Hardlopen tijdens een hittegolf? Drink een Slush Puppie

atletiekbaan hardlopen tijdens hittegolf

Heb je snel last van warm weer, maar wil je toch maximaal kunnen presteren als je aan het sporten bent? Succes dan maar, want het ene lichaam heeft simpelweg sneller last van hitte dan het andere. Maar we hebben goed nieuws. Er is iets wat je er aan kan doen…

Wij voelen ons alsof we gisteren onder een steen vandaan gekropen zijn hoor. Want heel veel sporters schijnen dit al te doen, maar wij horen er net pas over. Het schijnt dus dat het nuttigen van een Slush Puppie – ook bekend als Ice Slurry – er voor zorgt dat je beter presteert als het warm weer is. Ofwel als je een wedstrijd hebt en het is ineens heel warm, dan moet je voor de start zo’n chemisch ogend ijsdrankje nemen. Een Slush Puppieis van dat fel gekleurde schaafijs met siroop. Je kunt het bij snackbars kopen. Kinderen zijn er dol op en de kleuren zien er vaak artificieel uit. Knalblauw bijvoorbeeld. Een beetje als een frozen Margarita maar dan zonder alcohol.

>>Kan je hardlopen met een hernia?

 

Lagere lichaamstemperatuur tijdens het hardlopen

Als je een Slush Puppie eet, zakt de temperatuur van je lichaam. De kerntemperatuur om precies te zijn. Hierdoor kunnen sporters hitte beter verwerken. En hebben ze zodoende minder last van het weer.

Om te weten wanneer je die Ice Slurry het beste kunt nuttigen, hebben onderzoekers in Japan een onderzoek op deze vraag gedaan. Zij lieten 10 proefpersonen 3x een fietstest doen. Bij de ene test dronken ze 300ml water en bij de andere twee 300 gram Ice Slurry. De ene keer voor de warming-up en de andere keer erna. De temperatuur tijdens deze testen was 30 graden Celsius en er was een luchtvochtigheid van 80%. Dit deden ze om de verwachte omstandigheden van de Zomerspelen in Tokio 2020 maximaal na te bootsen.

>>Alleen hardlopers zijn zo actief op een bloedhete zomerdag

 

Wat drink je in het startvak?

Tijdens de test hielden de proefpersonen het 3 minuten langer vol als ze de slurry namen na de warming-up. Hieruit bleek dat inname na de warming up en vlak voor de start van je wedstrijd het beste is. Je kerntemperatuur zal dan een halve graad lager zijn. Neem je je slurry eerder? Dan is die temperatuur al weer terug opgelopen voordat je start. Zaak dus om in het startvak een slurry te drinken. En die extra suikers kan je vast wel gebruiken tijdens je race.

Alleen hoe pak je het aan, want tegen de tijd dat je in het startvak staat is je slurry al ontdooid. Dus dit is de strategie: Neem aluminiumfolie mee. Bestel je slurry, folie er om heen en mee het startvak in. Of je vraagt een vriend het aan je te geven als je in het startvak staat.

Hardlooparmbandje met kraaltjes en bedel

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor sportieve vrouwen wat matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is sport zoveel meer, dat ze besloot haar eigen magazine te beginnen. Online met de naam Stoere Vrouwen Sporten. Rose fietst, rent en traint momenteel voor de 100 meter sprint.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.