Veel vrouwen krijgen na hun bevalling of vanaf een zekere leeftijd te maken met ongewenst urine verlies. Vooral tijdens het hardlopen kan je daar bij elke stap last van hebben. Het is een soort taboe. Zonde want als je het hebt ben je echt niet de enige. En nog veel belangrijker: je kan wat doen aan urineverlies tijdens sport.

Ik zal er maar meteen eerlijk over zijn: ik heb het soms en daar schaam ik me niet voor. Toch had je me er vroeger niet eens over kunnen vertellen. Ik had je waarschijnlijk uitgelachen. Urineverlies? Dat hoorde bij ouwe wijven, zoals mijn moeder. Die maakten we graag aan het lachen omdat ze er echt van in haar broek plaste. Maar nu weet ik wel beter. Ik had het voor de eerste keer toen ik met mijn nichtje stond te springen op een trampoline. Ze vond het maar gek dat ik stopte terwijl ik alleen maar dacht dat het minstens een hele liter moest zijn.

>> Lees ook: Word je dikker na je 40e? Kijk eens eerlijk naar hoeveel je beweegt

 

Ongewenst urineverlies tijdens hardlopen

Als je lacht, hoest of rent, dan gebeurt het meestal. Soms een beetje en een andere keer heel veel. En dan die ene keer op die koude dag, dan voel je het net even beter. De meeste vrouwen schrikken zich rot en schamen zich er ook om. Maar bijna allemaal hebben we het wel een keer meegemaakt en het is echt niet iets om je voor te schamen. Maar wel om iets aan te doen.

Het is zonde dat we er niet open over zijn, want als je merkt dat bijna elke vrouw er wel eens last van heeft, voel je je al een stuk minder beschaamd als het je overkomt. Daarbij helpen tips van andere vrouwen je aan de oplossing.

Als je je nog schaamt is het misschien zaak om te begrijpen waarom het bij ons vrouwen vaker voorkomt. Inspanningsincontinentie, zoals urineverlies tijdens het hardlopen, lachen, hoesten of trampolinespringen heet, komt bij één op de vier vrouwen voor. Ofwel als we met een groepje van twintig vrouwen gaan rennen, zijn er vijf die er last van hebben.

Ongewenst urineverlies komt bij vrouwen vaker voor dan bij mannen. Dit komt door hoe we gebouwd zijn. Mannen hebben een aparte spier om hun urine binnen te houden, wij niet. Wij doen dat met onze bekkenbodemspieren, die door zwangerschap en bevalling of leeftijd zwakker worden en zodoende onze urine minder goed binnen houden. Rond en na de overgang worden deze spieren nog zwakker en neemt het urineverlies toe.

>> Lees ook: Minder last van de overgang door sport

 

Tips tegen urineverlies als je sport

De meeste vrouwen proberen zelf een oplossing te vinden. Zoals een inlegkruisje of maandverband. Plassen voordat je gaat sporten of minder drinken. Dat lost natuurlijk niets op. Immers het pakt de oorzaak niet aan. Daarbij, te weinig drinken is niet goed voor je als je gaat sporten. Het ongemak van urineverlies bij elke stap ook niet. Gelukkig zijn er dingen die je kunt doen. Als de oorzaak in de zwakte van je spieren ligt, kan de juiste trainingsprikkel ze sterker maken.

Ga naar de specialist – sommige dokters zullen je vertellen dat er weinig aan te doen is, maar dat is niet waar. Als je vandaag last van urineverlies hebt, kan dat met de juiste stappen over een tijdje over zijn. Dat doe je met oefeningen die je samen met een bekkenbodemspecialist kan doen. Vaak zie ik vrouwen online vragen naar die oefeningen, maar zo werkt dat niet. Je doet ze het beste onder begeleiding, want elke vrouw is verschillend en veel van ons zijn geneigd de oefening veel te zwaar en groot te maken. Met kleine bewegingen ontdek je de stabiliserende spieren rondom je bekken en leer je ze zo te gebruiken dat je geen urine meer verliest.

Wandelen in de bossen – het klinkt misschien gek, maar wandelen op de grillige paden in het bos doen je bekkenbodemspieren goed. Het is een rustige intensiteit, zonder de klappen van het hardlopen, maar met een ondergrond die ervoor zorgt dat elke stap anders is. Om een stevige boswandeling te maken, ben je de hele tijd aan het stabiliseren en corrigeren. Onbewust gebruik je dan specifiek die spieren die je trainen moet.

Gebruik een tampon. Het schijnt dat die precies zo’n druk geven dat je urine er niet meer zo maar uit komt. Geen echte oplossing, maar wel handig voor de time being. Helemaal als je tegelijkertijd ook de oefeningen van je bekkenbodemspecialist doet.

Liefs, Rose

 

Volg Stoere Vrouwen Sporten ook op InstagramFacebook en YouTube voor meer sport updates, recepten en leuke work-outs.

Wist je trouwens dat je het SVS platform heel gemakkelijk kunt supporten. Dat doe je door via onze site te kopen bij onze partners. Dan krijgen wij namelijk een kleine vergoeding. Dat geldt voor de linkjes naar de menstruatiecups die je bij Bol kunt kopen. Maar ook voor aankopen bij FuturumshopWiggleDille & Kamille,  Holland & BarrettfonQ en CoolBlue. Meer hierover lees je op de pagina Support Onze Site. Dankjewel alvast, want van al die kleine beetjes die we zo ontvangen, kunnen wij de site en servers draaiende houden.
Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

1 Comment
  1. Klopt helemaal Rose, na 2 turbo bevallingen zijn mijn bekkenbodem spieren ook niet meer je van het. Nu 2x serie bij bekkenbodem fysio geweest. Daar met metingen via een probe ontdekt dat ik ze of nauwelijks, of veel te hard aanspan. Dit trainen vergt inderdaad precisie werk, wat ik zonder de fysio nooit had aangevoeld.
    ben niet ‘droog’ geworden, blijf m te hard aanspannen, waardoor de spier uitgeput wordt. Maar wel 75% minder urine verlies. Dus super blij. Van Tena normaal, naar Tena mini. Dat scheelt een boel in de onderbroek!!!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.