Trainen en slapen met Sleepcycle

Op 1 januari zijn een heel aantal Stoere Vrouwen via stoerevrouwensporten.nl gestart met hun uitdaging voor het nieuwe jaar. Hoe begin je het jaar fit? Hoe dagen ze zichzelf uit? Wat voor goede voornemens krijgen in 2015 echt kans van slagen? Ik heb dit geweld allemaal eens over me heen laten komen. Al voor de jaarwisseling zag ik in de Stoere Vrouwen Sporten-groep op Facebook verschillende verhalen en goede voornemens, lijstjes, kilometers, uren en buikspierschema’s voorbij komen.

 

#31dagenfit

We zijn, inmiddels als weer een straatlengte aan verloren voornemens verder, met z’n allen gestart aan een fris begin van het nieuwe jaar. De #31dagenfit-challange startte precies op de dag waarop we de laatste oliebol net achter de kiezen hadden, onze vingers allemaal nog even moesten natellen en het op straat nog naar vuurwerk stonk.

De motiverende en inspirerende stukken vlogen me om de oren, maar eerlijk: ik voelde me niet aangesproken. Doordat ik op schema train bedenkt mijn trainer voor mij iedere dag wat ik moet doen. En ik doe dit dus ook braaf. Iedere dag. #365dagenfit dus. Op oudjaarsdag, op nieuwjaarsdag, tijdens de kerstdagen, op mijn verjaardag. Ook core-stability oefeningen, krachttraining en andere randvoorwaarden staan allemaal ingepland. Waar was voor mij ruimte om een challenge te doen? Ik vond de manier van motiveren en inspireren zo leuk, maar hoe kon ik hieraan meedoen?

 

Sleepcycle

Op 2 januari zette ik zoals wel vaker de dagen/weken daarvoor, voor het slapengaan mijn slaap-app aan. Sleepcycle, om precies te zijn. Deze app registreert je slaapcyclus en kan je wakker maken wanneer ‘hij denkt’ dat het een juist moment is. Je kunt overigens wel instellen wanneer je ongeveer wakker moet worden om te voorkomen dat je baas moet geloven dat je telefoon vond dat je nog niet wakker hoefte te worden.

Al een hele tijd terug heb ik me verdiept in ‘slapen’. Waarom? Omdat rust – zoals uit mijn vorige blog bleek  – een belangrijke vorm van training is. Er zijn allerlei verhalen over slaap; en ik wilde hier graag het fijne van weten. Wat is zoal tegen kwam:

-Het fenomeen bijslapen, wat wellicht velen van jullie herkennen, helpt niet. Door de week slaaptekort op doen, en dit in het weekend bij proberen te halen, no way. Na twee nachten is het lichaam niet in dezelfde staat dan dat het was voordat je tekort aan slaap kreeg.

-Slaaptekort maakt hongerig. Zweedse onderzoekers toonden aan dat door te weinig slaap je ‘honger-gebied’ in de hersenen actiever wordt. Niet handig wanneer je op gewicht probeert te blijven of af probeert te vallen, lijkt me!

-Powernaps helpen! Even 15minuutjes op de bank weg doezelen geeft je extra energie.

-Slapen maakt mooier! Deskundig onderzoek wees uit dat mensen die net ‘uitgeslapen’ zijn (precies 8u slapen) mooier zijn dan mensen die dit niet hebben gedaan. Goed onderzoek lijkt me, haha.

-De uren voor 12en tellen niet dubbel. Je slaapt in de eerste uren van je slaap vaster waardoor je daar de meeste energie op doet. Wanneer je deze uren maakt is niet relevant.

-Regelmatig wakker worden zorgt ervoor dat we dingen minder goed kunnen onthouden. Onrustig slapen verminder het geheugen!

Naast dat je uitgerust wilt zijn om te willen en kunnen sporten, allemaal andere goede redenen om goed te slapen lijkt me! Maar wat is goed? Wat is voldoende? Ook het antwoord op die vraag heb ik, denk ik, gevonden.

Professor dr. Gerard Kerkhof is psychofysioloog aan de Universiteit van Amsterdam. Hij geeft aan dat er inderdaad heel veel verschillende onderzoeken zijn gedaan naar slaap. Volgens hem zijn er kortslapers en langslapers. Het absolute minimum is in zijn over 4uur, het maximum kan wel 12uur zijn. Als je wilt weten hoeveel slaap je nodig hebt moet je het volgende doen:

‘Wil je weten hoeveel uur slaap je echt nodig hebt, dan moet je je slaapuren tellen in een periode waarin je geen verplichtingen hebt (zoals je vakantie) en niet hoeft bij te komen van een zware periode met minder slaap. ‘Meet je ongeveer 2 weken lang je slaapduur, dan weet je je exacte slaapbehoefte.’ – door dhr. Kerkhof op menshealth.nl

IMG_4543-1

 

Mijn #31dagenfit challange

Ik ben Berber en ik hou van wetenschappelijke experimentjes!

Wat ik dus heb gedaan is het volgende. Tijdens een aantal vrije dagen heb ik mijn ‘slaapduur’ gemeten. Deze was welgeteld gemiddeld 7 uur en 34 minuten. Er vanuit gaande dat niet iedere dag en dus ook niet iedere nacht hetzelfde is, bedacht ik dat 8 uur slaap sowieso voldoende moet zijn, per nacht. En hiervan maakte is al voor 1januari het doel om te proberen dit iedere nacht te halen. Zonder succes helaas. Even ging het goed maar al gauw haalde ik soms de 6 uur niet eens. Voor mij een reden om dit als mijn #31dagenfit challenge te bestempelen en zo toch mee te kunnen doen aan jullie motiverende brok energie. En, om te kijken of voldoende slaap nou echt zoveel effect heeft op het leven? Op de manier waarop je je energie kunt verdelen over de dag, of ik er lekkerder en beter van ga sporten en of het in onze maatschappij haalbaar is.

Momenteel ga ik best wel goed. Ik haal de 8u niet iedere nacht, doordat ik niet direct in slaap val of doordat ik simpelweg tussen mijn verschillende trainingen geen 8 uur tijd heb! Hoe het me over 10 dagen allemaal bevallen is zal ik dan uit de doeken doen. Voor nu ga ik maar weer even een dutje doen denk ik, aangezien ik door mijn vroege zwemtraining de 8 niet haalde vannacht. En omdat rust de beste training EVER is. Doei hè!

En na januari? Als #31dagenfit afgelopen is? Dan ga ik rustig door met slapen, hartstikke goed voor me joh!

Berber!

 

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.