De plussen en minnen van een ochtendrenner en avondloper

Ochtend of avond? Koffie of thee? Honden of katten? Zomer of winter? Deze vragen passeren bij iedereen weleens de revue. In een tijdschrift, tijdens de pauze op het werk of in een diepte interview met een goede vriendin. Marieke’s persoonlijke vraagstuk op dit moment: ben ik een ochtendrenner of avondloper?

Het lijkt me fijn om te weten of ik een ochtendrenner of avondloper ben. Want alles wat bijdraagt aan een fijne hardloopervaring is mooi meegenomen. Uit een korte zoektocht op internet blijkt dat er veel factoren van invloed zijn op de keuze voor een ochtend- of avondloop.

 

Onderzoek naar ochtendrenner of avondloper

Laten we beginnen met de ochtendloper. Ik lees in een artikel dat de luchtkwaliteit veel beter is in de ochtend dan in de middag (voordeel!) Over het dilemma ‘wat te eten en te drinken vóór een vroege loop’ en hoe te dealen met het gebrek aan motivatie om je bed uit te komen. Van dat laatste heb ik zelf gelukkig geen last. Ik kies het weekend uit voor een ochtendloop omdat ik me dan energiek voel.

Na een klein beetje uitslapen, het is immers wél weekend, hijs ik me in sportbh en hardloop tight. Met een kop koffie en banaan in m’n maag ga ik op weg. Ik heb er zin in, want ik ben dus duidelijk een ochtendmens. Dit fijne moment op de dag waarin de zon net op is en de vogels fluiten, daar moet ik het van hebben. Vol enthousiasme begin ik misschien nét iets te vlot. Dat merk ik doordat m’n lijf al snel protesteert, duidelijk nog niet helemaal wakker.

Lees ook: Wat is beter: wel of geen ontbijt voordat je gaat sporten?

 

Vol energie maar nog niet helemaal wakker

Een pijntje in m’n rug. M’n nek zit nog een beetje vast en in een gekke beweging zak ik bijna naar de grond omdat ik door m’n enkel ga. Misschien de volgende keer toch beter eerst een kleine warming up. Niet te hard van stapel lopen in al dat blije enthousiasme van deze weekend ochtend. Voordeel: Vol energie en zin in een loopje. Nadeel: M’n lijf is nog niet helemaal wakker.

Dan de avondloper. Hardlopen met een volle maag vindt niemand fijn. Veel mensen kiezen er daarom voor om na een werkdag eerst te gaan lopen, voordat ze aan het avondeten beginnen. Ikzelf ben soms ook zo’n iemand. Wel heb ik, na meerdere mislukte pogingen, geleerd dat het avondlopen enige planning vergt.

Welk effect heeft jouw leeftijd op je sportprestaties?

 

Vermoeid, honger en slechte planning

Een voedzame snack in de namiddag is essentieel. Ik moet, wanneer ik thuiskom, van m’n werk nog niet omvallen van de honger. Het zal namelijk niet de eerste keer zijn dat ik door basale sensaties als vermoeidheid en honger in combinatie met een slechte planning (“ik ga toch zeker na het hardlopen niet óók nog eens koken zeg”) de handdoek al in de ring gooi. Nog voordat ik thuis kom van m’n werk dan ook hè. Dus!

Als ik het avondlopen een kans wil geven, zorg ik ervoor dat er een lekkere en gezonde maaltijd klaarstaat in de koelkast, die alleen nog maar opgewarmd hoeft te worden. Meestal gaat het heel lekker als ik eenmaal aan het lopen ben. M’n lijf is al zo’n twaalf uur wakker en beweegt soepel mee. Ik vergeet al snel dat ik een beetje moe was voordat ik aan m’n loop begon.

Doe mee met dit schema voor krachttraining die je thuis kan doen

 

Trotseren van de weersomstandigheden

Maar eerlijk is eerlijk (en voel je vrij om me een watje te noemen): de herfst/winterperiode vormt voor mij nog weleens een struikelblok. Kou, donker, nat of glad. Soms wil ik liever toegeven aan een lange winterslaap dan aan het trotseren van weersomstandigheden en deze tijd van het jaar. Maar altijd, ALTIJD! voel ik me na een avondloopje goed en voldaan en slaap ik ontzettend lekker. Voordeel: Lijf is al wakker, dus minder last van pijntjes. Nadeel: Vergt enige planning en doorzettingsvermogen na een werkdag.

Nu vraag ik aan jou: Wat ben jij? Een ochtendrenner of avondloper?

 

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.