Trainen na je zwangerschap, hervind je sportieve vorm

fitness artikelen om weer fit te worden na je zwangerschap

Serena Williams, die in september moeder werd, heeft zich teruggetrokken van de Australian Open. Haar uitleg? Haar lichaam is nog niet fit genoeg om op haar beoogde niveau te sporten. Heeft deze topsportende moeder zich vergist in de tijd die ze nodig had om te herstellen, of pakte ze haar herstel na de bevalling verkeerd aan? Een mooie kans om eens te kijken naar sporten na je zwangerschap.

Het doel wat ze zichzelf stelde is ambitieus, binnen vier maanden na je bevalling weer op je oude sportniveau zijn is voor de meeste vrouwen onhaalbaar. Mijn schoonzus had een jaar nodig om zich weer als vanouds te voelen. Mijn vriendin Esmee herkende haar lichaam niet terug na de bevalling. Het nam een loopje met haar en ze kwam in de maanden na de bevalling juist aan.

 

Marijn de Vries na haar zwangerschap

Vorige week deelde voormalig wielrenster Marijn de Vries op Facebook nog een openhartig bericht over haar lichaam:

Op deze foto lijkt het alsof ik mijn oude, goed getrainde lijf terug heb. Maar schijn bedriegt … dus stond ik gisteravond poepchagrijnig voor de spiegel bikini’s te passen. Me te ergeren aan de lellen en vellen die ik nooit gehad had. Vetrandjes, putten. Flubber waar het altijd strak was. Ik had me voorgenomen te gaan babyzwemmen met onze dochter, maar schaamde me zo voor mijn lijf dat ik overwoog het toch maar niet te doen. Zo kon ik toch niet in het zwembad verschijnen? … ik weet dat ik als verse moeder niet geacht wordt zoiets hardop uit te spreken, maar ik doe het toch: ik baal ervan … tuurlijk hoef ik niet meer zo mager te worden als toen ik koerste, maar ik mis mijn getrainde, fitte lijf van voor de zwangerschap. Ik mis mezelf.

 

Het lichaam van een topsportmoeder

Er zijn genoeg topsporters die na hun zwangerschap snel terug op niveau kwamen. Atleet Liz McColgan die in 1991 goud pakte op de 10.000 meter, deed dit 7 maanden na de geboorte van haar dochter. En de 40-jarige Jo Pavey was 10 maanden eerder bevallen van haar tweede kind toen ze op het EK op dezelfde afstand won. En niet alleen topsporters, de return van Doutzen na haar bevalling ging viral omdat het zo indrukwekkend was hoe snel het topmodel weer in vorm was.

 

Bewust van het functioneren van je lichaam

Alle moeders kunnen het je vertellen. Moederschap is prachtig, bomvol liefde, maar het is niet alleen een wandeling in het park. Het kan best zwaar zijn. Als moeder heb je, net als de rest van het gezin, te maken met gebroken nachten en een heel ander leefritme. Maar ook je lichaam is totaal veranderd. Je moet herstellen van de zwangerschap en bevalling. Borstvoeding en nabloedingen vragen veel van je lijf en die extra kilo’s zeul je ook mee. Juist wij sportvrouwen – op welk niveau dan ook – zijn ons een stuk bewuster van dat lichaam en het functioneren ervan.

 

Wanneer kan je weer sporten na de bevalling?

 Het herstel na je zwangerschap kan heel snel gaan, maar… ook heel lang duren. Om het nog een tandje vager te maken, kan alles tussen die twee uitersten ook. Daar heb je maar een beperkte invloed op. Er zijn vrouwen die nooit gesport hebben. Die maar weinig doen met hun lijf en toch binnen no-time weer in orde zijn. Daartegen over zijn er ook vrouwen die een heel fit en getraind lijf hebben, wat na de zwangerschap alles behalve fit is.

Het is niet zomaar dat elke vrouw te horen krijgt dat ze rustig aan moet doen en daarbij echt moet luisteren naar haar lichaam. Voor de sportvrouw die net bevallen is, geldt hetzelfde belangrijke advies: begin niet meteen weer keihard te trainen. Je buikspieren hebben de tijd nodig te herstellen en dat vraagt niet om training, maar om tijd.

 

Hoe lang duurt het voordat je in vorm bent na de bevalling?

Vanaf 6 weken na de bevalling kan je weer aan opbouwen denken. Waarschijnlijk ben je al wel wat in beweging door de wandelingen die je maakt en voel je aan je lichaam hoe het daarop reageert.

Merk je dat je wel weer meer kan doen, bedenk je dan dat je niet sterker, fitter of beter wordt als je traint terwijl je moe bent van gebroken nachten. Give yourself a break. En zet in op 50% van het niveau van wat je voor de zwangerschap had. Geniet van je beweging, doe verstevigende oefeningen of ga naar de speciale trainingen die Mom in Balance geeft aan vrouwen die net bevallen zijn. En stap voor stap komt je sportlichaam weer terug.

 

Sporten na je zwangerschap

Natuurlijk hebben we wel een paar tips voor je. Een soort stappenplan voor na je zwangerschap. Begin eerst met natuurlijke beweging. Die zal in de laatste weken voor de bevalling wel minder zijn geworden. Heb je een activitytracker? Kijk dan naar je dagelijkse beweging. Gemiddeld genomen is 10.000 stappen per dag een gezond beweegniveau. Dat is ook de basis waar vanuit je weer goed bouwen kunt. Een goede manier is om drie keer per week een extra wandeling in te plannen. Op vaste momenten. Zo zit je al weer in je ritme voor als je echt weer trainen gaat. En leer je in de nieuwe balans in je gezin je eigen moment te pakken. (lees verder onder afbeelding)

 

 

Trainen met je baby

 Wist je al dat er echt steeds meer leuke workouts te vinden zijn die je samen met je kind kan doen? Het leuke is dat je samen groeit. Naarmate je kindje zwaarder is, word jij sterker.

 

Krachttraining na de bevalling

 Als er iets is wat wonderlijk werkt voor je lichaam, dan is het krachttraining wel. Er gebeurt een aantal dingen als je daar mee begint. Zo wordt je slaap dieper, je spieren groeien en eten meer energie en je lijf wordt sterker en stabieler. Het kan je beter dragen als het ware. Bedenk je hierbij dat je, naarmate je kindje actiever wordt, ook beter in staat bent mee te doen. De dag dat je baby een peuter wordt en in dingen klimt, zal echt komen. Een moeder die aan krachttraining doet, klimt met gemak mee.

Begin als je eenmaal weer in beweging bent en je lichaam weer aan training toe is, met een leuk schema van drie trainingen per week. Waarbij je iedere keer een andere spiergroep aanpakt. Zoals ons beginnersschema voor krachttraining wat je gratis kunt downloaden op onze site. (lees verder onder afbeelding)

 

 

Pak je middagdutjes en geniet er van!

Fit na de bevalling is zoveel meer dan training alleen. Het is zorgen voor je hele lijf. Training, mooie voeding en natuurlijk voldoende rust. En dit is waar zo’n beetje elke moeder in de lach schiet. Want rust krijg je pas over 18 jaar weer. In het beste geval, toch? Daarom doe je er goed aan om – als je kan – mee te doen met je kindje. Een middagdutje tijdens die rustige uurtjes in de middag. En gun jezelf dat ook, want niet alleen herstel je van de negen maanden ervoor, ook is een baby in je leven, naast een heleboel liefde, ook een hele hoop indrukken en aanpassingen.

Hopelijk kan je wat met onze tips en ervaringen van andere vrouwen. Heb vertrouwen in je lichaam en in jezelf. Misschien vind je je oude vorm wel nooit meer terug, maar zal je wel goed kunnen sporten en energiek kunnen leven. Ook vrouwen die geen moeder zijn, hebben last van ene lichaam wat met de jaren anders presteert.

 

In je bikini naar babyzwemmen

En Marijn de Vries met haar bikini? Die is gewoon naar babyzwemmen gegaan en heeft er heerlijk van genoten. Want wat blijkt? Net als alle moeders had ze maar oog voor één ding: haar dochter! Zoals ze zelf zegt: Het was een wijze les: laat je plezier niet vergallen door dingen die niet belangrijk zijn. Daar moet ik wel aan toevoegen dat ik stiekem blij ben dat het winter is. En lange vesten hip zijn. Komend voorjaar zien we wel verder, dan zijn die acht kilo er vast weer af. En anders maar niet.

 

Lees dit boek!

Detox-coach Jacqueline van Lieshout kwam na de geboorte van haar dochter kilo’s aan. Dit kwam door stress. Voor haar de inspiratie voor haar Relaxdieet wat ze samen met internist-endocrinoloog Liesbeth van Rossum schreef. Stress heeft volgens haar effect op alles in je lijf. Ook op je gewicht. Het relax dieet – Jacqueline van Lieshout | Spectrum | €20,- bol.com

 

We hebben samen met onze bloggers nog meer leuke en boeiende stukken geschreven over sporten tijdens of na je zwangerschap. Zoals:

Met je mamabuikje sporten na je zwangerschap

Kan dat wel? Sport en zwangerschap

Sporten tijdens je zwangerschap

Weer fit na de bevalling met flinke complicaties

 

 

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor sportieve vrouwen wat matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is sport zoveel meer, dat ze besloot haar eigen magazine te beginnen. Online met de naam Stoere Vrouwen Sporten. Rose fietst, rent en traint momenteel voor de 100 meter sprint.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.