Hardlopen met astma

“Ik ben begonnen met hardlopen, maar heb het vaak benauwd. Ik heb astma en merk dat ik niet zo makkelijk loop als anderen. Hebben jullie misschien wat tips?” vroeg een lezeres ons pas. Natuurlijk hebben wij tips! Sporten met astma kan heel goed. Maar om nu te zeggen dat sporten met astma altijd een makkie is, gaat te ver. Onze Rose vertelt uit eigen ervaring hoe zij dat doet.

De meesten van jullie weten niet anders dan dat ik bijna elke dag wel iets sportiefs doe. Ik geef training, geniet van een rondje op de mountainbike en loop graag hard. Toch zullen mijn prestaties altijd net wat minder zijn. Een beetje, maar toch genoeg om er last van te hebben. Ik ben altijd iets eerder moe dan mijn trainingsmaatjes. En herstellen doet mijn lijf ook niet zo goed. Toen ik nog fietste, had ik het altijd de hele avond na een wedstrijdje benauwd. Dat komt doordat ik astma heb. Astma is een chronische ontsteking van de longen. Mensen met astma kunnen soms moeilijk ademhalen: zij zijn benauwd, ademen piepend en hoesten.

 

Sporters met astma

Sporters met astma hebben er last van dat er minder zuurstof naar de spieren gaat. Daar komt bij dat sporten in een hoge intensiteit of in koude, natte of juist droge warme lucht een aanval kan uitlokken. Er zijn genoeg sporters met astma, zelfs topsporters. Zij kunnen presteren op hun niveau omdat ze hebben geleerd hoe ze met hun astma om kunnen gaan. Een voorbeeld van een bekende sporter met astma is oud-schaatser Bart Veldkamp. En wist je dat hockeyster Maartje Goderie ook astma heeft?

Ik heb het vaak wel nadelig gevonden dat er zoveel topsporters met astma zijn. Vaak kreeg ik te horen dat zij toch ook op hoog niveau konden presteren. Waarom had ik dan zo’n last? Het antwoord is simpel: topsporters hebben het uitzonderlijke talent om het maximale van hun lichaam te vragen. Daarbij, astma is er in verschillende soorten en maten. Hierdoor kan je geen twee astmapatiënten met elkaar vergelijken.
Ik ken een voormalig topsportster die net als ik astma heeft. Zij heeft gezwommen op de Olympische Spelen en nu doet ze hele ander sporten in haar vrije tijd. Waaronder hardlopen. Dit doet ze het liefst als het winter is en de lucht blauw en koud is. Met een beetje sneeuw als het even kan. Voor mij is dat weer niet te doen. Ik heb het zo benauwd dat ik amper vooruit kom en zo’n klap op mijn longen krijg dat ik er ziek van word.

 

Hardlopen met astma

Zwemmen en hardlopen zijn de moeilijkste sporten voor me. Ik kan mijn ademhaling op de racefiets veel beter controleren. Toen ik begon met hardlopen, merkte ik dat ik veel meer tijd nodig had om mijn afstanden uit te bouwen. Vooral in het begin kreeg ik na twee kilometer weinig lucht meer en lukte het me niet om me te herpakken. Ik vermoed dat dat komt door de intensiteit van het hardlopen. Mijn hartslag is hoger dan op de fiets en ik haal sneller adem. Daarom heb ik er bewust voor gekozen om een lange tijd uit te trekken om te leren lopen. Door een aantal maatregelen lukte het me om toch de 5 en 10 kilometer te halen. En na verloop van tijd kon ik zelfs tempoblokken inbouwen of snelle sprintjes rennen. Er is zelfs een tijd geweest waarin ik sneller kon hardlopen dan veel andere vrouwen en dat ik dit deed zonder het benauwd te hebben. Om op dat punt te komen heb ik wel goed naar mijn lichaam moeten luisteren en de ene keer mijn astma moeten negeren en juist de andere keer niet. Door die ervaring en door zoveel mogelijk te lezen over mijn ziekte heb ik voor sporters met astma de volgende tips:

Ken je astma – elke astmapatiënt heeft een eigen ziekte. Zo zijn er astmapatiënten die geen last hebben van kou of vochtige lucht en andere juist weer wel. De prikkels waar astmapatiënten mogelijk last van kunnen hebben, zijn heel persoonlijk. Ik heb mijn astma zo goed leren kennen, dat ik weet wanneer ik problemen verwachten kan. Ik herken het wanneer ik het zwaar heb en pas dan tijdens mijn loopje mijn doelen aan. Soms zit er niet meer in dan een dribbelloopje, maar dat is nog altijd meer dan niets doen.

Sporten in de ochtend doe ik liever niet, dan werken mijn longen nog niet zo goed mee. In de winter train ik rustiger, zodat ik het niet benauwd krijg en in het voorjaar laat ik wedstrijden inmiddels voor wat ze zijn. Ik heb al drie jaar achter elkaar een startbewijs voor een loop gehad en was dan ziek en kon niet starten.

Warming-up – zo vanuit het niets gaan sporten lukt mij niet. Het is net alsof mijn longen een warming-up nodig hebben. Daarom begin ik altijd zo rustig dat het lijkt alsof ik een omaatje ben. Natuurlijk vind ik dat soms wel gênant staan, vooral als ik dan wordt ingehaald. Maar zo rustig beginnen zorgt er wel voor dat ik op mijn ademhaling kan lopen. Voel ik eenmaal dat ik meer lucht heb, dan zijn mijn longen warm en kan ik er wat meer snelheid tegenaan gooien. Met een beetje mazzel haal ik dan die andere mensen weer in.

Denk aan je tempo – wetende dat ik soms wat minder lucht dan andere mensen heb, ren ik als een Zeeuws meisje: geen stap te veel en ook niet te snel. Dat kan het verschil maken. Houd ik mijn tempo laag en zorg ik er zo voor dat ik niet buitenadem raak, dan kan ik zo een uur rennen als ik wil. Het gaat er vooral om dat ik niet boven een bepaalde grens kom. Als ik dat wel doe, kan het gebeuren dat ik een aanval krijg en geen lucht meer krijg. Daarom plan ik het tempowerk aan het einde van mijn training. Dan ben ik dicht bij huis en heb ik er al een hele workout op zitten. Op de atletiekbaan ga ik wel voluit. Sterker nog, daar doe ik mee aan de sprinttraining. Dan hap je echt naar adem, maar dat doen alle sprinters. Maar tussen de sprintjes in is er tijd om weer op adem te komen. Op die manier kan ik heel goed maximaal gaan. Maar ik heb wel weer wat langer herstel nodig dan andere sporters.

Gebruik je medicatie – astmapatiënten hebben medicatie voor noodgevallen en dagelijkse medicijnen. Ik neem vooral die laatste heel braaf. Dat is de ontstekingsremmer waardoor mijn longen rustiger zijn. Ventolin neem ik alleen als het moet. Bijvoorbeeld als ik het tijdens het sporten benauwd krijg of als ik vooraf al weet dat de omstandigheden zwaar zullen zijn. Voor elke training Ventolin nemen doe ik liever niet. Door de rustige warming-up heb ik dat niet nodig.

Niet praten – lopen in een groepje is voor mij extra lastig, niet alleen ben ik soms langzamer, er wordt ook gezellig gekletst. Dat kan voor mij net de druppel zijn. Als ik hardloop, heb ik elke ademteug nodig. Ga ik dan praten, dan moet ik meer naar adem happen en maak ik het mezelf onnodig zwaar. Alleen op hele goede dagen en extra rustige duurtrainingen kan ik een gesprek voeren. Is het tempo wat hoger of heb ik het zwaar? Dan zeg ik dat ik niet praten kan. Koffie achteraf is ook gezellig.

Gebruik trucjes – Voor de ene sporter is het een sjaal voor de mond, voor de ander is het binnen sporten. Elke sportende astmapatiënt gebruikt trucjes om toch dat te kunnen doen wat je wilt. Train ik op de atletiekbaan en is de lucht koud, dan sprint ik zo de kleedkamer in. Daar is de lucht warmer en hoef ik niet te hoesten als ik op adem kom.

Ik ken mensen die sporten met een Buff, een speciaal sportsjaaltje dat net dun genoeg is om er doorheen te ademen. Maar je sportplanning aanpassen werkt ook. In de winter rustige duurtrainingen en in het lente beginnen met tempowerk. Dan aan het begin van de zomer meedoen aan evenementen en daarna in de zomer lekker genieten van je topvorm. Planning is een heel handige truc die voor betere resultaten zorgt en die je helpt om om je longziekte heen te sporten.

 

 

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor sportieve vrouwen wat matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is sport zoveel meer, dat ze besloot haar eigen magazine te beginnen. Online met de naam Stoere Vrouwen Sporten. Rose fietst, rent en traint momenteel voor de 100 meter sprint.

2 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.