Hoe komt het dat zwemmen zo goed voor je is?

Als we het hebben over een gezonde sport, dan staat zwemmen hoog op ons lijstje. Een paar keer per week baantjes trekken heeft effect op je lichaam, mentale gesteldheid en algehele gezondheid. En hoewel niet iedereen zich op zijn gemak voelt in een zwempak, is banenzwemmen zeker de moeite waard. 

Ik heb vorige week in het buitenbad gezwommen en morgen ga ik weer. Dat kan bij ons het hele jaar. Het water is verwarmd en de lucht lekker fris. Ik had een paar hele drukke dagen gehad met en was niet helemaal fit. Daardoor bewoog ik minder en merkte ik dat er wat stress in mijn lijf zat. Mijn spieren waren gespannen, ik was snel geïrriteerd en voor hardlopen of fietsen was ik te moe. Daarbij sliep ik ook minder goed en dat deed mijn humeur al helemaal geen goed.

>>Beter leren zwemmen

 

Zwemmen is mijn medicijn

Als ik me zo voel, ken ik maar één oplossing en dat is de stilte van het water. Dan pak ik mijn tas en ga ik naar het zwembad. Naar het buitenbad. Bibberend stond ik bij het trapje, sprong er in en ben een halfuur gaan zwemmen. Op en neer, in het ritme van mijn slag. Met om me heen allemaal verschillende zwemmers. Oude dames en snelle jongens. Maar ook meiden met een knot op de kop die bovenwater moest blijven.

Het was heerlijk. Op weg naar huis merkte ik meteen het verschil. Mijn humeur was goed, mijn lijf ontspannen en een beetje moe. Ik besloot dit vaker te doen en te kijken hoe lang ik deze winter door kan blijven zwemmen in het buitenbad. Een grappig besluit, want als je me een paar jaar geleden had vertelt dat ik voor mijn lol een paar keer per week in het buitenbad zou liggen in de herfst had ik je geheid voor gek verklaard. Nu weet ik wel beter. Zwemmen is te gek.

>>Rode ogen na het zwemmen? Hier komt het door!

 

Betere conditie en sterke spieren door banenzwemmen

Net als elke andere sport heeft zwemmen een direct effect op je gezondheid. Je wordt er sterker van, traint je conditie en verlaagt de stress in je lijf. Het water maakt je spieren sterk. Hierin verschilt zwemmen niet direct erg veel van hardlopen of fietsen. Toch is zwemmen net even anders. Tijdens het zwemmen heb je niet te maken met de landingen van het hardlopen waarbij er een x aantal keer je gewicht op je spieren en gewrichten knalt. En je hebt ook niet het veiligheidsrisico wat je op de fiets weer wel hebt. Zwemmen is een sport waar je vandaag aan kan beginnen en die je tot ver kan blijven doen. Sterker nog, zwemmers van mijn leeftijd worden er vaak uitgezwommen door oudere dames die elke dag gaan.

>>Zwemmen met een trainingsschema is onwijs leuk!

 

Zwemmen is vriendelijk voor je lichaam

Het water draagt je lichaam. Op die manier train je je conditie zonder de heftige impact op je skelet die je bij het hardlopen wel hebt. Het zwembad draagt zo’n 90% van je gewicht. Hierdoor kan je trainen, jezelf sterker maken zonder dat je stijve spieren krijgt of een enorm hoog risico op blessures hebt. Voor mensen met overgewicht of die net beginnen met sporten is zwemmen daardoor een hele veilige manier om in beweging te komen.

>>Zo kan je een echt goed zwempak voor banenzwemmen kopen

 

Zwemmen is krachttraining

Op de fiets heb je rijwind en kan je schakelen om lichter te trappen. Als je hardloopt beweeg je jezelf door de lucht. In het zwembad is dat wel even anders, je beweegt met een hogere weerstand en zult dus kracht moeten gebruiken om jezelf door het water te verplaatsen. Hierdoor is zwemmen eigenlijk een soort van krachttraining en zul je zien dat je lijf zichtbaar sterker wordt als je een paar keer per week zwemt. Voor ons vrouwen heeft deze vorm van sporten nog een voordeel, zwemmen schijnt je botten sterker te maken. Vrouwen die door de overgang zwakkere botten krijgen, kunnen hun botten door te zwemmen versterken. (lees verder onder afbeelding)

>>Hoe kan het toch dat je van zwemmen zo moe wordt?

 

Zwemmen houdt je lenig

De meeste krachtsporten maken je sterker maar ook een stuk minder flexibel. Je ziet dat veel fitness vrouwen een beetje korte stijve spieren hebben. Ziet er goed uit, maar is weinig functioneel. Zwemmen is heel anders, je wordt krachtiger door een hele volledige beweging en niet een herhaaldelijke geïsoleerde beweging aan een fitness apparaat. Daarbij doet echt je hele lijf mee. Je maakt je lijf lang als je uitdrijft en zet kracht als je doorhaalt. De beweging is heel anders dan in de sportschool en het effect ook.

>>Met deze tips is zwemmen niet zwaar

 

Zwemmen is goed voor je hart

Het maakt je dus sterker en leniger en fitter, maar zwemmen doet meer: je traint je hart en niet z’n beetje ook. Wist je dat je hart keihard aan het werk is als je zwemt? Het pompt het bloed rond in je lijf terwijl je van de ene naar de andere kant zwemt. Je hart is de belangrijkste spier van je lijf en door deze spier te trainen wordt hij beter in het rondpompen van je bloed. Hierdoor heb je een beter doorbloeding in je hele lijf. Het schijnt dat 30 minuten zwemmen per dag het risico op hartziekten met zo’n 30% verkleind.

>>Ken jij je plek in het zwembad?

 

Zwemmen als ondersteuning als je af wilt vallen

Wist je dat je zwemmen kunt vergelijken met een interval training? Een paar banen zwemmen en dan weer rust, dan weer zwemmen en zo verder. Super effectief kunnen we je vertellen. Hoewel Stoere Vrouwen Sporten geen site over afvallen is, willen we het nu wel even noemen. Mensen met overgewicht worden aangemoedigd te gaan bewegen, maar voor velen van hen is een wandeling al zwaar. Zwemmen is low impact op je spieren en gewrichten, maar heeft een mega effect op je lijf. Wist je dat zwemmen één van de grootste energieverbranders is? En dat het daardoor een stuk effectiever is dan hardlopen of fietsen als je net begint met bewegen en overgewicht hebt? Het enige nadeel is dat je in je zwempak dat bad in moet, maar zwembaden hebben steeds vaker uurtjes voor mensen met overgewicht. Zo hoeven ze zich niet moeilijk te voelen. Overigens vinden wij je wel stoer als je met je hele lijf naar het zwembad gaat. We bewonderen je moed om te beginnen met bewegen. Het is niet hoe je er uit ziet wat telt, maar wat je voor jezelf doet!

>>Bewegen vs. kanker, kan je jezelf beschermen?

 

Zwemmen is goed voor je longen

Doordat zwemmen zo goed voor je conditie is en je hele lijf er sterker van wordt, doen je longen ook mee. Daarin verschilt het helemaal niet zo van andere sporten. Maar wat blijkt uit onderzoek? Als je regelmatig zwemt verbeter je je ademhalingstechniek. Een betere ademhaling zorgt voor meer toevoer van zuurstof naar de rest van je lijf, maar het helpt ook ontspannend.
En specifiek voor astma patiënten zoals ik schijnt het er zelfs voor te zorgen dat je minder veel last hebt. Toch zie ik daar wel een nadeel, ik kan niet tegen het chloor in de lucht, maar als ik buiten zwem heb ik daar geen last van.

 

Mindful sporten

Tot slot is zwemmen als een soort yoga voor me en dat zit zo: ik heb weleens gezwommen met de verkeerde mindset. Dan wilde ik sneller, meer en beter. Dat resulteerde in een gevecht met mezelf. Het ging natuurlijk voor geen meter! En het water is dan niet de fijnste plek om te zijn. Happend naar adem en vechtend met de weerstand van het water ploeterde ik door het bad.

Hardlopend of op de fiets had ik er waarschijnlijk een hele heftige training van gemaakt. In het zwembad lukt me dat niet. Ik werd gedwongen mijn dag achter me te laten en met een andere houding te sporten. Ik ging een tandje rustiger, lette op mijn ademhaling en de bubbeltjes onderwater. Keek naar de blauwe bodem en het licht wat in het water viel en ik kwam helemaal tot rust. Ik kon al mijn dagelijkse beslommeringen los laten en me richten op de taak die ik op dat moment voor me had: zwemmen!

Dus wat ik straks even ga doen? Zwemmen natuurlijk!

 

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor sportieve vrouwen wat matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is sport zoveel meer, dat ze besloot haar eigen magazine te beginnen. Online met de naam Stoere Vrouwen Sporten. Rose fietst, rent en traint momenteel voor de 100 meter sprint.

4 Comments
  1. Sporten is therapie. Maar dat is nu net sterkste punt van zwemmen, door de eenzaamheid de weinige prikkels ik weet niet precies maar er is absoluut niks wat zwemmen overtreft als therapie. Het spoelt je hoofd gewoon leeg. Het geeft energie.

  2. Sinds een aantal weken zwem ik ook. Eerst 3 x per week een half uur en sinds 2 weken 5 x per week. Nu een uur maar ik merk dat ik ook wel anderhalf uur kan.
    Wat een genot. De stress weg, mijn lichaam veranderd en af en toe een gevoel van euforie. Wauw! Ik kan zo in een promoteam ?.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.