Wat is beter: wel of geen ontbijt voordat je gaat sporten?

ontbijt voordat je gaat sporten

Het is weekend, je hebt een training of misschien toffe toertocht op het programma staan. De hongerklop wil je natuurlijk voorkomen. Dus wat ga je eten? Een stevig ontbijt of ga je sporten op de lege maag?

Hoewel het ontbijt volgens velen de belangrijkste maaltijd van de dag is, zie je steeds vaker sporters die deze maaltijd overslaan. Zij gaan sporten voor het ontbijt. Omdat ze dat fijner vinden, omdat het beter voor ze is. Maar anderen eten juist wel een ontbijt om precies dezelfde reden. Dus hoe zit het eigenlijk? Moet je nu wel of niet ontbijten voordat je gaat sporten?

 

Sporten op een lege maag

Voor sporters heb ik altijd wel het idee dat ze er goed aan doen te ontbijten voordat ze gaan sporten. Al is dat soms wel even een gedoe. Als je een toertocht gaat fietsen die heel vroeg begint bijvoorbeeld. Zit je met je ochtendhoofd in je fietskleding een broodje weg te kauwen. Het idee is dat we brandstof nodig hebben voordat we gaan sporten. Maar er zijn onderzoeken die zeggen dat we dat juist niet moeten doen.

Professor Thompson van de Universiteit van Bath deed onderzoek onder een groep mannen met overgewicht. Ze deden twee trainingen op losse dagen. De ene keer voor het ontbijt en de andere keer twee uur erna. Wat bleek? Op die lege maag wordt vet inderdaad beter verbrandt doordat je lichaam de energie niet uit voeding haalt, maar uit je vetvoorraad.

 

Nuchter trainen

Nuchter trainen zou daarom wel eens een hele goede manier kunnen zijn om je ongezonde visceraal vet aan te pakken. Dat is het vet bij je buik, wat echt om je organen zit. En volgens sommige trainers is het voor duursporters een goede manier om je lichaam te leren de vetvoorraden aan te spreken. En dat niet alleen.

Ik heb het wel eens geprobeerd om een half uur te Tacxen voor mijn ontbijt en vond het verschrikkelijk zwaar. Mijn hele lichaam was in protest. Toch zette ik door. Achteraf bedacht ik me dat dat ook een goede training is. Als je door kan zetten terwijl je afziet omdat je nog niet ontbeten hebt, kan je ook doorzetten als je van de zomer een berg op fietst.

 

Ontbijt voor een hardloopwedstrijd

Ik raad het je niet aan om tijdens een wedstrijd nuchter aan de start te verschijnen. De voeding in onze maag zorgt ervoor dat we suikers hebben om te verbranden en dat werkt een stuk sneller dan onze vetvoorraad. Loop je een 5 of 10 kilometer wedstrijd of rijd je een criterium van ongeveer een uur? Dan kan je dat heel lekker op die suikers doen.

Wil ik wel weten wat jouw favoriete sportontbijt is.

 

Meer lezen over training, voeding en sport? Bekijk deze artikelen eens:

Met dit schema voor thuis kan ook jij met krachttraining beginnen!

Tips voor een gezonde keuken

Wij probeerden de vegan sportrepen van Fitshe – 100% natuurlijk

Welk effect heeft je leeftijd op je sportprestaties?

cadeaus voor hardlopers
Bron: The guardian
Foto Alexander Mils instagram.com/alexandermils op Unsplash
Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor sportieve vrouwen wat matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is sport zoveel meer, dat ze besloot haar eigen magazine te beginnen. Online met de naam Stoere Vrouwen Sporten. Rose fietst, rent en traint momenteel voor de 100 meter sprint.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.