Menstruatie en blessures

vrouwelijke sporter

Uit onderzoek is gebleken dat vrouwen tijdens hun menstruatie iets gevoeliger zijn voor blessures. Tijdens diezelfde dagen ervaren veel vrouwen ook dat ze lekkerder sporten. Juist voor hardloopsters is dit reden genoeg om extra op te letten en bewust met hun lijf om te gaan.

Vroeger toen ik als puber nog een gruwelijke hekel aan sport had, wist ik regelmatig onder de gymles uit te komen door te zeggen dat ik ongesteld was. Totdat het opviel dat ik wel heel vaak menstrueerde, toen moest ik gewoon weer mee doen. Als je ongesteld bent, moet je juist sporten! Dat vertelde mijn lerares me.

>>Voorkom die vervelende hardloopblessures

 

Het effect van je menstruatie cyclus op sport

Als we het over vrouwen en sport hebben, komt onze cyclus automatisch ook aan bod. Onze hormonen hebben invloed op het functioneren van ons hele lijf, dus ook op onze sportprestaties. Dat ik vroeger niet mee wilde doen met gym was eigenlijk keiharde onzin. Het is namelijk zo dat je in sommige sporten veel beter kunt presteren tijdens je menstruatie. Wielrenster Leontien van Moorsel is daar een voorbeeld van. Zij merkte dat ze beter reed tijdens haar menstruatie. Dit komt omdat je lichaam tijdens je menstruatie beter tegen pijn kan.

>>Wist jij dat je zo hardloopblessures kunt voorkomen?

 

Beter sporten tijdens menstruatie

Ik merkte dat pas zelf ook. Ik ging hardlopen op de eerste dag van mijn menstruatie en ik bleef maar gaan. Per km ging mijn tempo hoger, mijn hartslag bleef redelijk laag en mijn benen bleven lekker draaien.

Maar ook mijn hoofd was anders. Dat chagrijn wat ik altijd heb tijdens mijn menstruatie, leek me te helpen om mijn verstand op nul te zetten en stug door te gaan. Vooral aan het einde had ik daar wat aan. Normaal gezien ben ik een watje dat net voor het einde stopt. Dan luister ik naar mijn gedachten en is na zoveel kilometer 500 meter nog te ver. Dan haal ik het punt wat ik besloten had te halen niet meer.

 

Knieblessures bij vrouwelijke hardlopers

Toch is het niet zo dat je dan maar harder moet knallen tijdens je menstruatie, want het is tijdens die dagen dat je als hardloopster een verhoogd risico op knieblessures kunt hebben. Het schijnt dat je banden tijdens je menstruatie minder sterk zijn en je knieƫn daardoor iets instabieler zijn. Je lichaam heeft moeite ze keurig recht te houden en daardoor kan je je knie net verkeerd belasten.

Het onderzoek waar dit uit blijkt was redelijk klein. Eigenlijk zou dit groter en beter onderzocht moeten worden, maar gek genoeg had ik na mijn zalige beukrun wel last van mijn knie. Precies dat soort pijn wat door instabiliteit komt.

>>Deze app voorkomt blessures

Hardlooparmbandje met kraaltjes en bedel

 

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor sportieve vrouwen wat matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is sport zoveel meer, dat ze besloot haar eigen magazine te beginnen. Online met de naam Stoere Vrouwen Sporten. Rose fietst, rent en traint momenteel voor de 100 meter sprint.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.