Leoni deed een Mindful Running Clinic

Met een hoofd vol gedachten en onzekerheden was de Mindful Running Clinic voor Leoni een geschenk uit de hemel. Even niet bezig zijn met prestatie en snelheid, maar focus op ademhaling, mindful bewegen en een hoop lol met een pleister op je mond.

Het was een druilerige dag. Zo’n dag waarbij je niet zeker weet of er een buitje op je bolletje zal vallen. Vochtige lucht, grijze wolken, beetje wind. Ik had mijn dagen niet. In mijn hoofd was het ook wat druilerig. Er leefde wat onzekerheid in mijn altijd zo onbezorgde leventje. The bootcamp club had een weekend retreat georganiseerd met allerlei verrassende sportactiviteiten. Perfecte timing om een middagje wat afleiding te zoeken.

>>Dit is hoe hardlopen je gezond houdt in je drukke leven

Hoofd ritmisch leeg bewegen

Ik besloot met de racefiets naar mijn sportbudddy’s te rijden. Onderweg zat mijn hoofd vol. Normaal gesproken loopt die langzaam leeg bij het ritmische bewegen, maar het lukte me niet. Ik verdwaalde, reed verkeerd, pakte een regenbui mee terwijl mijn regenjas in mijn rugzak bleef zitten. En kwam uiteindelijk met een cocktail van zweet, modder en regenwater aan op plaats van bestemming. Een afgelegen plek in Drenthe keek me tegemoet. Alleen al het weerzien van de mensen deed me goed, ik kreeg er een voedingslezing cadeau bij en ineens viel ik met mijn neus in de boter: we gingen mindful rennen.

>>Waar hardlopers aan denken tijdens het hardlopen

Mindful rennen? De beelden van dichtgeplakte monden vlogen door mijn hoofd en mijn lachspieren gingen aan. En laat ik nou net een hardloper zijn die toch enigszins prestige gericht is. Die haar sporthorloge niet snel af zal doen tijdens een loopje en haar hartslag altijd in de gaten houdt. Dan krijg je ineens een hele andere sportbeleving voor je kiezen. Een ‘uit je comfort zone’ dingetje waar ik dan weer wel van hou.

Mindful running is lopen met aandacht

Want mindful running heeft een heel ander doel: Het bewust aandacht brengen naar de huidige ervaring met een open en niet-kritische blik. Luisteren naar je lichaam, bewust worden van je eigen loophouding en de kracht en energie in je lichaam. Door meer in het ‘hier en nu’  te lopen, maak je je hoofd leeg en geniet je meer van het moment. En A.D.E.M.E.N. Door je neus, in en uit. Schijnt rustgevend te werken. En dat laatste dat doe ik niet op die manier tijdens het hardlopen. Ik voel me eerder soms een hijgend hert dat gebruik maakt van tellen op de ademhaling, om zo een lekker ritme te pakken te krijgen.

Ademhalen is zo vanzelfsprekend, dat we ons daar niet zoveel mee bezig houden in het dagelijks leven. Tenminste, ik niet. Het is noodzaak, en dat is het. Ik heb wel eens mensen begeleid bij hyperventilatie, en ook verschillende ademsessies zijn mij niet vreemd. Gek genoeg doe ik daar in het dagelijks leven niets mee. Enkel heel af en toe een hele diepe zucht voordat ik iets moet doen wat ik spannend vind. Maar met de neusademhaling schijnt het dus zo te zijn dat hoe minder je in ademt, hoe meer zuurstof en hoe minder melkzuur je in je lichaamscellen hebt en ook des te lager je hartslag zal zijn. Nou ja!

>>Wat het SVS Running Retreat me heeft gebracht

Door je neus in- en uitademen

Ik had dus stiekem mijn sporthorloge om, en na wat ongemakkelijke ‘verkeerd-om’ ademhalingen, lachbuien omdat ik mezelf en de anderen zag rennen alsof we onder water aan het zwemmen waren (met dichtgeknepen neus), deden we de proef op de som: de sticker op de mond, luisteren naar je lichaam, en alleen maar door je neus in en uit ademen.

Bizar! We waren allemaal stil, ik was compleet gefocust, met niets meer bezig dan hardlopen en mijn ademhaling en het voelde hartstikke lekker. Het snot vloog me in mijn gezicht, dat wel. Dus charmant is het niet. En je krijgt het ook niet fatsoenlijk weg, want dan stik je bijna. Maar mijn hartslag was inderdaad lager, met hetzelfde tempo als gewoonlijk (ook al ging het daar niet om… 😉)

>>Dankzij deze methode is mijn hartslag lager

Snuiven als briesende paarden

Dat er op het einde een sprintje werd aangezet, die kon ik dan weer niet laten lopen. Snuivend als briesende paarden kwamen we terug. Geweldig om te merken hoe bijzonder ons lijf in elkaar zit. En hoe je je brein kunt beïnvloeden via je lichaam. Want ik reed niet met een mind-ful maar met een mind-leeg weer op mijn fietsje terug.

>>Yoga ademhaling tijdens het hardlopen

Hardlooparmbandje met kraaltjes en bedel

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.