Sport jezelf gelukkig

De laatste dagen is er veel in het nieuws over antidepressiva. Dat de pillen te vaak worden voorgeschreven en helemaal niet altijd werken bijvoorbeeld. Een mooi moment om eens te kijken naar de effecten van sport.

Ik ben gaan sporten tijdens het herstel van mij eetstoornis. Sport is nu niet bepaald wat je aan zou raden aan een graatmager meisje dat obsessief bezig is met afvallen. Toch is het wat ik tien jaar geleden heb gedaan en wat voor mij hielp. Het heeft er voor gezorgd dat ik anders ging denken. Makkelijker. En dat ik mijn lichaam ben gaan zien als sterk. Dat mijn kracht me mogelijkheden geeft.

Simpel gezegd was de keuze helder: of ik was dun en kon geen lange tochten op de fiets maken omdat ik er de energie niet voor had, of ik ging eten en kon een berg op fietsen. Dat laatste is het geworden.

 

Sporten voor je mentale gezondheid

We kennen allemaal de fysieke voordelen van sport wel. Sport en bewegen is goed voor onze gezondheid en kan ziektes helpen voorkomen. Het is zichtbaar aan onze lijven. Van sport word je gespierder en strakker. Dat ziet er mooi uit.

Over de emotionele en mentale voordelen van sport wordt veel minder gesproken. We ervaren het allemaal wel, maar noemen doen we het maar zelden. Misschien omdat het zo lastig uit te leggen is.  Omdat je zo snel went aan het goede gevoel.

Door te sporten slaap je beter. Deze betere nachtrust zorgt ervoor dat je meer energie hebt, minder behoefte aan suikers hebt en emotioneel meer in balans bent. Regelmatig bewegen en sporten heeft een direct effect op je brein en gemoedsrust.

Dat komt omdat beweging effect heeft op chemische processen in je lijf. Niet eens zozeer om de endorfines die vrijkomen als je sport. Die werken namelijk niet zo heel lang, maar om het kalmerende en vrolijke effect van beweging. Dertig minuten wandelen, hardlopen of fietsen- ofwel bewegen in een niet te hoge intensiteit – verlaagt het cortisol in je lijf. Dat beïnvloedt de spanning in je spieren, de hoogte van je hartslag en het denken in je brein. Het is niet voor niets dat sporters van die blije types zijn. Of dat ze klagen zich niet zichzelf te voelen als ze niet sporten.

 

Sport jezelf gelukkig

Omdat sport zoveel effect heeft op je brein, wordt het steeds vaker ingezet om mensen met depressies te behandelen. Herinner je je het verhaal van Carlijn nog? Zij werd opgenomen met een depressie. Een moeilijk punt in haar leven, maar ook de ontdekking van running therapie. Tegenwoordig is sport een vast onderdeel van haar leven. Niet alleen omdat ze er fysieke voordelen van heeft, maar vooral omdat ze er mentaal van in balans blijft.

Een vriend van me is psychiater en hardloper. Hij – Bram Bakker – schrijft regelmatig over de effecten van beweging op je mentale gezondheid. En vooral de inzet van hardlopen bij mensen met depressies. Lees zijn boek Running Therapie eens. Het vertelt haarfijn wat er zoal in je lichaam gebeurt. Als je een gewone sporter bent, maar ook wat sport doet als je mentale problemen hebt.

Liefs Rose

Hardloopclinic/training voor groepen

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor sportieve vrouwen wat matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is sport zoveel meer, dat ze besloot haar eigen magazine te beginnen. Online met de naam Stoere Vrouwen Sporten. Rose fietst, rent en traint momenteel voor de 100 meter sprint.

2 Comments
    1. Wat bij ons echt helpt is om een sport te doen die je ook echt leuk vindt. Dus niet naar de sportschool gaan omdat je vind dat je moet sporten. Als je het namelijk leuk vindt, of een ontzettend leuk groepje hebt waar je mee sport, dan is de drempel om te gaan er niet meer

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.