Wel of niet sporten met spierpijn?

3 vrouwen op de racefiets

“Welk ledemaat ga ik als eerste mobiliseren?” Dat was mijn eerste gedachte toen ik zondag wakker werd, een dag na m’n eerste tocht op de racefiets. Ik besloot direct ook maar dat hardlopen geen optie was die dag. Want sporten met spierpijn vind ik geen goed idee. Mijn lichaam heeft even tijd nodig om te herstellen en het beste medicijn is dan rust.

Spierpijn hoort erbij als je sport. Het is niets ernstigs maar het kan wel vervelend zijn. In mijn geval was het vooral m’n nek. Schouders, rug en de binnenkant van m’n bovenbenen voelde ik ook aardig. Schijnt normaal te zijn als je voor het eerst op de racefiets stapt. Ik reed dan ook nog eens vol in een kuil met een flinke crash tot gevolg. Dat maakte me wel extra alert. Toen ik begin december viel met schaatsen, dacht ik aanvankelijk ook dat het wel meeviel. Uiteindelijk ben ik er toch een paar weken zoet mee geweest, vooral omdat ik niet goed naar m’n lichaam had geluisterd en de dagen erna gewoon doordenderde.

 

Zelf je spieren ontspannen

Terwijl ik me voorzichtig op m’n zij rolde in m’n bed, dacht ik na over manieren om de spierpijn wat te verlichten. Met m’n duffe kop strompelde ik rechtstreeks naar de douche. Met de temperatuur op standje sambal en de straal water als massage voelde ik m’n spieren iets ontspannen. Het bleek een instant oplossing te zijn. Al toen ik de handdoek wilde pakken, gingen al m’n spieren in protest. Wat had ik graag de pijnplekken ingesmeerd met wat tijgerbalsem, maar het lukte me niet om met m’n rechter arm de linkerkant van m’n nek te bereiken.

Dan maar de verwarming aan en m’n sjaal erop. Buiten mocht de zon dan wel schijnen, ik wilde alleen maar dat m’n spieren een beetje tot rust kwamen. En zo sjokte ik een beetje door m’n huis met m’n sjaal om mijn nek. Enerzijds voelde ik nog totale euforie na m’n eerste ritje op de racefiets, anderzijds een beetje bedremmeld omdat ik mezelf er toch wel beroerd aan toe vond. Zelfs het schudden van een pak yoghurt leverde flinke pijnscheuten op! En bankhangen is ook niet tof met een hele zere bips. Ik voorzag een lange saaie zondag…

 

Niet sporten met spierpijn, wel bewegen

Met mijn fysio heb ik het vaak over spierpijn en hoe ik daar mee moet omgaan. Sinds ik in 2008 ben begonnen met sporten, heb ik mijn lijf altijd chronisch overbelast. En ja, sporten met spierpijn was voor mij normaal. Nu ik vrijwel alleen maar duursporten doe en op hartslag train, belast ik mijn lijf nooit meer zwaarder dan het aankan. Tenzij ik nieuwe dingen doe, dat voel ik dan gelijk. En heel eerlijk? Ik schrik er toch steeds van. Het herinnert me aan de tijd waarin ik m’n lijf chronisch uitputte én ergens ben ik nog altijd bang dat mijn verbeterde gezondheid tijdelijk is.

Wat ik inmiddels heb geleerd, is dat sporten met spierpijn niet oké is. Ook niet als je de pijn met ibuprofen of paracetamol probeert te onderdrukken. Mijn fysio vertelde me een tijdje geleden dat er na elke belastende inspanning scheurtjes in je spieren komen. Ik schrok daar eerst van, maar hij legde uit dat het heel normaal is. Wat je wilt als sporter, is dat die kleine scheurtjes weer verdwenen zijn voordat je de volgende inspanning levert. En dat doe je door je lichaam te laten rusten en je spieren niet te zwaar te belasten. Herstellen dus.

 

Tips om van je spierpijn af te komen

Blijf bewegen. Ik heb zondag uiteindelijk een kleine wandeling gemaakt in de lentezon. En ook nog cappuccino gedronken op het terras met de warmte van de zon op de zere plek in m’n nek.

Zoek niet je grenzen op. Dus ook niet even proberen of het misschien toch wel gaat. Vergeet niet, er zitten scheurtjes in je spieren en die moeten herstellen. Houd je dus koest zolang het nodig is en voorkom een vervelende blessure.

Ga langs bij een sportmasseur. Spierpijn is niet hetzelfde als een blessure en dus hoef je er niet mee naar de fysio. Een goede sportmassage helpt je – zeker als je ook goed rust houdt – snel weer op de been.

Duik het zwembad in. Ook al heb je nog zo’n last van top tot teen, zwemmen is vrijwel altijd goed omdat je je lichaam niet onnodig belast. Maak het niet te gek hè. Zolang er geen haaien in het water liggen, kan je het best kalm aan doen.

Smeer met magnesiumolie. Nou doe ik dat altijd al, iedere avond voor het slapen gaan onder m’n voetzolen. Maar toen ik mijn armen weer een beetje kon bewegen, heb ik de olie ook op m’n zere spieren in nek en hals gesmeerd.

Wat doe jij om te herstellen van je spierpijn? Met goede voeding maak je je spieren heel erg blij. Krijg jij voldoende eiwitten binnen? En welke noten eet jij het liefst?

Kirsten Vogd

Onze interviewer, verhalen verteller, stoomtrein en clown. Kirsten gooide begin 2016 haar leven over een andere boeg en verruilde de sportschool voor de buitenlucht. Ze leerde hardlopen en rekende af met haar (niet meer) chronische aandoening fibromyalgie.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.