Vrouwen zijn nu eenmaal zacht

‘Wasbord-rage onder vrouwen ongezond’ kopt een stukje op de site van RTL nieuws vandaag. Het stukje gaat over de sixpack rage die steeds meer op socialmedia te zien is. Het waarschuwt, wij vrouwen horen niet zo afgetraind te zijn namelijk. ‘Eindelijk’ denk ik, want in mijn blogs waarschuw ik hier al een tijdje voor, maar steeds krijg ik te horen dat ‘ik wel jaloers zal zijn’.

Dit ben ik. En dit is mijn lichaam. Sterke benen, volle billen en hier en daar een put. Mijn middel wordt langzaamaan wat zachter, maar ik kies ervoor me daar niet druk over te maken. Als ik mijn buik een beetje aanspan ziet hij er nog goed uit. Ik ben 38 jaar en mijn lichaam is voor een vrouw van mijn leeftijd best wel goed. Ik ben gespierd, sterk en kan veel sportieve dingen. Maar ik word hier en daar ook wel wat zachter. Iets waar ik aan wennen moet, want in vredesnaam, waarom verzamelen die nieuwe vetjes zich rondom mijn middel? Ik leef toch gezond?!

‘Het hoort erbij.’ vertel ik mezelf en prijs mezelf gelukkig dat ik überhaubt deze leeftijd in goede gezondheid halen mag. Dat ik een lijf heb wat dingen kan en dat ik – ondanks dat ik hier en daar wat zachter word – van mezelf houd en mezelf mooi kan vinden. Al heb ik het soms ook wel moeilijk hoor. Dan doe ik een jeans aan en zie ik voor de eerste keer in mijn leven een flubbertje. Niet eens eentje die er over hangt of zacht is, maar wel eentje die er voorheen niet was. En op die momenten ben ik kwetsbaar, dan neig ook ik naar het willen trainen voor een wasbord. Lang duurt dat nooit, want ik weet wat je voor een wasbordje moet doen en laten, ik weet wat een wasbordje met je lijf doet, maar vooral vind ik dat een wasbordje bij een vrouw helemaal niet mooi of stoer is. Ik zie het als de zoveelste stap die wij vrouwen zelf nemen om een ideaal na te streven wat volstrekt onhaalbaar is.

 

Lichaamstypen

Een sixpack bij vrouwen is ongezond. Zelfs al hebben atleten het. Voor de gemiddelde niet atletische vrouw is het erg onverstandig te gaan trainen voor zoiets. Er zijn drie verschillende soorten lichaamstypen: de ectomorph, de mesomorph en de endomorph. Bij deze types horen een bepaalde bouw en zelfs vetpercentage. De ectomorph is dat dunne type, ze hebben lange ledematen en weinig vet. Ze ogen snel dun, maar ontwikkelen niet zo makkelijk spieren, maar de spieren die ze hebben zijn door hun natuurlijk lage vetpercentage goed zichtbaar.
De mesomorph is atletisch, dit lichaamstype is van nature gespierd en oogt sportief. Ze ontwikkelen makkelijk spieren, maar als ze inactief zijn komen ze in tegenstelling tot de dunne ectomorph wel aan. Het laatste type – de endomorph – is het wat rondere type, mensen met dit lichaam kunnen trainen en lijnen wat ze willen, maar een ectomorph worden ze nooit. Wel zijn ze erg sterk en doen ze het goed in krachtsport of rugby.
Van de drie lichaamstypen zijn er twee die in redelijke gezondheid voor een wasbordje kunnen gaan: de dunne ecto en de atletische meso, maar er is er maar eentje die van nature het lage vetpercentage van een wasbordje heeft. Dat is de dunne ecto.

Vrouwen

Iedereen heeft een wasbordje, alleen bij de meesten van ons is het niet zichtbaar. Onze sterke buiken zitten verstopt onder een laagje vet. Het gemiddelde verschil in vetpercentage tussen volwassen vrouwen en mannen ligt tussen de 6 en 10 procent. Ofwel vrouwen hebben zo’n 6 tot 10 procent méér vet. Een meisje van een jaar of twintig heeft een gezond vetpercentage tussen de 20 en 24 procent en een vrouw van 35 zal een percentage tussen de 24 en 30 hebben. Een vrouw die ouder is nog ietsje meer. Een man van 35 kan nog met gemak een vetpercentage onder de 20 hebben. Sportieve mannen hebben een dunner laagje vet over hun buikspieren dan vrouwen. Voor hen is het makkelijker om dat beetje vet weg te trainen en ook minder ongezond. Bij vrouwen moet er meer vet weg getraind worden. Wij vrouwen moeten om een zichtbare sixpack te krijgen enorm zakken met ons vetpercentage en bij de meeste gevallen tot onder de minimaal gezonde norm. Een te laag vetpercentage kan je menstruatie ontregelen, je kans op zwangerschap verkleinen en een vroegtijdige overgang veroorzaken.

 

Hormonen

Steeds meer vrouwen van mijn leeftijd willen meedoen met de wasbordjeshype. Maar voor hen heb ik – los van de lichaamstypen en het vrouwelijk vetpercentage – een waarschuwing. Onze lichamen veranderen niet zomaar. Allereerst wordt onze stofwisseling wat minder, het verbrandingsmotortje draait wat minder hard. Ten tweede veranderen onze hormonen al voor ons veertigste. We zijn namelijk al een tijdje over onze piek heen en ons lijf stevent af op …. DE OVERGANG. De eerste veranderingen in ons lijf kunnen al rond ons 38e beginnen, maar ook op je 43e of zelfs 35e. En één van de meest zichtbare verandering is dat vetje rondom je buik. Dat vetje is functioneel, we hebben het nodig.

In ons vetweefsel wordt oestrogeen aangemaakt. Op weg naar de overgang worden onze eierstokken stap voor stap wat minder actief. In onze eierstokken wordt het hormoon oestrogeen aangemaakt, maar in ons vet ook. Terwijl onze eierstokken steeds minder doen neemt je vet het over. De natuur heeft het zo geregeld dat we wat dikker worden, hiermee vangt ons lichaam de enorme verandering in je lijf op. Het verzacht niet alleen je lijf, maar ook de hormoonschommelingen. Oestrogeen hebben we nodig voor een gezonde huid, stevige botten, goed humeur en voor allerlei andere processen in ons lichaam en onze hersenen. Afvallen en trainen voor een wasbord is voor vrouwen van een zekere leeftijd nog net iets ongezonder. En met die wetenschap kan ik je zeggen dat ik het wel weet: ik train, ik sport, ik eet gezond en ik accepteer vooral dat mijn lichaam doet wat het doet. De wetenschap dat ik er goed voor zorg en voldoende beweeg is vanaf nu genoeg. De rest heb ik niet in de hand, tenminste…. als ik gezond wil blijven. Ik ben vrouw en ik ben zacht.

En voor wie nog twijfelt…. ik had vroeger een wasbordje, heel veel gelukkiger maakte het me niet.

Liefs Rose

11072725_10152878580726687_6421098123899840936_nOh en voor wie nu denkt dat ik niet sport of dat ik lui ben, zoals de lezers van het Fok Forum over mij zeggen. Ik stel voor dat je een keer met me komt trainen, mijn spieren zijn meer dan slechts uiterlijk vertoon. Een kusje op je sixpack als je sneller bent dan ik.

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor sportieve vrouwen wat matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is sport zoveel meer, dat ze besloot haar eigen magazine te beginnen. Online met de naam Stoere Vrouwen Sporten. Rose fietst, rent en traint momenteel voor de 100 meter sprint.

6 Comments
  1. Fijne blog, precies wat ik altijd roep als overgangscoach voor vrouwen met overgewicht.
    Een hele kleine aanvulling: Oestrogeen beschermt vooral ook tegen hart- en vaatziekten. (En de oestrogeenproductie wordt ook overgenomen door je bijnieren, niet alleen door het vetweefsel in je buik.)

    1. hee precies die info zocht ik, ik had er wel over gehoord, maar kon nergens info vinden, heb je iets wat ik daarover kan lezen?

  2. Mooi, eerlijk en oh zo waar blog! Laten we koesteren dat onze lijven allemaal anders zijn en dat ze (juist) zonder zichtbaar wasbord zoveel kunnen. Sport omdat je het leuk vindt, omdat je er plezier in hebt, omdat het je sterker maakt. Maar doe het niet om een ideaal na te streven dat eigenlijk niet eens een ideaal is, maar een beeld dat door onszelf is gecreëerd.

  3. Goed geschreven. Maar sommige dingen zijn zo kort door de bocht. Toen ik dun was wilden men dat ik een extra taartje nam. Er werd gelet of ik wel genoeg at, wat schepte ik op mijn bord? Gek werd ik van het commentaar. Toen was ik gespierd, at gezond, gevarieerd maar geen vlees of vis. En weer het commentaar: je moet wel beter eten hoor.

    Ik heb me heel lang onzeker gevoeld als meisje, jonge vrouw om mijn lichaam te laten zien. Ik droeg nooit korte rokken, tot laat in de zomer droeg ik lange broeken: beschaamd om mijn dunne benen. Ik vond mijn schouders leken, mijn botten van mijn heupen, mijn kleine borsten. Niks voelde mooi. Alles was bekritiseerd. Ik weet nu beter. Ik ben heus wel mooi. Maar anders gebouwd dan het gemiddelde. Ik eet genoeg, zelfs vaak meer dan mijn dikkere medemens. Maar ik ben gewoon dun. Ook hierin lees ik weer dat het ongezond is kennelijk, zo’n wasbord voor vrouwen. Wanneer word er eens zonder kritiek naar een vrouwenlichaam gekeken? Ik ben het er mee eens dat we ons niet moeten leiden door een modebeeld. Maar zullen we eens ‘ongezond’ of ‘een echt vrouwenlichaam’ weglaten uit onze kritische stukken? Het gaat om je motivatie, je innerlijk en vooral wat gezond is voor jouw lichaam. Niet om het modebeeld.

    Een vrouwenlichaam is atletisch, gespierd, mollig, dik, slank en dun. Klaar.

    1. dat is mede omdat mensen echt geen sjoege hebben van die lichaamstypen, onze maryvonne is best dun maar dat is ze altijd geweest ene paar van ons zijn wat ronder, maar doen wel triatlons en andere wedstrijden. het is hun bouw en ze zijn stuk voor stuk prachtig

  4. Heel mooie blogpost en helemaal waar! Een sixpack/lijntjes op je buik is niet per definitie gezondheid en gezondheid is meer dan alleen uiterlijk 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.