Minder spierpijn en een beter herstel door visolie en omega 3

vrouw schenkt olie op lepel visolie omega 3

Onderzoek laat zien dat omega 3-vetzuren spierpijn kunnen verminderen en dat het een positief effect heeft op je herstel. Het schijnt zelfs dat sporters die visolie gebruiken, gezonder zijn en minder last krijgen van kwaaltjes.

Visolie wat rijk is aan omega 3 helpt je gezondheid op celniveau. Een juiste balans tussen omega 3 en 6 in je lichaam zorgt er voor dat de celwand gezond is. Het membraam in de celwand kan dan goed afvalstoffen uit de cel transporteren en voedingsstoffen er in laten. Je voorkomt de laaggradige ontstekingen die van je lijf veel energie vragen.

Daarnaast blijkt het specifiek bij vrouwen een enorm effect op de mentale gezondheid te hebben. Een lage concentratie van omega 3 in het bloed is in verband gebracht met psychische stress. Wij zijn visolie gaan gebruiken toen Astrid dit jaar een burn out kreeg. In korte tijd merkte ze verschil en kreeg fysiek en mentaal meer energie en rust. Ik merkte vooral dat ik sneller herstel na training en veel meer kracht en energie lijk te hebben. Voor mij reden genoeg om eens dieper in het onderwerp visolie te duiken.

 

Braziliaanse marathonlopers

Een marathon is een ongekende inspanning. Niet alleen de weg er naartoe, maar vooral ook de dag zelf. De meeste lopers lopen veel harder tijdens een wedstrijd. Adrenaline en de energie van het evenement doen dat met je. Door de zware inspanning krijgt je immuunsysteem een klap. In de dagen na een wedstrijd krijg je naast spierpijn ook veel sneller een verkoudheid of griepje.

In Brazilië is onderzoek gedaan naar de effecten van visolie op deze verlaagde weerstand. Twee maanden voor de wedstrijd begon het onderzoek. Er waren twee groepen, beide bestaand uit marathonlopers. De ene groep kreeg dagelijks een dosis visolie en de andere groep niet. Na de marathon werd er gekeken naar het immuunsysteem van de lopers. Wat bleek? De marathonlopers die visolie gebruikten hadden een betere weerstand.

 

Minder spierpijn en beter herstel

Snel herstellen en als het even kan met zo min mogelijk spierpijn, dat wil elke sporter wel. De sneller en lekkerder je herstelt, de eerder je weer kunt trainen. Hierdoor kom je verder, word je sterker of sneller. Nu schijnt visolie hier ook een rol in te spelen. Er is onderzoek gedaan met twee groepen mannen. De ene groep kreeg dagelijks omega 3 supplementen en de andere een placebo. Na zes weken werd er bij de omega 3 groep een verandering van het vetzuurgehalte in het bloed geconstateerd en meer antioxidanten gemeten.

Deze antioxidanten zijn goed na inspanning. Als je sport, komen er vrije radicalen vrij in je lichaam die niet goed zijn voor je weefsel en de antioxidanten neutraliseren die. Maar dat niet alleen: omega 3 vetzuren bleken ook voor ene vermindering van spierpijn te zorgen. Tot wel zo’n 48 uur na de inspanning!

 

Wat vertelt je bloed over omega 3?

De visolie die wij gebruiken, komt met een extra service: een bloedtest die meet hoe het eigenlijk met je omega 3 zit. Om zeker te weten of je het eigenlijk wel nodig hebt. Deze test meet de verhouding van omega 3 en 6 in je lichaam. De ideale verhouding is 1:1, maar gemakshalve wordt er 1:5 aangehouden. Zit je daarboven? Dan heb je een verhoogd risico op die laaggradige ontstekingen, waarvan gezegd wordt dat het de voedingsbodem voor veel van de huidige welvaartsziektes is.

Maar vooral doen je cellen het dan niet goed. De afvalstoffen in je cellen worden niet afgevoerd. En de mooie voeding die je eet en de vitamines die je slikt worden minder goed opgenomen. Je plast een groot deel van wat je slikt zelfs uit. Met een beetje mazzel heb – als je flink wat vitamines en supplementen slikt – je de duurste plas van Nederland. Maar stel je eens de kern van de cel voor. Hoe kan deze functioneren als hij geen voeding krijgt?

Die bloedtest die we deden gaat simpel, voordat we begonnen aan de visolie werd er bloed afgenomen en getest. Pas daarna namen we onze eerste dagelijkse dosis. Wat bleek? Astrid zat op 1:27 en ik zat op 1:16. De gemiddelde geteste Nederlander zit op 1:17 en in het Oosten van Europa is de verhouding hoger, tot wel 1:28.

Drie groepen zitten helemaal hoog. Van alle geteste mensen zitten duursporters, vegetariërs en veganisten vaak boven de 1:30 waarbij het in een enkel geval zelfs oploopt tot de 1:50. Als 1:5 al zo’n negatief effect op je gezondheid heeft, stel je dan eens voor wat die hoge waarden doen.

>>Meer weten? Vraag Astrid om informatie.

 

 

Vergeet ons niet te volgen op InstagramFacebook en YouTube voor leuke workoutvideos en vlogs. En natuurlijk onze Stoere Vrouwen Sporten Facebookgroep waar we elkaar motiveren, inspireren en onze eigen updates delen.

 

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor sportieve vrouwen wat matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is sport zoveel meer, dat ze besloot haar eigen magazine te beginnen. Online met de naam Stoere Vrouwen Sporten. Rose fietst, rent en traint momenteel voor de 100 meter sprint.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.