Winterenergie – voorkom die winterdip

Het is niet zomaar dat we aan het einde van de winter bijna uit ons vel knallen van verlangen naar de eerste zonnige dag. De winter is een mooi seizoen en het is ook heel gezellig, maar bijna allemaal merken we dat het ook wel pittig is. Opstaan en thuiskomen als het donker is, minder energie en in sommige gevallen een somber humeur.

Of het nu komt door gebrek aan licht, gebrek aan sommige soorten voeding of gebrek aan beweging, veel mensen hebben last van vermoeidheid in de winter. Voor sommigen is het meer dan vermoeidheid, zij krijgen last van een winterdepressie en voelen zich pas als de zon is weer als zichzelf. daarom een korte serie blogs over manieren om die winterdip te voorkomen.

Beter slapen dankzij extra licht

Mijn slaappatroon kan echt veranderen in de winter. Zodra de herfst komt, merk ik het al: ik val steeds wat later in slaap. Dat kan midden in de winter zo oplopen dat ik echt ver na twaalven nog wakker ben. Eerst dacht ik dat het kwam doordat de avonden zo lang donker waren, dat ik tegen de tijd dat ik naar bed ging al geen zin meer had om te slapen ofzo. Maar de verklaring is net even anders. Zo’n ander slaappatroon in de winter komt door twee dingen: daglicht en blauw licht.
Licht en donker hebben een direct effect op onze biologische klok. Wist je bijvoorbeeld dat we van het blauwe ochtendlicht meer wakker worden dan van het licht gedurende de rest van de dag? En dat voldoende daglicht ervoor zorgt dat we meer slaaphormoon aanmaken in de avond? Daardoor kan je je ‘s morgens heel scherp en wakker voelen en ‘s avonds lekker suf.
Dit spel met licht verloopt gedurende de zomermaanden perfect. ‘s Morgens worden we wakker van de zon die op komt en ‘s avonds wordt het pas donker tegen de tijd waarop we toch naar bed wilden. Hoe anders is het in de winter. De zon is nog niet op als we de deur uit gaan en hij is al onder voordat we ‘s avonds eten. Het gevolg is dat we ons daardoor slaperiger voelen. Als het donker wordt, maakt je lichaam slaaphormonen aan. Zoals melatonine, door dat hormoon val je in slaap.
Hebben we een tekort aan daglicht? Dan maakt ons lichaam overdag al melatonine aan en in de avond minder. We voelen ons wat suffer en zo kan het dat we ‘s avonds minder makkelijk in slaap vallen. Tel daar boven op dat we vaak achter onze computers en telefoontjes zitten en dat die dingen blauw licht afgeven, dan zijn de slapeloze winternachten een feit.
In de winter hebben we onze slaap juist nodig. Daarom is extra daglicht gedurende de dag en minder blauw licht in de avond heel belangrijk. Ofwel je telefoon weg en werken met een daglichtlamp naast je computer. Hij staat sinds deze week weer op mijn bureau, pal naast mijn beeldscherm. Zodat ik de hele dag een flinke dosis licht krijg. Mijn daglichtlamp is een mobiele die niet te groot is en overal mee naar toe kan. Ik vind dat fijner dan zo’n hele grote. Ik kan doorwerken en mooie blogs schrijven, maar krijg ook een flinke dosis licht.

Lichttherapie op kantoorIk gebruik een klein model wat ook zo mee kan in je tas. Dat vind ik handig voor als ik een paar dagen op locatie werk. Daarbij is de prijs ook goed te doen.
Deze lamp is ongeveer zo groot als een iPad en heeft een speciaal hoesje voor in je tas. Hij werkt op speciale ledlampjes waardoor hij lang mee gaat en je geen dure lampen hoeft te vervangen.

Bol.com 68,63
meer energie in de winterEr zijn ook grotere daglichtlampen. Die worden vaak gebruikt door er bewust even voor te gaan zitten. Zo’n grote lamp zal op kantoor niet gewaardeerd worden denk ik.
Werk je thuis? Dan kan je die ook bij je beeldscherm neerzetten.
De prijs van zo’n lamp is ook groter, maar er zit wel weer een lichtregelaar op. Daardoor kan je de intensiteit zelf bepalen. Ook heeft de grootte als voordeel dat je hoe dan ook een flinke burst light in je ogen krijgt.

Bol.com 236,52

 

 

werken met extra daglichtWil je echt iets gaafs? Dan is deze daglichtbril de ultieme optie. Je zit wellicht een beetje voor gek, maar je omgeving heeft geen last van het licht en je kunt ook gewoon doorwerken terwijl je wel je dosis licht krijgt. De bril verstoord je blikveld niet. Gaaf hè? Zo’n bril kan je overigens uitproberen bij de meeste vestigingen van Bagels and Beans. Dan weet je wat het is voordat je er eentje koopt.

Bol.com 189,00

 

Elke blogger en website is verplicht dit te melden: als je gebruik maakt van de linkjes in dit blog en een product koopt. De lamp, maar ook iets heel anders, dan gaat er een paar procent van het verkoopbedrag naar ons. Op die manier houden we onze site draaiende. We willen je bedanken voor je steun. Met jouw aankoop draag je bij aan het uitdragen van onze boodschap. Die van sporten omdat je van jezelf houdt. En er zijn nog zoveel vrouwen te bereiken. Op onze support pagina lees je meer hierover.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.