Snotneus tijdens het sporten

Veel fietsers en lopers kennen het wel: de snotneus tijdens je training. Wat de oorzaak precies is weten we niet, wel weten we dat het neusslijmvlies actiever wordt tijdens training en dat er wat aan te doen is.

Wij hebben het ook, dan komen we buiten, ritsen onze jas dicht, doen onze hartslagmeter aan en beginnen en voor we de stad uit zijn hebben we al een loopneus of overmatige snotproductie zoals het zoveel lekkerder klinkt. Het is heel irritant, want we kunnen er minder makkelijk door ademhalen en lucht is nu juist wat we nodig hebben bij inspanning.

 

Loopneus

Verkoudheid is meestal de oorzaak van snot, door het virus gaat het slijmvlies in de neus ontsteken en zwelt het op. Het maakt meer slijm dan gewoonlijk en dit slijm zorgt voor een loopneus. Dit slijm is functioneel, het spoelt het virus weg. Maar als sporter heb je ook als je niet verkouden bent een loopneus en snotter je je suf. Dan is er een andere oorzaak. Er zijn mensen die zeggen dat je tijdens inspanning in de buitenlucht stoffen binnen krijgt waar je neus niet op zit te wachten en dat je neus zich schoon probeert te houden. Een andere verklaring is dat snot ervoor zorgt dat je neus niet uitdroogt als je zoveel ademhaalt tijdens inspanning. En weer anderen zeggen dat het te maken heeft met je traanbuisjes, dat de wind ervoor zorgt dat je ogen gaan tranen en je ook meer snot aanmaakt.

 

Neus legen als een wielrenner of voetballer

Wat de oorzaak ook is, wij houden ons liever bezig met de oplossing, want er zijn manieren om van je snot at te komen. Eentje is de zonnebril, veel sporters ervaren dat ze minder last hebben van een snotneus als ze een sportbril dragen. Sportbrillen zijn te krijgen met donkeren glazen, maar ook met hele lichte of oranje voor als je gaat fietsen in het bos.

Een andere veel gehoorde oplossing is een neusspray, hierdoor maak je het alvast even los en volgens veel lopers werkt dit. Rose neemt voordat ze gaat lopen wat zoutoplossing, dan voelt haar neus minder droog.

Maar een neusspray voordat je gaat trainen doet weinig meer als je al een uur aan het sporten bent. Dan is het nodig om vooral van het inmiddels volop aanwezige snot af te komen en dit doe je door je neus te legen. En daarvoor is er de methode met je handen en de methode zonder je handen. Om de uitleg van deze methodes wat inzichtelijker te maken hebben we wat foto’s van Rose gemaakt.

 

IMG_20150119_103852

Methode zonder handen, ofwel je neus legen zoals een voetballer. Dit zie je vooral tijdens voetbalwedstrijden op tv: voetballers die via hun neus kunnen fluimen. De methode is simpel, je trekt je neus op alsof je een muppet bent en sluit daarmee je neus een beetje af. Je mond doe je dicht en als een olifant blaas je keihard alle lucht door je neus naar buiten. Het resultaat? Snotslierten aan je neus, maar niet meer in je neus. Deze methode is fijn als je fietst in een groep of een technische afdaling doet. Je hebt je handen er niet bij nodig. En als je iets later je handen vrij hebt kan je je neus afvegen aan je mouw.

 

IMG_20150119_103946

De methode met handen, ofwel je neus legen zoals een wielrenster. Hierbij doe je je wijsvinger op ÊÊn neusgat en ‘blaast’ dan hard via je neus lucht naar buiten en je snot komt mee. Daarna doe je hetzelfde bij het andere neusgat en je neus is leeg.

 

IMG_20150119_103922

Let wel op dat je – als je je neus leegt – even over je schouder kijkt, zo komt je snot niet in je eigen gezicht terecht. Wij hebben het meegemaakt hoor, rijd je met een noodvaart op je fiets of loop je tegen de wind in, leeg je je neus en flats hap je je eigen snot…. niet fijn! Als je over je schouder kijkt, waait je snot zo achter je weg. Maar… let dan wel even op dat je niet iemand achter je hebt rijden, want anders krijgt die de volle laag.

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor sportieve vrouwen wat matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is sport zoveel meer, dat ze besloot haar eigen magazine te beginnen. Online met de naam Stoere Vrouwen Sporten. Rose fietst, rent en traint momenteel voor de 100 meter sprint.

6 Comments
  1. Haha, ja dat snot.. ik ben naast hardloper ook voetballer, en moest van mijn trainer voortaan maar mijn neus snuiten zoals jullie hier ‘als een wielrenster’ noemen. Netjes naar grond, meteen een dikke snotlaag op mijn veters. Voortaan weer een zakdoek in mijn sok 😀

  2. Ik houd mijn neus dan tussen duim en wijsvinger en schud dan de snot af (om daarna mn hand af te vegen aan mn loopbroek). Ik loop nu met handschoenen, moeten daardoor wel na elk loopje gewassen worden.

  3. Doe al jaren mijn neus leeg snuiten op de laatste manier. Handen afvegen aan de loopbroek en handschoenen de was in. Lopers in mijn groep hadden in het begin wel commentaar. Het is immers niet wat je in je opvoeding geleerd hebt als netjes. Ondertussen zijn ze er aan gewend en een enkeling ervaart nu zelf de voordelen ervan. Goed verhaal. Blij dat iemand dit eens post.

  4. Slingerende snotslierten ook bij mij. Eerst was het met schaamte, nu is het gewoon prima!
    Maar altijd checken wie er achter je loopt 😉

  5. …. moet altijd lachen als ik na het sporten gewoon als moeder in je normale outfit weer mijn kinderen op sta te wachten op het schoolplein en oeps bijna mijn neus wil legen zoals tijdens het sporten… tja weer zoeken naar een zakdoekje!!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.