Word je fit door 10.000 stappen per dag te lopen?

activity tracker voor 10000 stappen om pols

Je hebt er vast wel van gehoord, al is het maar door de app op je telefoon of omdat steeds meer vrienden een Polar, Fitbit of Garmin dragen. Steeds meer mensen zijn bezig met 10.000 stappen per dag. Maar waar komt dit getal vandaan, wat is het effect van 10.000 stappen en vooral: zorgen 10.000 stappen per dag er voor dat je fit wordt?

Sinds ik het boek heb gelezen over de blue zones waar mensen in een betere gezondheid oud worden, ben ik me gaan verdiepen in manieren waarop ik meer natuurlijke beweging in mijn leven kan brengen. Dat is niet het sporten maar de beweging gedurende de dag. In de meeste westerse landen ligt die veel te laag en moeten we ons best doen om iets meer te bewegen. Om mijn beweging in kaart te brengen en mezelf inzicht te geven in mijn gedrag, draag ik een activitytracker. Zo’n armband die registreert hoeveel ik slaap, zit, lig, sta, wandel en sport. Daarmee zorg ik dat ik dagelijks 10.000 stappen maak.

 

Waar komen die 10.000 stappen vandaan?

Vanaf je huis naar kantoor, achter je computer, in een koffiezaakje of ‘s avonds voor de tv. We bewegen te weinig. Het schijnt dat de gemiddelde Nederlander nog niet eens 5000 stappen per dag loopt. We bewegen veel te weinig! En dat terwijl we er 10.000 moeten maken om gezond te blijven.

Dit getal is sinds de jaren ‘60 al bekend. Het komt van een onderzoek van Dr. Yoshiro Hatano. Hij concludeerde dat de gemiddelde Japanner net zo weinig bewoog als de Nederlander en stelde dat als mensen het aantal zouden verdubbelen tot 10.000 stappen, dat ze dan gezonder en slanker zouden zijn. De 10.000 stappen zorgen volgens zijn onderzoek voor 20% van je dagelijkse verbranding.

 

Wat is het effect van 10.000 stappen per dag?

Voor de meeste mensen komt het halen van dit stappenaantal neer op een extra wandeling van een half uur of iets meer. En ja, kort gezegd verbrand je meer door extra te bewegen. Het halen van je stappenaantal doet echter veel meer dan extra calorieën verbranden. Wandelen is beweging op een lage intensiteit, waardoor je beweegt in vetverbranding. Dit in tegenstelling van de suikerverbranding die je in de sportschool met lesjes activeert. Wandelen is een hele goede manier om visceraal – ofwel buikvet – te verbranden. En laat dat vet nu juist het meest schadelijke voor onze gezondheid zijn.

 

10.000 stappen en je mentale welzijn

Er is ook onderzoek gedaan naar de effecten van de 10.000 stappen op de mentale gezondheid van mensen. De resultaten waren positief, en dat is net wat de meeste mensen ervaren die bewust met die 10.000 stappen bezig zijn. Zo merken mensen die last hebben van depressie, vermoeidheid of angst dat ze na een periode van bewust dagelijks wandelen minder last hebben. Ook gezonde mensen bemerken voordeel. Het dagelijks halen van de 10.000 stappen zorgt voor een vrolijker gevoel, vermindering van stress, meer energie en een verbetering van de nachtrust. Daarbij werkt het halen van je dagelijkse doel ook op je zelfverzekerdheid.
(lees verder onder afbeelding)

vrouw wandelen met hond om 10000 stappen per dag te lopen

Word je fit door 10.000 stappen te lopen?

Voldoende natuurlijke beweging zorgt ervoor dat onze inactieve levensstijl gecorrigeerd wordt. Maar eigenlijk is 10.000 stappen per dag een normaal niveau. Het minimale aantal wat je moet lopen. Dus doe je nu niet zo veel en ga je met een stappenteller lopen? Dan zal je zeker fitter worden. Eigenlijk ga je van min nul naar het niveau waar je hoort te zijn. Pas als je meer gaat bewegen of naast je dagelijkse stappen ook bewust bezig bent met sport, zal je fitter worden.

Mijn advies voor mensen die nog niet sporten is om eerst even met een stappenteller hun beweging op te krikken. Dat een tijdje vast te houden en dan lichaamsversterkende oefeningen te doen. Op die manier ben je en in beweging en maak je jezelf sterker. Is dat eenmaal in orde? Dan houdt niets je meer tegen om die sport te doen die je wilt doen. Maar als je gelukkig bent met gewoon lekker wandelen en je vindt het leuk om in het weekend voor veel meer passen te gaan? Dan kan je dat ook gewoon doen. Niet iedereen is een sporter.

Lees ook: beginnen met sporten doe je zo

Welke stappenteller kan je het beste gebruiken?

Er bestaan apps voor op je telefoon die je dagelijkse beweging registeren. Op Apple zit er standaard zo’n app die je alleen maar hoeft te activeren. Moves is een populaire app die je stappen telt, maar ook je bezochte locaties registreert. Human is een andere optie. Deze app registreert je beweging en geeft je de mogelijkheid om jouw activiteit met anderen te vergelijken. Persoonlijk ben ik geen fan van deze apps om de simpele reden dat ik mijn telefoon liever niet dan wel bij me heb. Daarbij houd ik er niet van dat ik inlever aan privacy. Zo’n app registreert je beweging, maar verzamelt ook data over je gedrag. Deze data is geld waard in de marketingwereld. Merken maken aan de hand van deze data een profiel waarmee ze reclame zo goed mogelijk bij je kunnen bezorgen.

 

stappenteller met hartslagEen activitytracker om mijn pols

Er zijn meerdere merken die activitytrackers maken en ik heb ze over de jaren allemaal getest. Ik gebruik de Polar M430 en Astrid draagt mijn vorige activitytracker: de Polar A360.
Ik ben echt fan van Polar. Al hun sporthorloges hebben een stappenteller en meten hartslag op de pols. De Polar A360 is echt een activity tracker, maar dan wel eentje die net iets meer kan. Hij meet je activiteit en registreert je slaap, maar is ook in staat om tijdens training je hartslag te meten. Hierdoor is dit model ook bruikbaar als simpel sporthorloge. Bijzonder is dat hij een touchscreen heeft. Je kan met je vinger door het menu bladeren. Veel vrouwen die voor een model als de A360 kiezen doen dit omdat ze geen sporthorloge om hun arm willen als ze hun gewone dagelijkse kleding dragen.

Mijn M430 is een echt sporthorlogeproductfoto witte polar m430 activitytrackerDe opvolger van de M400 die nog geen hartslagmeting op de pols had. Geen klein bescheiden uiterlijk, wel GPS, activity tracking, 24-uurs hartslagmeting, snelheid, pasfrequentie tijdens het hardlopen, een kaartje achteraf. Noem maar op. Dit sporthorloge gaat echt een stap verder dan je standaard activitytracker. En ik vind dat wel zo gaaf. Ik ben veel bezig met sport. Het is mijn werk, zodoende kom ik zelfs bij een avondjurk nog wel weg met een sporthorloge. Voor mij gaat de functionaliteit in deze boven de looks.

 

stappenteller armband goedkoop blauwGoedkope stappentellers

Nu zijn de activitytrackers die wij dragen mooie luxe modellen. Dat ze hartslag meten is niet voor iedereen belangrijk. Er zijn zat mensen die graag inzicht in hun beweging hebben zonder dat ze sportprofielen, gps of hartslagmeting willen. Gelukkig zijn er zat goedkopen modellen. Zoals de Smart Bracelet van Case2go. Deze kost maar €22,95 en registreert keurig je beweging.

 

 

 

Vergeet ons niet te volgen op InstagramYouTube en Facebook voor meer updates, foto’s, trainingsfilmpjes en vlogs. En natuurlijk onze Stoere Vrouwen Sporten Facebookgroep waar we elkaar motiveren, inspireren en onze eigen updates delen.

 

Lees ook:

Eigenlijk kon ik niet meer, geen motivatie

Ik wil niet meer te dik zijn

Sterker dankzij deze oefeningen

ongewenst urine verlies tijdens het sporten

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor sportieve vrouwen wat matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is sport zoveel meer, dat ze besloot haar eigen magazine te beginnen. Online met de naam Stoere Vrouwen Sporten. Rose fietst, rent en traint momenteel voor de 100 meter sprint.

2 Comments
  1. Goedenavond,

    Is er ook een hartslagmeter/activitytracker waarbij een alarm afgaat als je hartslag bijv. Boven de 140 komt?
    Ik ben er al een tijdje naar opzoek, maar kan ze niet vinden.

    Groetjes.

Leave a Reply

Your email address will not be published.