Sporten in de overgang

Ik ga deze week een afspraak maken met de dokter en dat doe ik niet zomaar. Ik wil mijn hormonen laten checken en naar mijn buik laten kijken. De laatste maanden zijn er veel dingen verandert in mijn lichaam. Gezien die veranderingen is de kans groot dat ik afsteven op iets wat voor elke vrouw onvermijdelijk is: De Overgang… en ik ben nog maar 37 jaar!

 

Wist je dat Linda de Mol ooit heeft gezegd dat ze over de overgang niet wil schrijven in haar blad? De overgang is niet sexy vindt ze en daarom hoort deze fase – die in het leven van elke vrouw voorkomt – niet in haar blad thuis. Het feit dat ze dat zegt met een gezicht wat stijf staat van de cosmetische ingrepen is voor mij een indicatie dat Linda misschien niet de juiste persoon is om over veranderingen in het lichaam van de vrouw te praten. Want laten we wel wezen, echte vrede heeft ze er zelf blijkbaar niet mee.
Ik weet niet of het blad inmiddels al over dit onderwerp durft te schrijven. Ik durf het in ieder geval wel, want ik vind het jammer dat een leading magazine als de Linda besluit om dit onderwerp te negeren, juist een blad als de Linda kan er met de juiste toon een heel leuk onderwerp van maken. En misschien zijn ze dat aan de vrouw wel verplicht, want let’s face it we krijgen er allemaal op een dag mee te maken. En voor de sportende vrouw zoals ik kunnen deze veranderingen – net als de menstruatiecyclus – effect op hun sportprestaties hebben.

 

Veranderingen in je lichaam

Wij sporters weten het: zo goed als alles is trainbaar. Als wij wat willen, dan doen we ons best en krijgen we het voor elkaar. Dag in dag uit trainen we ervoor, verbeteren we onszelf, worden we sterker en komen we dichter bij ons doel. We lopen een 5 kilometer of marathon, doen mee met een triathlon of gaan fietsen in de Alpen. Met onze commitment en doorzettingsvermogen maken we het onmogelijke keer op keer weer mogelijk. Het leven lijkt maakbaar voor ons, totdat de dag komt en we in de spiegel kijken en zien dat ook wij veranderingen meemaken waar we nul controle over hebben. Ik zie het aan mijn gezicht. Hoewel het straalt en energie heeft, is het toch wat smaller en heeft het die mooie jeugdige glans al wel wat verloren. En ook mijn lichaam is wat minder strak, die huid heeft ergens onderweg ook wat elasticiteit verloren. En hoewel ik heerlijk sport, presteer ik op sommige dagen echt minder, is mijn herstel wat langzamer en ben ik soms gewoon hartstikke moe. En over mijn buik begin ik al niet eens. Ook die verandert een beetje. Buitenstaanders zien dat niet, maar mijn beste vriendinnen en ik wel.
Veel van mijn vriendinnen – die zo oud als ik of een jaar of 10 ouder zijn – kennen deze veranderingen. En allemaal volgen we in het begin dezelfde gedachte. In de eerste instantie denk je dat het te maken heeft met je training of die drukke periode op je werk, maar dan als het aanhoudt en niets werkt, begin je je af te vragen of er iets anders aan de hand kan zijn. Je googled wat en komt steeds bij hetzelfde onderwerp uit: De Overgang! ‘Dat kan toch niet waar zijn?’ denk je dan. ‘De Overgang is toch voor oude vrouwen?’ is je tweede gedachte terwijl je verder googled en weer bij dit onderwerp terecht komt. ‘Ik ben toch nog helemaal niet … OUD!’ concludeer je in paniek.

Maar als je achterin de dertig of begin veertig bent, is de kans toch echt groot dat je lichaam een het veranderen is. En omdat de bladen er liever niet over schrijven, weten de meeste vrouwen eigenlijk zo goed als niets van die verandering. Daarom hier wat feiten:

  • de overgang is de periode voor de menopauze, in deze periode ben je nog wel vruchtbaar en menstrueer je nog. Los van wat veranderingen in je lichaam functioneer je nog gewoon. De overgang begint gemiddeld vanaf je veertigste, maar er zijn ook vrouwen waarbij het zo tien jaar eerder begint. De meest opvallende verandering in deze periode is dat je cyclus verandert. Deze kan langer, korter, minder of juist heviger worden. En net als bij je menstruatie verschilt het per vrouw hoeveel je ervan merkt.
  • De menopauze is het einde van de overgang. Een vrouw in de menopauze menstrueert niet meer, ze kan dus ook niet meer zwanger raken.
  • 10 jaar, zo lang duurt de overgang gemiddeld, maar er zijn ook vrouwen die er maar 5 jaar over doen.
  • Een vrouw kan de overgang herkennen door een aantal fysieke en psychische veranderingen, meest bekend zijn de veranderende cyclus, nachtelijk zweten, hoofdpijn, gewichtstoename, stemmingswisselingen, vergeetachtigheid, duizeligheid, verminderde energie en zo nu en dan sombere gevoelens.
  • Ten tijde van de menopauze wordt het nog iets erger, wij vrouwen kunnen dan ronduit vervelend worden. Zo kan het voorkomen dat we niet meer mee willen doen met verplichtingen, opstandig en een beetje depressief worden. Maar ook worden onze borsten kleiner, krijgen we last van haargroei op plekken waar we dat niet willen en wordt ons haar dunner. Wel worden we nooit meer ongesteld… dat is dan de bonus.

     

Hoe blijf je slank en fit in de overgang?

Dit is misschien wel de vraag die elke vrouw van een zekere leeftijd heeft. Toen ik dat blog over mijn buik schreef en vertelde dat ik met mijn 37 jaar toch echt een klein buikje begon te krijgen. En dat mijn lijf ondanks dat ik veel sport en gezond eet wat zachter werd, kreeg ik via Twitter een reactie. Deze reactie kwam van een vrouw die aanzienlijk ouder is dan ik en die een super lichaam heeft. Ze heeft haar hele leven gedanst en loopt nu hard. Prachtig is ze, fysiek. Haar stelling was dat het onzin is Het Buikje aan hormonen te wijten. Volgens haar nemen vrouwen die dat zeggen geen verantwoordelijkheid voor hun lichaam.

Gedeeltelijk geef ik haar gelijk, we zijn verantwoordelijk voor de gezondheid van ons lichaam en onze inzet bepaalt tot op een zekere mate onze vorm. Toch is het zo dat vrouwen die heel actief leven en gezonde voeding eten last krijgen van veranderingen. En hoewel deze veranderingen bij iedereen ongeveer gelijk zijn, reageert elk lichaam anders. Voor veel vrouwen en vooral de vrouwen die altijd hebben gesport, is het een grote schok dat ze door de overgang ineens geen controle over hun lichaam meer hebben. Dat buikspieroefeningen weinig meer uithalen, maar vooral dat de stoere sterke vrouw die ze in hun leven geworden zijn, ineens verandert. Fysiek en mentaal.

De meeste vrouwen komen in de overgang wel 5 tot 10 kilo aan. En dat is om een reden. In de overgang maakt ons lichaam steeds minder oestrogeen aan, dit hormoon schijnt zowel in je eierstokken als je vetweefsel worden aangemaakt. Omdat je eierstokken minder oestrogeen aanmaken, gaat je lichaam meer vet vasthouden om zo de verminderde aanmaak van het hormoon op te vangen. Want dat oestrogeen heeft ons lichaam nodig. Voor sterke botten en een gezonde huid bijvoorbeeld. Maar ook voor ons humeur. Het aankomen in gewicht is dus één van de zaken waar we niet veel controle over hebben.

 

De Overgang en sport

Volgens mij moet de vraag die we ons stellen anders zijn. Want feitelijk worden de meesten van ons minder slank en fit in de overgang. Dus beter vragen we: Hoe kom ik zo gezond en gelukkig mogelijk door de overgang? En dit is waar sport en bewegen een grote invloed op onze leven heeft. De overgang en de daarop volgende menopauze is geen makkelijke periode. Voor veel vrouwen is het een soort omgekeerde puberteit. Alle zekerheid die ze hebben opgebouwd in hun leven, het zelfvertrouwen, de gezondheid, de energie en daadkracht kan veranderen. En daar komt nog bij dat er vrouwen zijn die nog geen moeder zijn, voor hen is het begin van de overgang ene verdrietige periode waarin ze beseffen dat ze nooit moeder zullen worden. En door het veranderende lichaam zijn er vrouwen die onzeker worden en zichzelf niet sexy meer vinden.
Sporten in de overgang kan enorm bijdragen aan je welzijn. Uit onderzoek blijkt dat regelmatig sporten de overgangsklachten vermindert. Daarbij kan de regelmaat van het sporten houvast geven tijdens deze roerige periode. Even eruit om een halfuurtje te rennen of een paar uur te fietsen geeft mentale rust en energie. En door te sporten slaap je dieper.
Lekker door blijven sporten is dus wat we moeten doen. Toch is het belangrijk om te weten dat de overgang – net als onze cyclus – invloed op onze sportprestaties kan hebben. Je kan je minder fit voelen of langzamer herstellen. Er zijn vrouwen die het gevoel hebben sneller te verzuren en meer spierpijn te hebben achteraf. Andere vrouwen hebben in de overgang last van duizeligheid en dat maakt ze tijdens sommige sporten wat onzeker.

En wist je dat hardlopende vrouwen van een bepaalde leeftijd meer behoefte hebben aan een warming-up? Ze krijgen sneller blessures, zeggen ze. Hun spieren en gewrichten zijn niet poepie jong meer en misschien al een beetje versleten. Toch kan er meer spelen, want veel vrouwen in de overgang geven aan vaker en sneller last te hebben van spier en gewrichtsontstekingen. Maar heel veel is daar niet over bekend. Ik zal het een keer uitzoeken en gaan praten met wat artsen.

 

Liefs Rose

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor sportieve vrouwen wat matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is sport zoveel meer, dat ze besloot haar eigen magazine te beginnen. Online met de naam Stoere Vrouwen Sporten. Rose fietst, rent en traint momenteel voor de 100 meter sprint.

8 Comments
  1. Dank voor je blog. Ik heb gelukkig nog nergens last van maar omdat ik (al) 45 ben lees ik alles wat ik tegen kom over de overgang. Best rot voor je dat jij er al zo vroeg bij bent, hopelijk betekent dat ook dat je er dan sneller van af bent. Ik krijg al een tijd de nieuwsbrief van deze site http://www.petronilia.nl/#/home.html Staan vaak hele interessante dingen in en ze heeft ook een boek geschreven over de overgang. Succes met het artsenbezoek. Ik lees graag hoe dat ging.

    1. Ik weet natuurlijk nog niet zeker of dit het is hè, maar dan nog, zo erg vind ik het niet, het hoort erbij, het is onderdeel van het hele vrouw zijn. In het westen kijken we er erg negatief naar, maar veel vrouwen die het hebben gehad zeggen dat er een enorme rustige periode na komt en dat dat heel fijn is. Misschien is het niet per definitie negatief als we er mooi mee omgaan… maar dat weet ik nog niet

  2. Hoi Rose,

    Ik ben 45 en inmiddels 1,5 jaar niet meer ongesteld. De opvliegers zijn er nog. Ik heb vanaf sept 2013 getraind voor mijn eerste marathon welke ik in april 2014 liep. Ik had die periode geen opvliegers! Na de marathon stortte ik in. Te moe om te lopen. Opvliegers zijn terug. Zit daardoor in een cirkel waar ik niet uitkom. Ik hoop na mijn vakantie wat uitgerust te zijn om meer te sporten en mij beter te voelen. Blijf dus vooral sporten zolang je dat kunt Rose

  3. Zooooo herkenbaar! Ben 49 jaar en in mijn lijffie zijn de hormonen al een tijdje behoorlijk aan het rommelen. Opvliegers, slecht slapen, vergeetachtig. Ik loop al een aantal jaren hard en dit jaar zijn ál mijn wedstrijdtijden slechter dan voorheen. Trainingen kosten meer moeite, ik heb meer en langer last van spierpijn…. Jammer, maar ik probeer me er maar niet te zeer door te laten frustreren. Dan maar wat minder snel en wat meer proberen te genieten onderweg!

  4. Ik ben 35 jaar en heb net te horen gekregen dat ook ik vervroegd in de overgang zit. Was zo hard aan het trainen!! Hoopte om nog naar mijn zwangerschappen nog 1x een sicpack te krijgen. Ben bang dat dit nu niet meer gaat gebeuren! Ben bang voor wat komen gaat…..

    1. Oh dat kan ik me voorstellen, het is een volgende fase die nog helemaal onbekend is. Ik houd mezelf voor dat er zoveel vrouwen zijn die ons voor zijn gegaan en ook zij konden er mee dealen. Heb je op npo die docu hierover gezien. Uitgebloeid heet ie.

  5. Waarom ik me met mijn 27 jaar interesseer in de overgang en sport? Omdat ik sport. En in de overgang ben. Door medicatie weliswaar, maar toch: de effecten zijn precies hetzelfde. Ik hád een sixpack en een dijk van een conditie. Ik zou gaan koersen dit jaar en meedoen met een triatlon. Toch denk ik wel dat je, als je lichaam eenmaal een soort balans heeft gevonden, weer kunt gaan ‘bouwen’. Maar voorlopig ben ik even ‘in onderhoud’, veilig in de sportschool.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.