Blue Run Day – The Story of my Life

hardloopschoenen urban runner gaat hardlopen met muziek

Mijn voeten landen op de beat van het nummer. Om de zoveel seconde komt er een nieuw geluid bij. Mijn humeur wordt meteen beter. Ik houd van dit nummer. In gedachten – want een beetje buiten adem door het hardlopen – zing ik de eerste zin. Maar hij komt niet.

Als beginnend hardloper volg je een schema met minutenblokjes. Door korte stukjes hardlopen af te wisselen met korte stukjes wandelen, bouw je stapsgewijs je conditie op zonder je spieren en pezen zodanig te belasten dat je een blessure krijgt. Terwijl je conditie best snel verbetert, hebben die spieren en gewrichten wat langer nodig. Om die reden wordt het beginnende lopers aangeraden om niet te snel te veel te willen en zelfs na het volbrengen van het beginnersschema door te trainen met een volgend programma. Hardlopen met Evy is daar een goed voorbeeld van. Nadat je trainde voor de 5 km kan je kiezen om met hetzelfde systeem door te trainen naar de 10.

Lees ook: Hardlopen, wat is de werkelijke reden dat we het doen?

 

Terugkomen na een hardloopblessure

Maar ik ben geen beginnend hardloper. Ik ben een terugkomer. Een loper die ooit al begon, die mee heeft gedaan met loopjes. Ik heb ontdekt welke afstand het beste bij me past. Maar het afgelopen jaar heb ik blessures gehad, en kwam door persoonlijke omstandigheden nauwelijks aan hardlopen toe. Omdat hardlopen onderhoud vraagt, is die sport het eerste op een laag pitje gegaan. Fietsen, zwemmen en suppen deed ik als ik tijd en ruimte had. Maar hardlopen? Eigenlijk heb ik het een jaar niet gedaan.

 

Schema voor beginnende hardlopers

Om die reden sta ik nu weer helemaal op het nulpunt. Ik heb een beginnersschema van het internet geplukt en ben aan het trainen. Minuutje rennen, minuutje wandelen. Twee minuutjes rennen, minuutje wandelen en natuurlijk ook een training die ik zelf bedenk. Want laat ik eerlijk zijn, zo’n beginnersschema met die minuutjes is wel heel strikt. En ik verlang natuurlijk naar langere stukjes rennen. Dus bedacht ik liedjes intervallen. Mijn eigen playlist, met suffe liedjes uit de jaren ‘80 die ik lekker mee kan zingen en die me vrolijk maken. Het liedje loop ik hard en dan wandel ik een straat en zet het volgende liedje aan. Gemiddeld genomen zijn top 40 liedjes en hitjes uit die tijd zo’n 2 tot 3,5 minuut lang, dus de blokjes zijn goed te doen. De korte wandelpauze tussen de liedjes zorgt er voor dat ik voor mijn gevoel goed bezig ben. Dat is belangrijk voor me.

Lees ook: Zijn goedkope hardloopschoenen goed genoeg?

 

Hardloop muts met bluetooth speakertjes

Dus daar ren ik dan. Aha, Grace Jones, The Cure, The Police, UB40, je kent het wel. Het ritme van die nummers is zo lekker dat ik niet te hard ga maar ook niet stil sta. En doordat ik die muziek luister met mijn hardloopmuts met ingebouwde speakertjes zijn die liedjes een aangenaam achtergrond geluid. Niet te hard, zodat ik me voldoende kan richten op mijn techniek en mijn focus bewaar. Ik ren lekker. Waan me zelfs net Rocky Balboa die in een oude hoodie (draag ik vaak ook) door de straten rent terwijl de hele buurt hem toejuicht. Dat het avond is en de meeste mensen binnen zitten omdat de Voice of zoiets dergelijks op tv is, laat ik maar voor wat het is. Ik ren en ik heb vleugels. (lees verder onder afbeelding)

hardlopen met muziek over donkere straat in de stad

 

Hardlopen op het ritme van de muziek

En dan komt het, een van mijn lievelingsliedjes. Het nummer waarvan ik de tekst van begin tot het eind uit mijn hoofd ken én waarop ik alle bewegingen en dansmoves op het juiste moment kan maken. De beat is lekker, past precies bij het ritme van mijn run. Ik voel me als gedragen door het nummer. Helemaal als er steeds een nieuw geluid bij komt. Lekker hoor. Maar dan raak ik buiten adem. Mijn benen gaan in verzet. Maar ik ren door. Het plan was immers een liedje rennen en dan een straatje wandelen.

Lees ook: Ken jij deze voordelen van hardlopen in de avond

 

Lange minuten hardlopen

In mijn hoofd zing ik de eerste zin van het nummer, maar hoor niets daarvan op mijn oortje. Het intro gaat door. En zo ook ik, rennend. Weer begin ik aan de tekst van het nummer. En weer blijk ik in het intro te zitten.

Wat gaat er mis? Ben ik nou zo moe? Waarom ga ik al tijdens het intro half door terwijl ik het hele liedje nog moet? Ik ga de hoek om. Probeer mijn hartslag naar beneden te ademen en let nog even extra op mijn techniek.

“Ik ga doooohooood!”, schreeuwen mijn gedachten en ik besluit van dit liedje mijn laatste blokje te maken. Nog zeven straathoeken, een rotonde, de lange weg richting mijn huis en een tunneltje.

Blue Monday duurt welgeteld 7 minuut en 26 seconde…

Lieve Stoere Vrouwen, even een vraagje. Facebook heeft sinds kort alles verandert, hierdoor komen berichtjes van onze site niet meer zo makkelijk in jouw timeline terecht. Dus wij schrijven dagelijkse artikelen zonder dat jij het leest. Maar je kan daar wat aan doen. Op onze Facebook pagina kan je aangeven hoe je onze blogs binnen wilt krijgen. Vink je daar de optie ‘als eerste weergeven’ aan. Dan verschijnen onze blogs dagelijks in  je timeline. Wil je dit doen? En wist je dat je ons ontzettend helpt door op onze facebookberichten te reageren? Ook daar let Facebook op. Dankjewel! 

Kirsten, Astrid en Rose

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor sportieve vrouwen wat matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is sport zoveel meer, dat ze besloot haar eigen magazine te beginnen. Online met de naam Stoere Vrouwen Sporten. Rose fietst, rent en traint momenteel voor de 100 meter sprint.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.