Sporten is om zoveel redenen heel erg goed voor je

blije sportvrouwen

Steeds meer vrouwen gaan bewegen en sporten, ze merken dat het fijn is. dat ze er fitter en sterker van worden en dat het ze goed doet. Sport is misschien wel het beste wat ons overkomen is en voor veel van de vrouwen die we spreken ook. Vandaag wat weetjes van o.a. Guido Vroemen, Radmilo Soda en Koen de Jong over sport.

Met de woorden ‘Sporten is… ‘ vroegen we de vrouwen uit onze Facebook groep te vertellen wat sport voor ze is. En vele antwoorden kwamen, stuk voor stuk zo herkenbaar als wat. Wij hebben er een paar uitgekozen om eens beter naar te kijken.

Sporten en je nachtrust

Hoe zit dat toch? De ene kan ‘s avonds sporten en valt als een blok in slaap en de ander ligt wakker na een avondtraining. Onze Rose is er zo eentje die thuis komt van training, onder de douche springt en meteen daarna als een blok in slaap valt. Tenminste, als ze rustig heeft hardgelopen, na zware krachttraining slaapt ze stukken minder goed. Na een dag fietsen en net iets te lang door gaan, is haar slaap minder diep. Hoe komt dit?

>>Beter herstel door het knuffelhormoon

Haar theorie is dat een rustige training ontspant en dat een uurtje heel langzaam rennen of een avondwandeling daarom het perfecte slaapmiddel is. Maar train je intensiever? Dan maak je je lijf juist wakker. Net als bij een dagje fietsen waarbij je net even te veel hebt gedaan. Je hartslag is dan hoog en als je die niet naar beneden brengt – met bijvoorbeeld de ademhalingsoefeningen van Koen de Jong – stuiter je nog stevig door. Maar dat verklaart niet waarom ze na een zware krachttraining onrustiger slaapt.

vrouw in bed met goede nachtrust door sport

Waarom je niet kan slapen na je training

Wij vroegen sportarts Guido Vroemen hoe het zit met training en slaap: “Eigenlijk is het niet zo simpel om dit te verklaren, een zware training kan namelijk de ene keer wel zorgen voor verstoring van de slaap en de andere keer niet. Ook onderzoeken laten dit zien en er is nog geen duidelijk verband aangetoond Wel kan intensive inspanning te dicht op je slaap ervoor zorgen dat je minder makkelijk in slaap valt. Om dat te voorkomen moet er in ieder geval voor gezorgd worden dat je voordat je gaat slapen ook rust in je hoofd hebt. Als je vlak voor je gaat slapen nog druk bezig bent met je computer en werk, maar ook je training dan heb je ook niet voldoende rust om in slaap te vallen. En je slaapkamer is ook belangrijk.

>>Bewegen vs. kanker, kan je jezelf beschermen?

Frisse lucht, niet te warm, stil, donker genoeg, geen beeldschermen (TV), geen telefoon maken allemaal deel uit van een goede slaaphygiëne. Dat gecombineerd met ontspanning zoals ene warme douche of warm bad na je training, zouden al moeten helpen. En ook niet te veel eten voordat je slapen gaat, zelfs al heb je getraind. Iets lichts is genoeg. Het belangrijkste is dus dat er voldoende tijd zit tussen de avond training en tijdstip van naar bed gaan zodat je brein ook klaar is om te gaan slapen!”

Is sporten verslavend?

Hoewel het als je begint met sporten soms best pittig kan zijn, krijgt iedereen na een tijdje het gevoel niet meer zonder te kunnen of willen. Maar is sport nu echt verslavend of is er iets anders aan de hand? Wij houden er niet zo van om het verslavend te noemen, natuurlijk is het een grappig bedoelde term om uit te leggen hoe zeer je van sport houdt, maar ergens heel veel van houden is beduidend anders dan ergens verslaafd aan zijn. Verslaafd is immers destructief.

>>Wat is beter: wel of geen ontbijt voordat je gaat sporten?

Er bestaan wel mensen die er echt last van hebben ‘te moeten sporten’ maar zij genieten niet meer van hun sport en de positieve effecten, zij worden onrustig als ze het niet doen. Maar komt dat doordat ze sport verslaafd zijn of is er sprake van een andere stoornis?

vrouw sport in de buitenlucht

Sporten voelt fijn en maakt je blij

De reden waarom we sport ‘verslavend’ noemen is omdat we merken dat we ons van sport lekker gaan voelen. We genieten van het halen van doelen, voelen ons energieker en zijn blijer. Er wordt vaak gezegd dat dat is doordat er endorfinen vrijkomen in onze hersenen, maar volgens trainer Radmilo Soda is het net even anders.

>>Annemieke: dit is waarom ik sport

Rose sprak Radmilo voor een artikel wat ze schreef voor Runner’s World en toen vertelde hij haar dat hij gelooft dat we door te sporten weer thuiskomen. Zijn idee is dat we als kind veel bewegen bewegen en ons daardoor creatief, vrij en zorgeloos voelen. De ouder we worden, de minder we bewegen en de meer we stressen. We worden minder gezond en minder fit. Sommige mensen die eerder nergens last van hadden, krijgen in deze periode overgewicht.

Voor veel van ons bereikt dat rond ons dertigste levensjaar het hoogte – of eigenlijk diepte – punt en dan gaan we bewegen. Ons lichaam doet weer waar het voor gemakat is en de balans in ons lijf en hersenen keert terug. We zijn weer een stuk creatiever, vrolijer en zorgelozer en dat gevoel willen we niet kwijt. Stoppen we met sport? dan komen onze inactieve zorgen weer terug. Sport is niet verslavend, sport is de staat van zijn die van origine bij ons past.

>>Sporten met overgewicht, natuurlijk kan dat!

Sporten is je hoofd leegmaken en tranen van geluk

Wie heeft er nou niet een keer staan grienen bij de finish van hardloop event of lange fietstocht? Rhodé had het in Zwolle en Rose had het tijdens Alpe D’huZes. Dikke vette tranen en hard snikken. Wat is dat toch dat we zo emotioneel worden van sport? Komt het doordat we ons doel behaald hebben en we er zo lang naar toe hebben gewerkt? Of komt het doordat wij sportmensen zo enorm emotioneel zijn? Koen de Jong – van sportrusten waarbij je met beweging en ademhaling een gelukkiger en fitter mens wordt – vertelde hier het één en ander over tijdens zijn lezing die hij bij de Run2Day in Deventer gaf.

>>De eerste stappen, nadat ik een tijd niet mocht of kon sporten

Tijdens het sporten gebeurd er namelijk van alles in je brein. Koen: “We verbranden als we sporten veel suikers en onze hersenen hebben die suikers ook nodig. Als we heel diep gaan en alle suikers naar onze spieren gaan, trekken we de voorraden die onze hersenen nodig hebben flink leeg. Het brein heeft een deel waarmee we denken en analyseren – de neo-cortex – en een deel waar onze emoties zitten – het zoogdierenbrein – en terwijl de suikers opraken werken onze hersenen wat simpeler. We gaan ons zoogdierenbrein gebruiken en de emoties krijgen de overhand. Lekker huilen dus.”

>>Wist jij dat ouder worden deze positieve effecten op je sport heeft?

sportieve vrouw

Als je sport ontdek je dat je sterk bent en veel kan

Sporten is de lat steeds hoger leggen en je verbazen over alles waar je lichaam toe in staat is. En zo is het! Want we kunnen zoveel meer dan we oorspronkelijk over onszelf dachten. Een mooi voorbeeld is triatleet Maryvonne van den Berg, zij is echt niet altijd zo sterk geweest als nu. Als je ziet hoeveel kilometers zij maakt. Zowel fietsen, zwemmend als lopend.

>>Sporter, eet jij wel genoeg?

Dat kan het menselijk lichaam, alleen kunnen we dat niet ineens overnight. Het vraagt om training en vertrouwen in jezelf. Wist je dat wij Stoere vrouwen Sporten zijn begonnen omdat we wilden laten zien dat vrouwen meer kunnen dan ze zelf soms geloven? Wij hebben namelijk gemerkt dat wij door te sporten ook in ons normale overdag leven daadkrachtiger en zelfverzekerder zijn geworden. Het helpt om doelen te stellen en deze met wat doorzetten te halen. Het zorgt ervoor dat je anders naar jezelf en uitdagingen gaat kijken. En dat brengt ons bij de laatste ‘Sporten is…’ van vandaag:

Rose: “Sporten is snot voor de ogen en je sexy voelen!”

Als je sport groei je als mens, fysiek en mentaal. Alle processen die in je lichamen verbeteren doordat je sport zijn reuze gezond. Daarnaast is er een ding wat sporten voor zoveel mensen onbetaalbaar maakt. Dat is het effect dat het heeft op wie je bent. En hoe je over jezelf denkt.

Sporten is echt goed voor je zelf vertrouwen. Misschien omdat je merkt dat je sterker wordt en anders wel omdat je keer op keer met jezelf om moet gaan. Zowel tijdens een hele fijne training als eentje waar het echt ruk lijkt te gaan. En of je nu een superslanke sporter bent of eentje die wat voller is. Van sporten krijg je fysiek en metaal zo’ n lekere energie dat je je ronduit sexy voelt. Trots en blij met jezelf. En dat is volgens een paar van onze bloggers ongekend belangrijk. Zo is Rose gaan sporten tijdens het herstel van haar eetstoornis. Ze was nog heel dun en het werd haar afgeraden te sporten. Maar ze deed het wel omdat ze merkte dat ze zich zoveel beter voelde.

>>Het wordt tijd dat we op een andere manier met dikke mensen omgaan

En onze blogger Barbara gebruikt sport voor haar fysieke en mentale transformatie. Door te bewegen pakt ze haar morbide obesitas aan. Haar gewicht neemt af, haar zelfvertrouwen neemt toe. Maar niet door de kilo’s die ze door te sporten verliest. Maar door de doelen die ze haalt en de uitdagingen die ze aan gaat. Wat is sport voor jou? Vertel het ons, misschien gebruiken we die dan voor een volgend stukje.

Sporten met obesitas

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor sportieve vrouwen wat matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is sport zoveel meer, dat ze besloot haar eigen magazine te beginnen. Online met de naam Stoere Vrouwen Sporten. Rose fietst, rent en traint momenteel voor de 100 meter sprint.

3 Comments
  1. Hilarisch… Sport is snot voor de ogen en je sexy voelen 🙂
    Nu moet ik wel zeggen sinds ik fanatiek ben gaan hardlopen en wat op mijn voeding ben gaan letten, voel ik me steeds beter en beter in mijn vel… En dat zie je aan de buitenkant 😉

  2. ik ken het gevoel en de emoties!
    Diep gaan óók bij de IJsselloop van april dit jaar
    Ik was de hekkensluiter, de allerlaatste.
    Maar het gaf mij toch een super gevoel de 21,1 km te hebben gelopen
    Naast 1 á 2 keer in de week 10 k te lopen 2 keer hockey van ruim een uur
    1 keer wedstrijd van 70 min per week
    Ik voel me super ben ruim 10 kg afgevallen en…..
    Val in slaap Als een blok na het sporten en douchen
    Zeg het maar het geeft mij een héérlijk voldaan gevoel
    Groeten Jan Pieter

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.