vertel ‘m over die tijd en hoe ongelukkig ik me toen voelde. “De offers waren dus te groot destijds”, constateert hij. “En je was niet fit, denk maar aan wat er in die energiecirkel staat.” Tja, werk aan de winkel dus.

In de trein naar huis praat ik Rose bij. Niet dat zij iets nieuws hoort hoor. Wat Radmilo mij heeft verteld, is precies dat wat zij mij ook probeert bij te brengen. Eenmaal terug in Ede plof ik neer op een schaduwrijk terras. Onder het genot van een latte en een verkoelende bries laat ik alles nog eens op me inwerken. Een gevoel van dankbaarheid en vertrouwen overvalt me. Dankbaar omdat ik weer zo’n zinvol interview heb gehad en vertrouwen omdat ik me realiseer wat Rose en ik samen al hebben bereikt. There’s still more to come!

Radmilo Soda is vooral bekend als personal trainer van het tv-programma Obese. Na de dood van zijn moeder raakte hij in een diep dal: drank, drugs, seks… Zijn buurman nam hem mee naar een boksschool en dat bleek liefde op het eerste gezicht. Hij ontmoette ook zijn huidige vrouw, werd vader en besloot na lang aarzelen professioneel bokser te worden. Na zijn topsportcarrière besloot Radmilo dat hij personal trainer wilde worden. In 2010 opende hij Soda Bodyfit, zijn eigen personal trainingsclub en een jaar later werd hij hét gezicht van Obese.

Rose heeft Radmilo een paar jaar geleden ook al eens geïnterviewd, destijds voor Runnersworld. Dat gesprek heeft er mede voor gezorgd dat ze haar Stoere Vrouwen Sporten droom heeft doorgezet. Wat deze man zo bijzonder maakt, lees je in zijn boek Echt Radmilo. Volgende maand verschijnt zijn nieuwste boek Moms, waarin Radmilo zijn visie geeft op een fitte en gezonde zwangerschap.

Beeldmateriaal is van Soda Bodyfit (alle rechten voorbehouden), bovenste foto ©byMP

monique rotteveel online shop

Kirsten Vogd

Onze interviewer, verhalen verteller, stoomtrein en clown. Kirsten gooide begin 2016 haar leven over een andere boeg en verruilde de sportschool voor de buitenlucht. Ze leerde hardlopen en rekende af met haar (niet meer) chronische aandoening fibromyalgie.

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.