Alleen hardlopers zijn zo actief op een bloedhete zomerdag

hardloper in zomerhitte

Warm en benauwd. Dat zijn de zomers de laatste jaren steeds vaker. Hoe ga je daar als hardloper mee om? Dubbel afzien of je training aanpassen? Rose vertelt over haar warme dagen en de manier waarmee ze er als sporter mee omgaat.

Je hoort het vaak: tijdens hardloopwedstrijden op warme dagen worden er lopers onwel. Extra water en hulp van de EHBO worden ingezet. Deelnemers worden gewaarschuwd. Heel goed allemaal, maar er zijn altijd wel lopers die enorme last van de warmte ondervinden. En dan komt het hè? In de facebookgroepen en online fora. Discussies over hardlopen in de warmte met altijd wel een paar ultralopers die je vertellen dat je op die warmte moet trainen. Dat je je lichaam moet leren er aan te wennen.

>>Waar hardlopers aan denken tijdens het hardlopen

 

Topsporters hebben ook last van warm weer

Ik vind dat altijd wat simpel om te stellen. Want ja, wij sporters weten alles is trainbaar. Doe je maar hard genoeg je best, dan kan je je lichaam wel laten wennen aan omstandigheden. Maar wat ik ook wel weet, is dat niet alles maakbaar is en dat je de voorkeuren van je lichaam niet kunt afdwingen. Het is voor mij simpel: kijk naar de topsport. Daar zie ik ook atleten die warmte niet goed aankunnen en daardoor slechter presteren. En zij trainen over de hele wereld in verschillende omstandigheden en met de maximale inzet en begeleiding. Als hun lichaam dan niet maakbaar blijkt te zijn, hoe zit het dan met het mijne? Het lichaam van een mevrouw van 41 die aan hobbysport doet? Ik accepteer dat mijn lijf niet goed tegen warmte kan en pas mijn gedrag er op aan. (lees verder onder afbeelding)

>>Hardlooptraining voor een hogere snelheid: Snel, sneller, snelst

vrouwelijke hardloper in de zomer

 

Hogere hartslag tijdens hardlopen in de warmte

En ik ben niet de enige. Met warm zomers weer komen veel hardlopers zichzelf tegen. Voor hen is het te warm en dat heeft een direct effect op hun prestatie. Met de hartslag hoog, het tempo laag en het gevoel van zware benen blijkt lopen een stuk minder leuk. Je lichaamstemperatuur is hoger. Je bloedvaten staan meer open in je armen en benen. Het wordt lastiger je bloed rond te pompen waardoor je hart harder aan het werk gaat. Je hartslag stijgt om dezelfde hoeveelheid bloed rond te blijven pompen.

Hoewel er lopers zijn die hier weinig van merken, zijn er ook lopers wiens hartslag zo 15 slagen hoger ligt.

>>Met deze apps kan je je hartslag meten als je sport

 

Tips voor hardlopen met warm weer

Natuurlijk kan ik je de tip geven om ‘s morgens vroeg op te staan. In de ochtend is het nog een stuk koeler namelijk. Maar weet je wat? Ik ben zelf geen ochtendsporter. Hoewel ik dat vaak heb geprobeerd heb ik het nog nooit leuk gevonden. Dus die tip laat ik even voor wat het is.

Wat voor mij wel werkt is een andere locatie. Zoals hardlopen langs de rivier of in het bos. Vooral de rivier heeft mijn voorkeur omdat ik er een paar straten vandaan woon in onze stad. Volg je op dagen met warm weer het water – zoals een rivier, zee of meer – dan heb je een beetje koelere lucht. En ga je trainen als de zon onder gaat, dan is het effect dubbel.

Een andere truc is de schaduw en bomen. Wist je dat ze in steden als Madrid, waar het in de zomer erg warm is, extra bomen aan het planten zijn? Bomen zorgen voor verkoeling. Stenen, zoals in de stad zijn erg warm. Je zomerse run in de nabijheid van de natuur is een stuk koeler. Lekker hardlopen in het bos dus. Dat kan zo een paar graden uitmaken.

>>Wat maakt nou zo’n activity tracker verslavend?

 

Rustiger hardlopen als het warm is

Maar is het zo warm als de laatste weken? En daarna een aantal dagen flink benauwd? Dan kan je ook bij de rivier of in de bossen merken dat je lastiger loopt. Voor mij werkt de natuur dan extra. Daar kan ik snelheid loslaten en genieten van mijn omgeving. Ik plan dan mijn rondje niet, maar ga een wandelroute volgen. Het tempo laat ik los en de afstand ook. Ik loop rustig en voel hoe het gaat. Krijg ik het zwaar en wordt mijn adem moeilijker? Dan loop ik nog wat trager. Misschien wel zo traag dat het bijna een wandeltempo is. En als het nodig is, wandel ik even. Op die manier blijf ik tijdens warme dagen wel in mijn trainingsritme, maar jaag ik mezelf niet over de kop.

>>Scheten tijdens het hardlopen: een vies verhaal

 

Wel of niet hardlopen in de hitte

Tot slot heb ik mijn step nog achter de hand. Dat is misschien een beetje suf, maar het werkt wel. Ik heb zo’n sportieve step met een groot voorwiel. De beweging van steppen lijkt erg op die van hardlopen. Je heft je knie, zet af en brengt je voet naar voren. Maar de intensiteit van je training kan je op een step veel beter sturen. Het tempo ligt iets hoger. Hierdoor heb je een beetje rijwind wat verkoelend werkt. Door tijdens de warmste periode van het jaar een sport te doen die veel op hardlopen lijkt, houd je je conditie aardig op peil. Zodra het wat koeler is, trek je je loopschoenen weer aan en loop je lekker verder.

En weet je wat ik van de week wil proberen? Hardlopen in mijn triatlonpak. Dan ga ik naar de rivier of een plas. Ren een stukje, neem een duik en ren in mijn natte pak weer terug. Ik ben heel benieuwd hoe jij met de warmte omgaat. Of je net als ik ook in het water springt of een andere handige tip hebt.

>>Hardlooptraining: test je snelheid en algehele vorm

 

La Rocha – Colorful Leaf hardloop short

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor sportieve vrouwen wat matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is sport zoveel meer, dat ze besloot haar eigen magazine te beginnen. Online met de naam Stoere Vrouwen Sporten. Rose fietst, rent en traint momenteel voor de 100 meter sprint.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.