Rose geeft hardloopclinics. Ze leert lopers om met meer ontspanning en plezier te lopen en op basis van techniek in plaats van beuken meer snelheid te halen. In een serie blogs deelt ze een paar handige techniek tips waar je zelf mee aan de slag kan. Hardlooptrainer Online noemen we dat.

In een hoger tempo hardlopen, terwijl je meer ontspanning in je lijf hebt. Wie wil dat nou niet? Voor een deel is sneller en ontspannnen hardlopen afhankelijk van je conditie en vorm. Dat is goed trainbaar door op verschilende intensiteiten te trainen. Maar tegelijkertijd speelt je techniek een hele grote rol. Een rol zo groot dat het me verbaast dat zo weinig lopers er mee uit de voeten kunnen. Ik hoop dat je met de tips die ik de komende weken geef, bewuster leert lopen en snelheid leert te maken zonder met al je energie te smijten. Duursport is zuinig zijn. Zo kom je verder en haal je de finish met een beter gevoel of snellere tijd.

Lichtvoetig hardlopen met de actieve voet

In mijn vorige blog vertelde ik over twee testjes die je kan doen. Daar hoef je niet perse mee te beginnen, maar het is wel leuk. Dan heb je een beginpunt waar vandaan je aan de slag kan. Deze week vertel ik je over je actieve voeten. Want wist je dat je door de spieren in je voet iets te activeren ook de spieren van je onderbenen mee pakt? Hierdoor loop je lichtvoetiger en ben je stabieler en sterker. In mijn geval beschermt het me tegen blessures en pijnlijke schenen.

De actieve voet zie je het meest bij hardlopers op de atletiekbaan. Lopers die de korte afstand (tot 400 meter) of de middenlange afstand (tot 3000 meter) lopen. Zij lopen meer op de voorkant van hun voet en spannen hun spieren zo aan dat hard zijn en lekker stuiteren op de baan. Zo actief als een sprintersvoet hoeft helemaal niet als je je eigen rondjes loopt, maar een beetje activiteit en spieraanspanning mag best wel.

Hoe loop je met actieve voeten?

Je voet activeren doe je door je tenen iets op te trekken. Niet zoveel dat ze los komen van de grond, maar wel genoeg dat er spanning in je voeten komt. Ga maar eens staan op je bloten voeten en trek eerst je tenen heel overdreven omhoog. Dus echt alleen je tenen, de rest van je voet blijft de grond raken.

Ontspan ze dan maar weer. Buig nu voorover en leg je handen eens om je kuit heen. Voel hoe je benen voelen als je je tenen ontspant. En trek dan je tenen weer omhoog, met lekker veel spanning. Voel je dat er ook van alles gebeurt met de spieren in je onderbeen? Dit zijn de spieren die je activeert als je je tenen optrekt. Dit is de activiteit in je voet en onderbeen die je loop kunnen veranderen.

Spierspanning tijdens het hardlopen

Nu gaan we natuurlijk niet lopen met opgetrokken jubeltenen. Dat is niet te doen. Dus ontspan je voeten maar weer even. Schud je benen los en breng nu je tenen weer omhoog, maar dan een heel klein beetje. Je ziet nauwelijks dat je het doet, maar brengt ze wel op spanning. Dit is de spanning die je zoekt. Heel klein, heel minimaal.

Probeer hetzelfde ook eens als je je schoenen aan hebt en ga nu maar lopen. Gewoon zoals je altijd doet tot je een mooi pad tegenkomt met lantaarnpalen. Bij de eerste lantaarnpaal zet je je actieve voet aan en bij de tweede weer uit. Aan, uit, aan, uit een aantal lantaarnpalen lang. Voel maar eens wat voor verschillen je ervaart, wat een actieve voet doet met je pas.

Hardlopen zoals jij het wilt

Het is belangrijk te weten dat dit soort tips niet voor iedereen werken. Misschien loop je onbewust al met een actieve voet of vind je het simpelweg niet fijn. Dat maakt niet uit, dan doe je het niet. Met hardlooptips gaat het er altijd om dat je voelt wat je lijf doet en zodoende leert ontdekken wat je mogelijkheden zijn.
Vind je de actieve voet fijn? Doe dan wel voorzichtig, je kan echt niet in eens met zo’n voet gaan lopen de hele tijd. Ik gebruik hem vaak als ik moe word. Als mijn spieren het zwaar krijgen en ik wat slordiger loop. Wat je zou kunnen doen, is elke duurtraining een vast stukje met een actieve voet lopen. Waarschijnlijk maak je je het dan vanzelf eigen en ga je het onbewust vaker doen.

Laat je me horen of je het wat vindt?

Oh en wil je dat ik een keer met je meekijk? Ik geef elke zaterdag training in Deventer, we vertrekken om half 10 vanaf de Run2Day. Op zondagen sta ik ergens in het land training te geven voor Trainer on Tour. De agenda en data daarvan staat in de Stoere Vrouwen Sporten Shop. Ik word ook vaak geboekt door groepen, of juist voor privé trainingen, dan pas ik dit soort technieken ook toe.

 

xRose

Oh ja, ken je iemand die ook wel tips kan gebruiken? Deel dit blog, dan kunnen ze meedoen!

En lees natuurlijk ook onze andere blogs over sneller hardlopen, zoals: 

Hardlooptrainer Online, doe met ons mee en leer sneller hardlopen

Hardlopen met snelle voeten

Lichtvoetig hardlopen kan iedereen

Sneller hardlopen dankzij je armen

Maximaal genieten van je hardlooptraining

Hardlooptrainer Online, ben je sneller gaan hardlopen?

cadeaus voor hardlopers

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.