De zin en onzin van multivitamines

multivitamine

Hoeveel potjes met vitaminen, poedertjes en pillen heb jij in je kastje staan? Heb je ze allemaal nodig? En slik je niet dubbel? Rose geeft haar mening over multivitamines als grof geschut terwijl je misschien iets heel anders of veel minder nodig hebt.

Ik las pas een artikel over het effect van vitamine D. Het vertelde over de gezondheidseffecten en natuurlijk hoe het komt dat we er te weinig van kunnen hebben. En hoe een tekort aan vitamine D slecht voor je is. Het advies was om bij een tekort bij te slikken en daarom een multivitamine aan te schaffen.

 

Slik jij multivitamines?

Multivitamines zijn de populairste van de vele supplementen die mensen tegenwoordig slikken. Mannen, vrouwen, oude mensen, jonge mensen, rijk, arm, hoog of laagopgeleid, het maakt niet uit. Wereldwijd verkopen multivitamines goed en worden ze geslikt. Maar hoe nuttig zijn deze vitamines eigenlijk? Hebben ze effect? Kan je er ook te veel van nemen? En heb je ze eigenlijk wel echt nodig?
Die laatste vraag is voor het belangrijkste. Ik slik geen multivitamines om de simpele reden dat ik heel lekker eet. Lekker eten is voor mij gevarieerd eten, met verse producten. Terwijl ik dit artikel schrijf, staat de tajine zachtjes te pruttelen en kan ik vanavond een gerecht maken waar ik de hele dag al energie in heb gestoken.

 

Wat heb je nodig aan vitamines?

Het is en blijft een feit dat je door gezond te eten helemaal geen multivitamines nodig hebt. Toch denken veel mensen dat je ze maar beter kunt nemen. Voor de zekerheid bijvoorbeeld. Ik ben van mening dat het eigenlijk helemaal geen goed idee is om zomaar vitamines te slikken zonder eerst te hebben onderzocht of je ze nodig hebt.
Er zijn mensen die niet voldoende vitamines binnen krijgen. Door wat ze eten, omdat ze niet alles mogen eten of omdat ze minder geld hebben om, zoals ik met prachtige verse producten, te koken. Vitamines en mineralen zijn belangrijk voor ons, dus dan kan een pilletje een nuttig hulpmiddel zijn. Maar een groot deel van de bevolking van westerse landen zou beter af zijn met een bewuster dieet dan met een pilletje. Want wat blijkt uit onderzoek? Het menselijk lichaam laat zich helemaal niet voor de gek houden. Vitamines uit voeding worden beter opgenomen dan die uit een pilletje.

 

Weet welke vitamines je slikt

Los van mijn mening over vitaminepillen en dan specifiek multivitamines is het beter om eens te kijken naar de feiten op het etiket. De meeste multi’s zijn zo gemaakt dat ze 100% van de dagelijkse behoefte aan vitamine bevatten. Bijna dan. Want niet alle mineralen passen in een pil. De dagelijkse dosis magnesium en calcium zijn fysiek te groot.
Ervan uitgaande dat zo’n pil 100% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid bevat en dat de meeste mensen in gemiddelde westerse gezinnen met gemak aan deze vitamines en mineralen komen als ze dagelijks koken en gevarieerd eten, kan je dus stellen dat je niet 100 maar misschien wel 150 of 180% van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid binnenkrijgt.

 

Wat doet een teveel aan vitamines?

Veel mensen denken dat je die extra’s simpelweg uitplast, maar dat is niet in alle gevallen zo. Van vitamine A, B6 en D kan je wel degelijk te veel binnenkrijgen. Teveel vitamine B6 zorgt ervoor dat je je juist futloos en moe voelt. Te lang een overschot van deze vitamine in je lijf kan je lichaam schaden.

Van vitamine A wordt gezegd dat je – als je hier te veel van binnenkrijgt – leverschade kunt oplopen. Het schijnt zelfs de kans op osteoporose te vergroten en het risico op een miskraam te verhogen.

Vitamine D, die we kennen van de zomer omdat deze vitamine wordt aangemaakt onder invloed van de zon, schijnt bij een teveel het calciumgehalte in je bloed te doen stijgen. Dit kan verwarring, botpijn en nierfalen veroorzaken. Maar van deze vitamine moet je wel weten dat het echt heel moeilijk is om er teveel van binnen te krijgen.

Vitamine E, goed voor hart en bloedvaten, kan bij overdosering bloedingen veroorzaken.

Nu hoef je echt niet meteen al je supplementen de deur uit te gooien. Maar het is wel iets om bij stil te staan dat de potjes die op de markt worden gezet als zijnde nodig om gezond te blijven, misschien minder belangrijk zijn dan de verkopers beweren.

Als je graag wat extra supplementen neemt, wees je dan bewust van de inhoud. Heb je twee potjes staan die je dagelijks gebruikt en zit er in beide vitamine B6, check dan eens hoeveel je werkelijk binnenkrijgt. Maar vraag je ook af of je die pillen werkelijk nodig hebt. En of een multivitamine wel het antwoord is op jouw behoefte. Misschien is een potje met een enkele vitamine al voldoende.

En als je dan toch nadenkt over de vitamines die je gezondheid kunnen steunen, neem dan de moeite uit te zoeken waar ze allemaal inzitten. Wellicht kan je een vitaminebewuste maaltijd koken vanavond. Vers en van echt voedsel, want daar kan je nooit te veel van eten.

Liefs Rose

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor sportieve vrouwen wat matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is sport zoveel meer, dat ze besloot haar eigen magazine te beginnen. Online met de naam Stoere Vrouwen Sporten. Rose fietst, rent en traint momenteel voor de 100 meter sprint.

1 Comment
  1. Hoi Rose,
    Ik ben het helemaal met je eens dat je vrijwel geen, of weinig, supplementen nodig hebt wanneer je vers en gezond kunt koken. Zelf probeer ik dat ook, maar zonder vriezer wordt het bewaren van vers voedsel vaak een uitdaging. En wat je zegt over dat het vaak toch een stuk duurder is, klopt ook helemaal! Ik doe het nu 60%/40%, dus zoveel mogelijk vers en gezond doordeweeks en dan in het weekend af en toe een vitaminesupplement ter aanvulling op m´n voeding. Werkt voor mij prima! Groet, Nine

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.