Sporter, eet jij wel genoeg?

eten voor sporter

Dat voeding net zo belangrijk is als je training weten gelukkig steeds meer sporters. Maar dat de hoeveelheid voeding nauw luistert en een direct effect op je prestaties heeft, wisten we allemaal nog niet zo goed. Eet jij wel genoeg?

Op internet zie ik het zo vaak. Sporters die aan krachttraining doen om spieren te kweken, maar tegelijkertijd heel weinig eten om zo min mogelijk vet te hebben. Maar ook krijg ik regelmatig vragen van beginnende sporters over afvallen. Ze fietsen dan zoveel, zoveel km per week en willen afvallen. Welke voeding ik ze aanraad, willen ze dan weten. Of mensen die trainen voor een bepaalde hardloopafstand en een koolhydraatarm dieet volgen om af te vallen. Of ik nog tips voor ze heb.

>>Eiwitten, gebruik jij ze eigenlijk wel goed?

Wat moet je eten als sporter?

Die tip is meestal vrij simpel en absoluut niet wat ze willen horen. Ik vind namelijk dat je gewoon normaal moet eten. Zorg dat je gebalanceerde voeding hebt, voldoende groente, fruit, eiwit en absoluut koolhydraten. Want minder eten terwijl je meer traint? Ik vind dat het onverstandigste wat je kan doen. Je vraagt immers meer van je lijf. Dus waarom zou je het afstraffen door minder te eten? Om sterker te worden of om spieren te bouwen heb je bouwstenen nodig. En dat is je voeding. Vraag je meer van je lijf? Dan geef je het ook meer!

Maar dat is dan mijn mening. Die ik gevormd heb door jaren te sporten, door mensen te trainen en ervaringen op te doen. Voor mij zo logisch als wat, maar nog steeds een mening. Totdat ik een interessant artikel tegenkwam.

>>Sporten met overgewicht, natuurlijk kan dat!

 

Effect van te weinig eten als sporter

De Australische Amy Wood keek naar de toproeiers uit haar land. Zij kwam erachter dat deze roeiers tijdens periodes waarin ze meer trainen niet automatisch meer eten. Vele van hen schijnen dat te vergeten. De roeiers vallen hierdoor af. En dan vooral door vetverlies en geen spieren. Wat natuurlijk iets goeds lijkt te zijn. Immers als je lichter bent hoef je minder massa in beweging te brengen en kan je sneller gaan. Maar wat bleek? Ze werden minder snel en deden langer over een afstand van vijf kilometer dan daarvoor.

Volgens Wood komt dit doordat het lichaam in de spaarstand gaat. Het moet veel inspanning leveren, maar krijgt net te weinig voeding om dat te doen. Dus moet het zichzelf beschermen. Dat doet het lichaam mede door minder te presteren.

>>Je kan lekkerder sporten door een beter herstel na training

 

Moet je als hobby sporter anders eten?

Een belangrijke les voor alle sporters natuurlijk. En in mijn ogen vooral hobbysporters zoals jij en ik. Want wij hebben geen trainers, fysio’s en team die met ons meekijken tijdens onze weg naar een sportief doel toe. Daarom moeten juist wij globaal weten wat ons lichaam nodig heeft en daar niet te veel aan rommelen.

Dus weet, als we sporten, maken we onszelf moe. Ons lichaam gaat daarna keihard aan het werk om te herstellen. Pas nadat we hersteld zijn, worden we weer beter. Voor die intensieve trainingen die we doen, maar ook voor de kwaliteit van het herstel tussen de trainingen in is het belangrijk dat we voldoende en gebalanceerd eten. Dat we ons lichaam voeden.

>>Wij probeerden de vegan sportrepen van Fitshe – 100% natuurlijk

Voor duursporters houdt dat in dat we wat meer koolhydraten eten, maar ook voldoende eiwitten voor spierherstel. Explosieve atleten en sporters die veel aan krachttraining doen hebben meer eiwitten nodig, maar mogen ook zeker de koolhydraten niet vergeten. Alle sporters moeten ervoor zorgen dat ze voldoende eten. En wil je wat afvallen? Kies er dan voor verstandige keuzes te maken op je bord. Kies voor volkoren producten, peulvruchten en mooie natuurlijke energiebronnen.

Meer lezen

Fit is the Shit – fitness t-shirt

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor sportieve vrouwen wat matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is sport zoveel meer, dat ze besloot haar eigen magazine te beginnen. Online met de naam Stoere Vrouwen Sporten. Rose fietst, rent en traint momenteel voor de 100 meter sprint.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.