Wist jij dat sport en beweging juist heel goed kan zijn bij rugpijn?

Als je last van je rug hebt, kunnen sport en beweging ervoor zorgen dat dit minder wordt. Ook als je al een sporter bent. De juiste aanpak en oefeningen zorgen er dan voor dat je kunt blijven genieten van je sport.

Onze Rose weet het als geen ander: rugpijn kan flink vervelend zijn. Zij kon door haar rug niet doorgaan met trainen voor de 100m sprint. En toen ze nog uren en uren trainde op de racefiets had ze dagelijks zo’n pijn, dat ze soms nauwelijks van haar fiets kon stappen. Toch heeft ze geleerd zo te sporten dat die rug haar niet meer in de weg zit. Haar lichaam is sterker en haar belasting is net wat meer aangepast aan haar lichaam in plaats van aan haar trainingsschema.

 

Moeilijk bewegen door rugpijn

Rugpijn heeft invloed op elke beweging die je maakt. Het heeft een direct effect op je mobiliteit. Daarom is het belangrijk de oorzaak van je rugpijn te achterhalen en te zorgen dat je zo goed mogelijk herstelt.

Is je pijn eenmaal weg? Dan is het tijd om je lichaam sterker te maken. En om zo te leren leven en bewegen, dat je deze rugpijn kunt voorkomen of tenminste leert op te vangen. Een gezond gewicht, minder stress, voldoende beweging en ondersteunende oefeningen doen de truc al.

Met deze oefeningen meer ontspanning in je rug

 

Een sterkere rug dankzij training

Heb je een zwakke rug? Dan kan je samen met de fysio werken aan je lichaam. Stabiliserende oefeningen zorgen ervoor dat je je spieren goed leert gebruiken en bewust je rug kan beschermen.
Als sporter is het vervelend als je even je sport niet kunt beoefenen. Om fit en in beweging te blijven, zijn wandelen en zwemmen hele goede opties. Elke avond een uurtje wandelen voordat je naar bed gaat bijvoorbeeld. En een paar keer per week een uur zwemmen om je spieren te trainen.

Lees ook: Rugpijn? Wat je moet weten over buikspieroefeningen

 

Is mijn sport de oorzaak van mijn rugpijn?

Begin je na je herstel weer met je eigen sport? Kies dan even voor een opbouwschema en luister heel goed naar je lijf. Gebruik je je core? Ga je niet over je grens? Blijf je je ondersteunende oefeningen doen? Met deze voorzichtige aanpak zou je wel eens sterker terug kunnen komen van je rugblessure.

Het heeft ook nut om eens kritisch te kijken naar je techniek. Loop je wel netjes? Zit je niet te harken op je fiets? En – in alle eerlijkheid – moeten veel van ons ook toegeven dat we geen twintig meer zijn. Zo is de intensiteit waarin je vroeger kon sporten misschien niet meer voor nu. Of is de afstelling van je racefiets in al die jaren niet aangepast en staat je stuur misschien wel iets te laag. Ook dat verdient aandacht. Op die manier kan je langer van je sport genieten. En zoals Rose zegt: ervoor zorgen dat je ook nog kunt sporten als je een oud wijf bent.

 

Oefeningen bij zwakke rug

Een goede oefening die je kunt doen is de plank of het bruggetje met de fitnessbal. Op de site van Sportzorg staan veel verschillende filmpjes die je zelf thuis mee kunt doen. Deze oefeningen zijn overigens goed voor alle sporters, niet alleen die met een zwakke rug.

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor sportieve vrouwen wat matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is sport zoveel meer, dat ze besloot haar eigen magazine te beginnen. Online met de naam Stoere Vrouwen Sporten. Rose fietst, rent en traint momenteel voor de 100 meter sprint.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.