Alcohol en sport, gaat dat wel samen?

glas wijn met hardloopschoenen op tafel

To drink or not to drink, that’s the question. Voor sommige sporters die trainen voor een doel zoals een marathon, het fietsen van de Marmotte, een triathlon of een ander indrukwekkend doel is de vraag of alcohol en sport wel samen gaan een bekende. Wij keken eens diep in het wijnglas om er antwoord op te geven.

Ik weet nog goed hoe ik na het uitkomen van mijn boek over de Tour de France werd uitgenodigd bij De Avondetappe, het programma van – toen nog – Mart Smeets. Tijdens de Tour de France volgde ik meestal al het wielernieuws en keek ik zodoende ook naar De Avondetappe. Wat me al een tijdje opviel, was dat het onderwerp sport en alcohol vaak ter sprake kwam. Bijvoorbeeld aan het einde van de uitzending waar het benoemd werd dat iedereen een glas wijn dronk, behalve dan de atleet die aan tafel zat. Of het gesprek met Michael Boogerd die tijdens het rijden van de Tour wel een wijntje dronk.

 

Drinken sporters alcohol?

Maar hoe zit het nou? Doe je er beter aan te stoppen met drinken als je in training bent? Of slaat dat absoluut nergens op en kan je gewoon blijven doen wat je doet? Op het eerste gezicht lijkt het antwoord simpel. Op de avond voor je race doe je er goed aan niet te drinken. Een kater tijdens een wedstrijd is ook zo wat, maar een glaasje wijn in de voorafgaande trainingsperiode kan weinig kwaad. Toch?
Dat ligt er maar aan, want hoewel een wijntje in de avond geen direct effect heeft op je prestaties, beïnvloedt het wel de kwaliteit van je slaap. Je slaapt sneller in, maar slaapt minder diep.

 

De effecten van alcohol op je herstel na training

Nadat je gedronken hebt, voel je je meer ontspannen. Gevoelens van stress verdwijnen. In een lichte aangename roes val je ontspannen in slaap. Maar na een paar uur gaat je lichaam hard aan het werk. Alcohol wordt verwerkt als een gif in het lichaam. Het moet er zo snel mogelijk uit. Tijdens dit proces gebeurt er iets met je vochthuishouding. Je lichaam haalt vocht uit je cellen en spoelt dat door je lever en blaas. Hierdoor droog je uit en moet je vaker naar het toilet. Hoewel je rustig in slaap viel, is de kwaliteit van je nacht zo laag dat je waarschijnlijk moe wakker wordt. Dit zorgt ervoor dat je hersenen de volgende dag net iets minder uitgerust zijn. Dat kost energie gedurende de dag. Maar vooral zorgt een minder diepere slaap voor een minder goed herstel van je spieren.

 

Toch een glas wijn drinken

Al met al gaan alcohol en sport best wel samen, maar wees je bewust van de effecten op je lichaam. Je lijf moet het verwerken terwijl het herstelt van je inspanning. Als sporter heb je alles nodig om zo snel mogelijk te herstellen. De beter je herstelt, de beter en vaker je kan trainen.
Drink je toch graag een wijntje, doe dit dan zo’n vier uur voordat je gaat slapen. Dan geef je je lichaam de kans op te ruimen voordat je aan de nacht begint. Zorg dat je voldoende water of thee drinkt. Niet alleen helpt dat de afvalstoffen van je sportieve inspanning af te voeren, ook draagt het bij aan het opruimen van de alcohol in je lijf. Tot slot, drink je wijntje bij het eten. Zo is het een sociaal moment en kan je genieten van prachtige smaken. Maar vooral helpt het bij je stofwisseling die met wat lekker eten op de maag meteen aan de slag gaat.

Stoere Vrouwen Sporten LANGE HOODIE – voorverkoop t/m 15 juli

 

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor sportieve vrouwen wat matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is sport zoveel meer, dat ze besloot haar eigen magazine te beginnen. Online met de naam Stoere Vrouwen Sporten. Rose fietst, rent en traint momenteel voor de 100 meter sprint.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.