koffie met tekst: een kopje koffie voordat je gaat hardlopen. Goed of fout?

Koffie en hardlopen. Sommige hardlopers die trainen voor een doel, stoppen er even helemaal mee. Anderen gaan er juist lekker op en in sommige sportgels zit zelfs cafeïne. Rest ons de vraag: draagt koffie bij aan je sportieve prestatie? En ga je sneller hardlopen van een kopje koffie?

Vooral op drukke dagen, als ik in de avond nog een run heb gepland, tik ik even een koffie. Een espresso, zo’n halfuur voor het hardlopen. Dat voelt lekker, maar toch vraag ik me wel eens af of zo’n upper mijn hartslag niet extra verhoogd. Wat blijkt? Koffie is zo slecht nog niet.

 

Koffie voordat je gaat sporten, verbetert cafeïne je uithoudingsvermogen?

Als er gelletjes bestaan met cafeïne en tabletten waar de stof in een pure vorm in zit, dan moet het wel iets doen met je prestatie. Of in ieder geval met je gevoel. Er zijn sporters die erbij zweren en sporters die het absoluut vermijden. Toch wordt cafeïne veelal gezien als de prestatiebevorderaar die niet op de dopinglijst staat.

De stof kan zeer zeker positieve effecten op je prestatie hebben. Precies zoals het je ‘s morgens wakker maakt om te beginnen aan de dag. Je wordt er wakker van, voelt je scherper en bent meer alert. Maar ook is het een boost voor je humeur en krijg je zin in dingen doen. Daarom is die koffie voor mijn run ook zo fijn. Toen ik nog zo’n 15 uur per week op de fiets zat, was koffie daarom ook mijn beste vriend. Het kon net dat zetje zijn wat ik nodig had. Hetzelfde gaat op voor lopers die trainen voor een doel en die merken dat die laatste weken ze een beetje zwaar vallen. Koffie zorgt net als hardlopen voor meer endorfine in je brein. Door je alerte geest en het vrolijke gevoel zorgt koffie er zo voor dat je je minder bewust bent van de inspanning die je levert. Je kunt langer door of gaat sneller.

Heeft koffie ook een negatief effect op je sportprestatie?

Hoewel koffie lekker voelt, kleeft er voor mij ook altijd wel een negatief idee aan. Je hoort altijd dat koffie je uitdroogt, je hartslag gaat er van omhoog en misschien kan je door die koffie wel slechter omgaan met de warmte van je lichaam of die van je omgeving. Om diezelfde reden is koffie in de zomer ook niet altijd lekker.

Wat blijkt? Koffie droogt je helemaal niet extra uit. Je hebt meerdere koppen koffie nodig om dat voor elkaar te krijgen. Als sporter kan je tot zo’n 550 mg cafeïne nemen.

Net als bij alles is gematigd gebruik helemaal niet slecht, je dagelijkse kopje, in de ochtend of voor je training kan geen kwaad. Sterker nog, het schijnt dat koffie naast je prestatie ook je herstel kan bevorderen. Als je je suikers aanvult met koolhydraten en daar een koffie bij neemt, bevordert het de snelle opname. Vandaar dat er sportgelletjes zijn met cafeïne. De stof zorgt er dan voor dat je tijdens een wedstrijd zo snel mogelijk suikers opneemt voor dat laatste stuk naar de finish. (lees verder onder afbeelding)

Sneller hardlopen door koffie

Dus, geen zorgen, drink je koffie voor je training en er na. Bij een wedstrijd en achteraf met iets lekkers voor je herstel. Het is goed voor jou, voor je herstel en voor je prestatie. Maar zoals alles in het leven komt ook dit goede koffienieuws met een addertje onder het gras. Om het maximale effect van cafeïne rondom je prestatie te genieten, is het belangrijk dat je je dagelijkse cafeïne inname vermindert. Want dan heeft de cafeïne voor je wedstrijd het beste effect. Het is waarschijnlijk dat sommige hardlopers er een tijdje mee stoppen. En weet je wat? IK BEN ECHT ZO NIET BEREID OM MIJN DAGELIJKSE KOFFIE OP TE GEVEN! Nou, dat dus…

Liefs Rose

Word jij zelfs van koffie geen snellere hardloper? Vrees niet in dit artikel leggen we uit dat langzaam hardlopen goed voor je gezondheid is.  Meer weten over voeding en hardlopen? Wij interviewden de schrijfster van Het Hardloopkookboek

Hardloopshirt Snoep

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.