Minder vermoeid dankzij ademhalingsgoeroe Stans van der Poel

Dat heel veel kleine veranderingen in mijn levensstijl grote gevolgen hebben voor mijn gezondheid, daar ben ik wel van overtuigd. Toch wilde ik ook met deskundigen praten. Rose kwam met het idee om langs te gaan bij Stans van der Poel, dé ademhalingsgoeroe van Nederland. En dat was me toch een interessant bezoek!

De aanleiding is natuurlijk mijn eigen traject richting een optimale gezondheid. Toch wel een beetje trots vertel ik over de keuzes die ik de afgelopen weken heb genomen en dat ik zo blij ben dat ik het nu ook allemaal kan duiden dankzij m’n Polar A360. “Onzin”, reageert Stans stellig. Oké… die zag ik niet aankomen. “Hoe kun je nou weten wat je hartslag je vertelt als je geen idee hebt wat je rusthartslag is en je maximale hartslag?” Ik mompel nog iets over getalletjes op internet maar Stans kijkt me al hoofdschuddend aan. Het eerste leermoment is een feit.

 

Hartslag en ademhaling

De doorgewinterde op hartslag trainende sporter weet vast allang dat de formule 220 minus leeftijd te algemeen is. Voor mij is het nieuwe informatie. Stans praat me bij. “Ik werk met een inspanningstest waarbij ik inzage krijg in de pH-waardes, ademhaling, hartslagvariabiliteit en stoffen als cortisol in je lichaam. Die gegevens zijn voor elk persoon uniek en dus geldt voor iedereen ook een andere trainingsaanpak.” Ik dacht dat dergelijke testen alleen op topsportniveau van belang waren maar al snel krijg ik in de gaten dat ik juist dé kandidaat ben voor zo’n test.

Al bij het maken van de interviewafspraak heb ik Stans verteld dat ik fibromyalgie heb. Wat haar betreft bestaat het niet, dat las ik al op haar site. “Verlegenheidsziektes, geldt ook voor CVS en ME”, aldus Stans. “Daarmee zeg ik niet dat de pijn er niet is of dat het uitsluitend psychisch is, maar ik ben ervan overtuigd dat er geen etiketje op dergelijke klachten hoeft. Uiteindelijk is het toch allemaal gerelateerd aan stress. En om dat te reduceren, moet je toch echt de oplossing bij jezelf zoeken en niet bij een medisch deskundige proberen te halen.”

 

Rust en actie

Ik ben het roerend met Stans eens, maar snap nog niet zo goed hoe ik heel veel dingen goed probeer te doen maar wel degelijk fysieke klachten ervaar. “Je praat al met te veel energie”, constateert Stans als ik mijn overpeinzing met haar deel. “Mensen zoals jij staan altijd in de actiestand. Zelfs als je voor je gevoel een rustmoment heb, is je lichaam nog druk bezig met allerlei zaken.” Voordat ik er erg in heb, duwt ze een metertje op m’n middelvinger. Hartslag 56 en nog een andere score van 99. “Zie je, te veel zuurstof… Je hebt zeker ook altijd koude handen en voeten?”

Enigszins overrompeld besluit ik m’n leidraad opzij te schuiven en me volledig over te geven aan haar verhaal. Goddank loopt er een voicerecorder mee, de informatiestroom is veel te veel om op te schrijven. “Als je je ademhaling niet op orde hebt, sta je – jij dus ook – altijd in de actiestand. Ik zie ze op m’n werk aan de lopende band: mensen met de stempel fibromyalgie, CVS of ME. Ook burn-out en andere vormen van overbelasting komen regelmatig voorbij. En ze vertonen allemaal hetzelfde symptoom en dat is stress.”

 

Stress en medicatie

Oké, dus ik heb eigenlijk gewoon last van stress… Ook dit moet ik even op me laten inwerken want ik roep altijd het hardst dat ik nooit stress ervaar. Diep van binnen weet ik ook wel dat dat niet helemaal waar is. Het zijn geen heftige dingen, maar terugdenkend aan bijvoorbeeld mijn yogavakantie snap ik nu ineens veel beter waarom mijn lichaam niet optimaal was. Dag en nacht hoorde ik honden blaffen. Een enorme stressfactor voor iemand die panisch is voor die beesten. Op het hond-vrije strand voelde mijn lijf topfit. Goh, de kwartjes vallen langzaam…

Inmiddels vraag ik me wel af waarom zo’n relatief simpele oplossing niet bekender is in het land. Bij het ophalen van mijn diagnose (maart 2009) kreeg ik een receptenbriefje voor tramadol, kon ik aan de antidepressiva en zou een reumaconsulent mij helpen met het ‘accepteren van de ziekte’. Ik heb alles afgeslagen, tot grote verbazing van de reumatoloog. “En dat is dus precies wat ik bedoel. De medische wereld begrenst deze patiëntengroep te veel. Ze schrijven maar lukraak medicatie voor die de kwaliteit van het leven alleen maar verslechteren”, reageert Stans.

 

Suiker en vet

Het brengt ons op het onderwerp overgewicht, een veel voorkomend fenomeen bij vrouwen met zo’n verlegenheidsziekte. “Dat heeft dus allemaal te maken met de energiebronnen die het lichaam aanboort bij inspanning. Een simpele wandeling voor iemand met chronische stressklachten levert dezelfde waarden op als van een sporter die 3, 5 of zelfs 10 kilometer rent. Je boort dus gelijk je suikerverbranding aan en dus niet je vetverbranding. Dat verklaart ook dat opgejaagde gevoel, en het verhoogde melkzuur waarmee de vele pijnklachten ook gelijk zijn verklaard.”

Het klinkt allemaal heel logisch, en ergens voelt het ook wel als een bevestiging van wat ik onbewust altijd heb geweten. Ik veroorzaak mijn klachten zelf, dus kan ik het ook zelf beïnvloeden. Het overtuigende betoog van Stans maakt me steeds enthousiaster! “Het is heel simpel hoor, de beste medicijnen kosten niks”, stelt Stans nog maar eens. “Hoe complex het klachtenbeeld ook is, na zo’n test weet je precies wat er mis is met je melkzuur en hoe je dat met beweging kunt herstellen. In feite hoef je alleen maar een nieuw geheugen te ontwikkelen voor je lijf.”

 

Eigen waarheid

Nou heb ik de mazzel – en dat meen ik serieus – dat ik me dankzij mijn etiket heel bewust ben van mijn lichaam én geest. Het verbaast me echter dat deze aanpak niet bekend is bij een breder publiek. Als stress in welke vorm dan ook aan de basis ligt van allerhande fysieke en mentale klachten, dan zouden zoveel meer mensen baat hebben bij beweging en ademhalingstherapie. “Helemaal mee eens”, lacht Stans. “Weet je wat het is? In de huidige maatschappij is het makkelijker om je vast te klampen aan voorgekauwde waarheden in plaats van je eigen waarheid te ontdekken.”

Mijn gedachten dwalen af naar al die stoere vrouwen die zich voortdurend overbelast voelen. Wat hebben zij aan de methode van Stans? “Het beste is om zo’n test te doen, dat geeft je zoveel inzichten om mee aan de slag te gaan. Er hangt wel een flink prijskaartje aan, 150-200 euro, dus dat is niet voor iedereen weggelegd. Laagdrempeliger is al om je ademhaling te controleren. Het boek Verademing staat boordevol tips die je heel gemakkelijk zelfstandig kunt doen. En vergeet ook niet de kracht van voeding en beweging, daarmee kun je ook heel veel sturen.”

 

Hoe nu verder

Ik ben zoveel wijzer geworden in mijn zoektocht naar mijn optimale gezondheid! Zo kan ik prima drie koppen koffie drinken als ik maar niet ’s avonds laat nog fruit eet. Dat dekseltje moet op de suikerpot blijven, ik moet die vetverbrandingszone aanboren. Het is me nu nog niet helemaal duidelijk hoe ik het allemaal ga doen, maar Stans gaat me erbij helpen. Binnenkort mag ik een test doen. In ruil voor een artikel. Prima deal toch?

Zelf aan de slag

Ben je enthousiast geworden en heb je het gevoel dat je opgejaagde leven bijvoorbeeld je sportprestaties in de weg staat? Dan moet je echt het boek ‘Chronische vermoeidheid nooit meer!’ lezen. Het levert enorm veel inzichten en praktische tips op waar je direct mee aan de slag kunt. De titel doet misschien vermoeden dat het alleen voor mensen met een ‘verlegenheidsziekte’ is, maar dat is niet zo.

En wist je trouwens dat Stans ook een app heeft ontwikkeld waarbij je voor 10 euro al een light versie van haar test kan doen? Het heet marathonrevolutie en de resultaten mag je naar haar opsturen zodat je ook nog eens feedback op maat ontvangt. Super tof!

 

Stans schreef meerdere boeken waaronder:

boek beginnen met hardlopenIk, hardloperover hardlopen of je nu begint of al langer bezig bent, hoe je energiehuishouding werkt en hoe je deze kunt verbeteren en natuurlijk over ademhaling.

Dit boek staat vol tips voor zowel beginnende als ervaren lopers. Het eerste deel is voor lopers tot aan vijf kilometer. Daarna laten we zien hoe je je snelheid en je afstand kunt vergroten en hoe je blessurevrij tot tien kilometer kunt lopen. De marathon. Haal jij tien kilometer in 65 minuten, dan durven wij te stellen dat je ook een marathon kunt lopen. Geen tijd is geen excuus, want de trainingsschema’s die we in dit boek geven zijn helemaal niet zo tijdrovend. Wil jij een marathon lopen zonder je al te druk te maken om de eindtijd? Lees dan dit boek, volg de schema’s en loop die marathon!

 

hulp bij fibro, ME en CVSChronische vermoeidheid nooit meer! – Als vermoeidheid chronisch wordt, is je lichaam niet meer goed in staat om de nodige energie op te slaan. Wie met zulke klachten naar de dokter gaat, krijgt vaak te horen dat genezing moeilijk of zelfs onmogelijk is. Termen als fybromialgie, ME en CVS (Chronische Vermoeidheid Syndroom) verhullen nogal eens dat de arts het ook niet precies weet.
Stans van der Poel heeft met haar praktische aanpak bij veel CVS patiënten vooruitgang geboekt. Met de door haar ontwikkelde Energy Control Methode meet je nauwkeurig je energieniveau. Daarmee kan individueel bepaald worden wat je lichaam nodig heeft om weer in balans te komen, zodat je energie op peil blijft en vermoeidheid geen chronisch probleem meer is.
Door haar boek te lezen kan je dezelfde ontdekkingen doen als Kirsten, ze toepassen en merken of het ook voor jou werkt.

Kirsten Vogd

Onze interviewer, verhalen verteller, stoomtrein en clown. Kirsten gooide begin 2016 haar leven over een andere boeg en verruilde de sportschool voor de buitenlucht. Ze leerde hardlopen en rekende af met haar (niet meer) chronische aandoening fibromyalgie.

3 Comments
  1. En nu natuurlijk de vraag of je nog verder bent gegaan met je ademhaling en andere dingen die Stans aandraagt. En of dat heeft geholpen mbt je energieniveau ?!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.