Elke dag hardlopen

Als het buiten nat, koud en ook nog vroeg donker is, dan is de kans groot dat Martine’s loopschoenen binnen blijven staan. Voor haar zijn de uitdagingen van al die communities en hardloopwinkels echt een uitkomst! December en januari staat hardlopen elke dag in de agenda. Echt, elke dag!

In november kreeg ik in mijn tijdlijn op Facebook en op twitter de ene na de andere uitdaging in beeld. Zo kwam Just Keep Running met de #jkrsantastreak, RunnersWorld Amersfoort dook op met #elkedaghardlopen en Girls Love 2 Run met hun #DOcember.

 

Hardloopuitdaging

Al die verschillende uitdagingen zijn erop gericht de hardloper de winter door te helpen en wel al hardlopend. Dus hup van die bank af en gáán. Waar de ene challenge wil dat je in december 70 km hardlopend aflegt, vraagt de ander van je om 1 mijl, dus 1,6 km per dag te rennen en weer een ander verlangt 2.5 km per dag. Alternatieve trainingen mogen ook, maar het hoe en wat verschilt wel een beetje. Je houdt het zelf bij en waar mogelijk deel je je vorderingen met de andere deelnemers via de social media onder de bijbehorende #. En eerlijk duurt het langst, dus je kunt vals spelen maar dan houd je vooral je zelf voor de gek.

 

Waarom elke dag hardlopen?

Waarom ik besloot om mee te doen? In oktober liep ik mijn eerste halve marathon en daarna vervloog de zin en de motivatie om te gaan lopen. Op zich niet erg maar om dan weer structuur en ritme te krijgen, had ik een doel nodig. En een eerste doel werd het meedoen aan zo’n elke dag hardlopen-uitdaging. Ik maakte het mezelf wat lastiger door me aan alle drie te committeren. Maar ach, ook dat is relatief. Als je 2,5 km rent, dan ren je ook 1,6 km. En al optellend kom je met 31 dagen á 2,5 km al op 77.5 km dus eigenlijk was het niet zo ingewikkeld.

Ik hoopte dat ik door mezelf elke dag van de bank te schoppen ook weer echt zin zou krijgen om te gaan lopen. En dat is gelukt, en daarmee kreeg ik ook weer zin om aan echte doelen te werken. Zo heb ik me afgelopen weekend ingeschreven voor een halve marathon tijdens de Spa Franchorcamps Run.

 

Balans in hardlopen

De echte uitdaging is natuurlijk om elke dag opnieuw het moment te vinden om te gaan. Beste lastig in de drukke decembermaand. Dus moest ik mezelf regelmatig pas om half tien ’s avonds nog van de bank afschoppen. Soms met wat virtuele hulp van lotgenoten.

Een punt van aandacht was om de balans te vinden tussen mijn gewone schema en het dagelijks lopen. Want elke dag lopen is leuk, maar betekent ook elke dag belasting van het lijf en in zekere zin ook gebrek aan rust en dus hersteltijd. Mijn aanpak was zeer gestructureerd en gedoseerd. Ik volgde mijn reguliere trainingsschema met 3-4x per week hardlopen (interval, duurloop, tempoloop en vogels kijken) en op de overgebleven dagen liep ik op zeer rustig tempo de minimale afstand van 2,5 km. De extra hardloopdagen ging ik dus invullen met actief herstel of actieve rust. Op die dagen dus niet zo hard of zo ver mogelijk maar gewoon simpel een klein rondje.

 

Het effect van elke dag hardlopen

Gaande weg ontdekte ik na een week al dat ik sterker werd, het lopen ging me elke dag makkelijker af en ineens leek ik ook wel sneller te worden. In ieder geval kostte het me weinig moeite om elke dag de deur uit te stappen, ’s ochtends om zes uur of ’s avonds om half tien. Het maakte me weinig uit.

In mijn trainingsprogramma stond voor het kerstweekend een 10km voluit op het programma, ofwel een wedstrijd lopen. Helaas kreeg ik dat niet in mijn weekend gepropt, dus heb ik er een 5km loop-zo-hard-je-kan training van gemaakt. Klein stukje warmlopen en dan gaan. Nergens op letten en knallen maar. Het resultaat?! Een PR, onofficieel maar toch een PR: 28:30. En het mooie, ik wilde nóg wel een rondje.

De dagen erna was ik in Limburg, en een kans om heuvels te trainen. Dus toog ik voor wat langere afstanden op pad, en ook dat ging opnieuw heel erg lekker.

Mijn conclusie is dat het kan, elke dag hardlopen, als je maar blijft luisteren naar je lichaam. Dus actieve rust waar het moet en zeker niet ten koste van alles doorlopen. Mij bevalt het in ieder geval.

 

1 Comment
  1. 12 december 2017. Diagnose diabetisch type II.
    115 kilo en nooit sporten.
    22 april 2018 13 kilo lichter en alle bloedwaardes normaal.

    Hoe.? Elke dag hardlopen tussen de 3.5 en 6km.

    Dus elke dag hatdlopen kan.

    Martin

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.