Meer energie met vitamine B

Weten jullie nog hoe ik een tijdje geleden een blogje schreef over mijn gezondheid? Dat ik zo’n last van vermoeidheid had en dat mijn cyclus helemaal van slag was? Omdat ik 37 ben en er vrouwen zijn die dan al last krijgen van de eerste overgangsverschijnselen, dacht ik al aan de beurt te zijn. Maar er bleek iets heel anders aan de hand: een tekort aan vitamine B! Iets wat bij duursporters wel vaker voorkomt.

Ik was zo moe, mijn huid was slecht en zag er uit alsof ik een stuk ouder was. Mijn concentratie was minder en mijn geheugen was ook niet je van het. Daar kwam ineens ook nog haaruitval bij en tot slot was ik vaker duizelig en zag ik minder goed. Je begrijpt dat ik mentaal nog net niet met één voet in het bejaardentehuis stond. Een tijdje dacht ik dat ik gewoon niet zo lekker in mij vel zat of dat ik onverstandig met mijn energie omging. Daarna richtte ik mijn blik op mijn voeding, maar ook daar vond ik de oorzaak niet. Toen ik ook nog problemen met mijn volledig op hol geslagen cyclus kreeg, wist ik het zeker: er was iets mis. En gelukkig was daar Google. Ik typte de symptomen in en kwam als vanzelf uit bij de overgang. Niet zo vreemd want Google is tegenwoordig bijna volledig gepersonaliseerd. Jouw zoekresultaten zijn anders dan die van mij en Google was slim genoeg om te weten dat ik een vrouw ben die de veertig nadert. En in de wereld van Google is één en één de overgang, dus was ik al aan het kijken hoe duur Ymea eigenlijk is. Jammer dat Google helemaal voorbij ging aan het feit dat ik gemiddeld zo’n 4 a 5 dagen per week sport en dat er misschien wel iets heel anders aan de hand zou kunnen zijn.
Ik zal eerlijk toegeven dat ik best wel verdrietig was, want als mijn cyclus nu permanent van slag zou zijn, hield dat in dat ik dan waarschijnlijk geen moeder meer zou worden. En hoewel ik nog niet ene meneer gescoord heb om die kinderen überhaupt mee te maken en ik eigenlijk ook nog niet eens zeker weet of ik wel wil, was de gedachte dat het niet meer zou kunnen een rake. Een concept waar ik aan wennen moest.
En ondertussen bleef ik moe. Totdat ik bij de biologische winkel in gesprek raakte met een vrouw. Zij adviseerde me om eens naar mijn vitamine B te kijken en vitamine B complex te nemen. Dat deed ik. En niet lang daarna voelde ik me – na maanden van opbouwende vermoeidheid – ineens weer normaal. Ik kreeg weer energie om te sporten en had niet meer dat ik moe wakker werd en halverwege de dag helemaal instortte.

 

Vitamine B tekort

Het is heel makkelijk om er achter te komen of je een tekort aan vitamine B hebt. Natuurlijk kan je op internet de symptomen checken, maar zoals ik al merkte kan je met dezelfde symptomen bij verschillende oorzaken uit komen. De dokter kan met één simpel onderzoekje controleren hoe het met je B zit. Dan weet je binnen 24 uur meer en heb je een oplossing. Daarnaast kan je samen met de dokter uitvinden hoe het komt dat je er last van hebt, want een tekort aan deze vitamine kan komen door je voedingspatroon, maar ook door sommige ziektes, het verstandig die ziektes uit te sluiten.
Er bestaan verschillende soorten vitamine B, de reeks gaat van van B1 helemaal door tot 12 en al die B’s doen iets voor je. Mijn symptomen sluiten bijvoorbeeld naadloos aan bij het gebrek aan vitamine B12. Die vitamine komt alleen voor in voedingsmiddelen van dierlijke afkomst. In vlees, eieren en zuivel dus. Hierdoor hebben vegetariërs en veganisten sneller last van een tekort. Vitamine B12 speelt een rol bij de vorming van gezonde rode bloedcellen. Het zorgt voor een goede werking van je zenuwstelsel en regelt je energie. Het schijnt dat een tekort aan deze vitamine veel vaker voorkomt dan we denken. De meeste mensen die het hebben lopen er al jaren mee rond en krijgen stukje bij beetje meer en meer last. Bij een tekort kan je bloedarmoede krijgen en je immuunsysteem werkt ook minder goed. Maar de lijst met symptomen is nog langer hoor. Zo staan er krampen, tintelingen, zenuwpijn, vaak plassen, hoofdpijn, rusteloze benen, duizeligheid, osteoporose, oogproblemen, oogtrillingen, gehoorproblemen,oorsuizen, lage rugpijn en nog veel meer op.

 

Sporters en vitamine B

Naast de vegetariërs en veganisten zijn er nog een paar groepen die last van een tekort kunnen hebben, 65-plussers bijvoorbeeld, maar ook sporters en dan vooral de duursporters. Zij lopen niet alleen sneller het risico op een tekort aan vitaminen en mineralen, maar hebben ze ook nog eens harder nodig. Want sporters vragen veel van hun lijf. En heb je veel stress of slik je de pil? Ook dan loop je meer risico op een tekort aan vitamine B, zo schijnt.
In mijn geval ben ik duursporter en sport ik als ik me goed voel iets van vier of vijf keer per week. Daarnaast eet ik echt niet dagelijks vlees, maar theoretisch wel genoeg om voldoende vitamine B12 binnen te krijgen. En groente eet ik wel, maar ik moet mezelf altijd een beetje foppen, door al die groentes in een blender te gooien bijvoorbeeld. In een glas met een leuk rietje smaken ze me toch een stuk beter namelijk.
Het verschilt per persoon hoe goed je lichaam vitamines opneemt. Maar sport je veel? Dan doe je er goed aan om je voeding hierop aan te passen.
Ik dacht voordat ik ging sporten altijd dat sporters zo gezond aten omdat ze niet te dik wilden worden ofzo. Maar de voedingskeuzes van sporters heeft ermee te maken dat ze energie willen eten. Ze kiezen precies voor die voeding die aansluit op sportbeoefening. Zo zal een krachtsporter anders eten dan een duursporter.
Omdat ik toch wil weten hoe ik met mijn voeding beter voor mijn sporterslijf kan zorgen, heb ik een aantal boeken over voeding gekocht. De boeken die ik heb zijn niet te ingewikkeld. Ik ben voor boeken met tips en recepten gegaan op die manier kan ik mezelf én voeden én genieten van een middag in de keuken.

Hardloperskookboek – Barbara Kerkhof & Miriam van Reijen

Onder hardlopers de ware keukenbijbel. Dit leuke boek gemaakt door en voor hardlopers staat vol kennis, tips en recepten. Van hele serieuze voeding tot lekkere snacks. Het boek is voor lopers die zichzelf uitdagen en veel van hun lichaam vragen, maar die ook wel gewoon willen kunnen genieten. Met het hardloperskookboek kan je gezond eten, je energie balans op orde houden en gewoon lekkere dingen eten. Een musthave en niet alleen voor hardlopers.

Culinaire Tour – Ben van Beurten

De Rabobank ploeg was één van de eerste wielerploegen die een eigen kok mee name naar de Tour. Dit had twee redenen, allereerst was dat eten in Frankrijk niet te harden en ten tweede verbranden die wielrenners tijdens ene etappe zoveel calorieën, dat ze dat niet goed meer aan kunnen vullen. Sportvoeding werd vooral wetenschappelijk bekeken en de smaak was ondergeschikt aan het resultaat. Niet zo fijn als je het drie weken lang met zulke voeding moet doen. Dat kan anders dacht kok Ben van Beurten en combineerde in zijn keuken de wetenschap met de goede smaak. Het duurde niet lang voordat hij met een mobiele keuken mee ging naar de Tour. In zijn boek deelt hij recepten voor fietsers. Er staan heerlijke dingen tussen. Wel gebruikt hij suiker in zijn recepten, er zijn mensen die dat liever niet eten.

Supersnel herstel – Janneke van der Meulen

Als topsporter is het voor Janneke zelf belangrijk om goed te eten. Volgens Janneke is natuurlijke en biologische voeding heel belangrijk voor haar succes in de sport. Ze maakt heerlijke gerechten die allemaal biologisch zijn. In haar boek vind je niet alleen recepten, maar ook kennis. Over hydratatie, het belang van groente en de keuzes die je kan maken.

Eten om te winnen – Novak Djokovic

De Servische tennisser die een lange tijd net niet de top wist te behalen en ineens in 2003 drie titels op grandslam toernooien pakte wijdt de verandering in zijn prestatie aan zijn voeding. Vlak voor zijn succes jaar heeft hij zijn voeding aangepakt en omgegooid. In zijn boek vertelt hij over zijn leven als tennisser en de veranderingen in zijn eetpatroon. Achterin deelt hij ook nog wat recepten die stuk voor stuk glutenvrij zijn. Een leuk boek voor wie wat meer wil weten over het voedingspatroon van Djokovic, maar voor de recepten hoef je het niet te doen. Want hoewel ze lekker zijn, staan er in het boek net even te weinig.

Vitaminen voor sporters

Ik slik nu vitamine B complex, dagelijks een pilletje en dat voelt echt supergoed, ik heb meer energie met vitamine B. Het mooie van deze vitamine is dat je er niet zomaar te veel van slikt, je lichaam neemt maar een beperkte hoeveelheid op en de rest plas je uit. Nou, dat is toch ook niet helemaal waar, van vitamine B6 kan je wel te veel binnenkrijgen, dus het is altijd verstandig om de dokter te laten checken waar je precies een tekort aan hebt. Persoonlijk vind ik het voor sporters helemaal niet verkeerd deze vitamines te slikken. De wedstrijdsporters die ik ken nemen allemaal vitamines en kiezen voor de wat duurdere merken. Dit doen ze omdat deze merken speciaal voor sporters gemaakt worden. Deze merken geven de garantie dat ze geen middelen gebruiken die op de dopinglijst voorkomen. Deze merken kan je herkennen aan het NZVT keurmerk en kan je online kopen. Voor mij is dat niet nodig, ik sport niet met licentie en ik word niet gecontroleerd. Ik koop mijn vitaminen het liefst van Solgar  of bij Flinndal. Deze vitamines koop je niet in de winkel, maar online. Doordat er geen winkel of groothandel tussen zit, krijg je meer waar voor je geld. De kwaliteit van Flinndal is hoog en de prijs net wat lager, het merk heeft verschillende producten voor sporters en nog een voordeel: ze bezorgen het gewoon bij je thuis, in de brievenbus, want hun vitamines zitten niet in van die potjes die niet door je brievenbus passen… handig!

 

Ik hoop dat je er wat aan hebt, ik in iedergeval wel, nog even en ik ben weer onze huis stuiterbal met eeuwig doorgaande duracel energie.

Liefs Rose

 

Oh ja iets anders wat helpt als je moe bent is inzicht in je beweegpatroon, ik heb dat door met een activitytracker te lopen en laten we nou juist een lezersaanbieding hebben waarmee je de Garmin Vivofit met korting kunt kopen!

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor sportieve vrouwen wat matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is sport zoveel meer, dat ze besloot haar eigen magazine te beginnen. Online met de naam Stoere Vrouwen Sporten. Rose fietst, rent en traint momenteel voor de 100 meter sprint.

3 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.