Menstruatie en sport, ja daar kan je zeker te weten last van hebben!

rood kruis

Sport en menstruatie, geen probleem toch? Moet je gewoon doen. En vrouwen die er last van hebben, stellen zich eigenlijk maar aan. Dat is natuurlijk niet waar. Menstruatie heeft wel degelijk effect op je sportprestaties. Een onderwerp waar wij maar al graag over vertellen.

Als je de gemiddelde vrouw de fiets van Marianne Vos aanbiedt is de reactie negen van de tien keer dat dat toch veel te veel is. Dat zo’n fiets niet aan de vrouw in kwestie besteed is. Maar als we dezelfde vrouw vragen naar sport tijdens menstruatie, geeft zeker de helft het antwoord dat Leontien van Moorsel het WK won tijdens haar menstruatie. En dat sport en menstruatie daarom heel goed samen gaan. Dat ze er geen last van hebben en dat vrouwen die wel last ondervinden er misschien te veel aandacht aan geven. Dus waarom klagen andere vrouwen dan dat sporten minder gaat? Gewoon niet zeuren en doortrappen.

 

Last van menstruatie tijdens sport

Ik kan je vertellen dat ik heel veel last ondervind van mijn menstruatie. Dat niet alleen mijn prestaties minder zijn, maar dat ik ook mentaal zwakker ben. Ik vind het moeilijker grenzen te verleggen en ga uitdagingen wat sneller uit de weg.

Misschien moeten we maar eens ophouden de prestatie en het gedrag van Van Moorsel representatief te maken voor de gemiddelde vrouw. Van Moorsel was niet alleen een topsporter maar ook een vrouw die ziek was. Gedreven door obsessie woonde ze haar lichaam uit.

En als je weet dat uit onderzoek blijkt dat vrouwelijke atleten tijdens hun menstruatie blessuregevoeliger zijn, is het misschien wel eens tijd om als vrouw het eerlijke verhaal te vertellen over sporten tijdens je menstruatie. Want het enige voordeel van fietsen tijdens je menstruatie is dat je zeem een extra maandverbandje is en dat je zwarte fietsbroek de vlekken niet laat zien. Vies he? Jakkie bah toch?

Effecten menstruatie op sport

Laten we het dan nu maar neutraal houden, en op feiten en ervaring gebaseerd over sporten tijdens je menstruatie hebben. Over wat de effecten van je hormonen op je lichaam zijn. En hoe het komt dat je vlak voor je menstruatie wat stijvere en vermoeide spieren hebt.

Het belangrijkste is misschien wel de les die ik op de middelbare school al leerde. Als je ongesteld bent, kun je gewoon sporten. De beweging doet je goed. Fysiek en mentaal. Maar het is heel goed mogelijk dat je coördinatie net even anders is. Of dat je sneller moe bent. Dus sporten ja, luisteren naar je lichaam ook!

vrouw loopt hard op het strand

Je bent tijdens je menstruatie blessuregevoeliger

Uit onderzoek is gebleken dat vrouwen tijdens hun menstruatie sneller knieblessures oplopen. Dit komt doordat de banden rondom je knie meer moeite hebben je been stabiel te houden. Zodoende wordt je knie anders belast.

Omdat veel vrouwen zich hier niet van bewust zijn, sporten ze gewoon door. En betreft dat een zware prestatie? Dan is de kans groot dat je een blessure oploopt. Hoewel de meeste vrouwen die ik sprak dit niet weten, kunnen ze zich allemaal wel een wedstrijd herinneren waar ze extra last van overhielden. Rekenen ze terug, dan blijkt een deel van hen toen ongesteld te zijn geweest.

Dit is belangrijk. Zelfs al sport je technisch nog zo goed, dit soort instabiliteit vang je niet zo een twee drie op. Let dus op je belastbaarheid en techniek. Leer hoe je het kunt opvangen. Zodat je na een jaar trainen voor je marathon weet hoe je er mee om moet gaan. Mocht je ongesteld zijn op de grote dag.

>> Vrouwelijke hormonen en sport

bokshandschoenen

Sterker voor of tijdens je menstruatie

Wist je dat je de dagen voor je menstruatie sterker bent en explosiever ook? Dat je in die dagen waarschijnlijk beter sprint. Terwijl je duurinspanning en herstel misschien wel minder zijn. Dit heeft te maken met je hormonen. Oestrogeen heeft een gunstig effect te op de stofwisseling van suikers. Progesteron breekt daarentegen juist eiwit af. Tijdens duursport zijn suikers en de suikervoorraad essentieel voor je energie. En eiwitten onmisbaar voor de spieropbouw en dus je herstel van een training. Je benen voelen stijf en moe. Extra eiwitten eten in de week voor je menstruatie helpt hierbij.

>> Wat je als sportvrouw moet weten over je lichaam

Als je ongesteld bent een hogere pijngrens

Tijdens je menstruatie kan je langer door gaan. Het is net alsof je je verzuring beter kunt negeren. Een mooie opsteker als je ongesteld bent en een wedstrijd hebt.

Dat komt doordat je pijngrens iets verhoogd is. Ik kan me zo voorstellen dat dit komt omdat je lichaam reageert op menstruatiepijn. Dus dat verhaal van Leontien is zo gek nog niet. Vrouwen kunnen al goed omgaan met pijn. En zo eens in de maand, terwijl hun baarmoeder de hele dag samenknijpt en kramp veroorzaakt, kunnen ze het nog beter. Zal het zijn doordat er meer pijnstillende stofjes in je lijf zitten?

>> Wat je als veertig plus vrouw kunt verwachten

vrouw drinkt kopje thee en doet rustig aan tijdens menstruatie

Mentaal en je menstruatie

Ik ga niet goed om met wedstrijdspanning en als ik ongesteld ben, is dat nog iets erger. Eigenlijk ga ik met weinig goed om als ik ongesteld ben. Het is net alsof de waaghals in mij verdwenen is. Daarom kies ik ervoor om tijdens mijn menstruatie wel lekker te bewegen. Te rennen, fietsen, wandelen of suppen. Maar vermijd ik druk en drukte. Geen wedstrijd, geen prestatie, geen startvak vol andere sporters en zo min mogelijk sociale dingen. Dat is beter voor mij en mijn omgeving.

Ik ben veertigplus, mijn menstruatie is tegenwoordig zwaarder dan hij vroeger was. Hierdoor vraagt het meer van mijn lijf en heb ik minder energie over voor andere dingen. Door te sporten op mijn gemak, voel ik me beter op zulke dagen. Heb je dit ook en is je cyclus regelmatig, dan kan je hier rekening mee houden. Plan je wedstrijden anders. Take it easy and have some chocolate.

>> Een burn out na je 40e? Misschien is het de overgang!

Yoga tijdens je menstruatie

Juist als je wat labieler bent tijdens je menstruatie, kan je geholpen zijn met bewuste ontspanning. Een wandeling is daar heel fijn voor. Of, als je menstruatie niet te zwaar is, kan zwemmen je ook goed doen. Beweging verlicht de pijn en vermoeidheid van je lijf. Ook is yoga volgens veel vrouwen aan te raden.

Maar er zijn een paar yogahoudingen die je tijdens deze dagen het beste laat voor wat ze zijn. Het schijnt dat je er heftiger van gaat bloeden, maar ook meer kramp krijgt. Eigenlijk zijn het alle posities waarbij je ondersteboven staat. Vergeet die omgekeerde Asanas, maar pak wel je matje en neem tijd voor jezelf. En heb je veel pijn? Check dan even deze yogatruc die schijnt dat op te lossen.

 

 

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor sportieve vrouwen wat matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is sport zoveel meer, dat ze besloot haar eigen magazine te beginnen. Online met de naam Stoere Vrouwen Sporten. Rose fietst, rent en traint momenteel voor de 100 meter sprint.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.