Hardlooptrainer Online, maximaal genieten van je training

We zijn nu al een paar weken onderweg met Hardlooptrainer Online. Als het goed is voer je tijdens je training nu elke week al een techniektip van Rose uit. Je actieve voet, het gebruik van je core en de juist arminzet zijn al aan bod geweest. Omdat je niet elke week nieuwe dingen leren kan, doen we deze week eens wat anders. We gaan kijken naar je loopritme en focus.

De laatste keer dat ik een tien kilometer wedstrijdje liep was tijdens de 10 van de Enschede Marathon. Ik ben van nature een sporter met een voorkeur voor kortere afstanden, dus zo’n tien is voor mij heel wat. En omdat ik dat weet, kan mijn hoofd daar heel goed mee aan de haal gaan. Toch liep ik toen in Esnchede in een lekker ritme en dat komt vooral doordat ik koos voor een bewuste en doelgerichte focus.

Ik startte iets te snel en kwam er achter dat ik buiten adem raakte. Dat snelle starten kent elke loper wel. De adrenaline van een event doet dat met je. Maar lekker is het niet. Dus nam ik een beetje gas terug en ging lettten op mijn ademhaling. Die zat erg hoog.
Ik ging iets langer uitademen en liet die ademhaling rusten op mijn passen. Die hoorde ik terug in mijn ademhaling. Een soort hijg huh huh huh. Dit deed ik zodat ik rustiger kon ademen. Toen ging ik mijn lijf scannen op techniek. Gebruikte ik mijn voeten goed? Hoe actief was mijn core? En liep ik met de juiste arminzet?

Door mijn techniek in het moment aan te passen en aan te scherpen, liep ik meteen een stuk lekkerder. Mijn ademhaling werd nog rustiger en mijn hartslag ging omlaag. Op dat moment ging ik om me heen kijken. Genieten van de lopers en het publiek om me heen. Dat ging zo lekker en het maakte me zo blij dat ik na verloop van tijd vanzelf weer wat te snel liep en mijn ademhaling te hoog zat. Toen herhaalde ik mijn riedeltje weer: Ademhaling, techniek, omgeving en lopen maar.

Dit zelfde ritme is na drie weken van hardlooptips ook wel lekker om te doen. Als het goed is heb je nieuwe dingen geleerd en heb je daardoor net wat meer van jezelf gevraagd. Intervalletjes, techniekoefeningen en misschien zo nu en dan al vanzelf wat snellere rondjes.
Werken aan je techniek is wennen. Lopen voelt misschien wat onwennig en het is – bewust van elke beweging die je maakt – lastiger gewoon even weg te dromen als je in je ritme zit. Daarom gaan we deze week aan de slag met je ritme. Gewoon lekker lopen zoals je altijd doet. Alle techniek even achter je laten en genieten van je sport. MAAR…

Zodra je ademhaling onrustig gaat of als je moe wordt, kijk je naar 1 je ademhaling, 2 je techniek en 3 je omgeving. Op die manier loop je mindful en bewust rond. Je werkt samen met je lichaam en gebruikt je omgeving om verder te komen. Je geniet van je lijf en eigen presteren en hebt de vrijheid te genieten.

Heb plezier. Volgende week mag je weer stevig aan de slag.

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor sportieve vrouwen wat matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is sport zoveel meer, dat ze besloot haar eigen magazine te beginnen. Online met de naam Stoere Vrouwen Sporten. Rose fietst, rent en traint momenteel voor de 100 meter sprint.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.