hardloopvrouw met startnummer voor hardloopwedstrijd

De vraag voor veel sporters is: ben ik te moe om te sporten of ben ik gewoon lui? Het antwoord op deze vraag is belangrijk als je met plezier sporten wilt. Want balans en rust zijn in sport net zo belangrijk als die trap onder je kont en gewoon doorzetten. Dus hoe voel jij je? En ga je vanavond hardlopen?

Wist je dat ik ben begonnen met hardlopen doordat ik niet meer fietsen kon? Ik was herstellende van een overbelastingsblessure, maar was ook overtraind. Een geluk bij een ongeluk, want het bracht me de leuke hardloopsport. En ik heb voor eens en voor altijd geleerd om goed voor mijn lijf te zorgen.

>> Lees ook: Bewegen vs. kanker, kan je jezelf beschermen?

Kun je te veel sporten?

Vooral als we een sportief doel hebben of als we een beetje willen afvallen kunnen we te veel trainen. We zijn zo gemotiveerd en streng dat we niet goed meer weten of onze inzet wel genoeg is. Motivatie is het mooiste wat er is, vooral als deze voortkomt uit plezier. Maar die zelfde motivatie kan je ook nekken. Je traint te veel of luistert slecht naar je lichaam en voor je het weet is sporten niet meer leuk.

Zoals mij is overkomen met fietsen. Ik wilde zo graag mee kunnen komen met de wedstrijdjes op de club dat ik iets te hard trainde. Ik werd zo serieus dat ik me bijna een prof waande, maar dan wel eentje met vierkante wielen. Voor mijn werk interviewde ik profs over voeding  en nam hun adviezen letterlijk over. Voor ik het wist had ik een tweestrijd in mijn hoofd. Enerzijds wist ik te gaan trainen en kende ik de wegen in de omgeving als mijn broekzak. Anderzijds werd ik onzeker over welk rondje ik zou kiezen. Ik maakte me zorgen over dat stuk met tegenwind langs de Ringvaart.  Inmiddels was ik acht kilo lichter en ging ik ondanks dat ik zo hard trainde steeds langzamer fietsen.

(lees verder onder afbeelding)

>> Lee ook: Klaartje: “Ik kon nog niet eens hardlopend naar de overkant van de straat”

enthousiaste hardloper

 

Genieten van hardlopen

Ik ben nadat stopte met fietsen begonnen met zwemmen en hardlopen. Zonder trainingsschema en zonder doelen. Op mijn gevoel en voor mijn plezier. Ik heb geleerd naar mijn lichaam te luisteren en ben tot de volgende conclusies gekomen:

 

Liever lui dan moe

Bij vermoeidheid na een dag hard werken kan een stukje sporten mij een boost geven. Na een minuut of twintig voel ik me al stukken beter dan ervoor en na mijn training slaap ik ook nog lekkerder. Na een week hard werken ligt dat anders. Als ik dan moe ben is het vaak omdat ik lange dagen maak, deadlines moet halen en tussendoor nog sport. Dan is het juist rust wat ik nodig heb, een dvd en kopje thee op de bank.

>>Mijn pad naar een gezonder lichaam


Rust Roest Niet

Elke succesvolle sporter heeft rust en herstel ingepast in zijn/haar schema. Het resultaat van rust is niet dat je conditie minder wordt, maar dat je beter wordt. Supercompensatie heet dat in de trainingsleer. Hobbysporters, hardloopmeisjes en fitnessmama’s hebben in tegenstelling tot een topsporter geen professioneel op maat gemaakt schema. Ik houd mezelf tegenwoordig aan het idee dat ik beter een dag te veel gerust kan hebben dan een stuk te veel getraind. Vandaag op de bank resulteert morgen in gretigheid naar training.

>>Herstel na training? Dit is wat je lichaam je vertelt


Vergelijken is uit den boze

Elk lichaam is verschillend. Zelfs al rennen of fietsen mijn vriendinnetjes even hard, vaak en lang als ik, we zijn nog niet hetzelfde. Dit heeft te maken met zoveel verschillende factoren – zoals aanleg, trainingsachtergrond, conditie, gezondheid en leeftijd – dat het onmogelijk is om de norm van mijn vriendinnen aan te nemen als de mijne. Het is mijn eigen lichaam waar ik naar hoor te luisteren. Ik voel vaak aan mijn benen en de spieren in mijn billen dat ik vermoeid ben. Die herstellen dan niet goed. Voor mij is dat een teken om het lekker rustig aan te doen.

>>Wat is beter? Samen sporten of alleen?


Trainen als Jane Fonda

Natuurlijk zitten we tijdens een training niet gekapt met een glimlach in een lycra gympakje. Wat ik met Jane Fonda bedoel is dat ik probeer mijn trainingen mooi uit te voeren. Lukt dat niet meer, train rommelig of irriteer ik me aan mijn ritme? Dan is het tijd om even wat anders te doen. Crosstraining, een interval training of een dagje rust kunnen het antwoord zijn.

>>Hart- en vaatziekten bij sportieve, gezond levende vrouwen


Last but not least: familie en vrienden gaan altijd voor

Echt waar?! Ja, als ik mijn sport belangrijker vind dan de verjaardag van mijn nichtje, een kopje thee met mijn schoonzus, een mailtje van mijn moeder of even skypen met mijn pa. Dan vergeet ik te leven. Ik ben een hobbysporter, geen prof.

Ik ben benieuwd naar jullie sportwijsheid en ervaringen. Heb je wel eens te veel getraind of ben je een gebalanceerde sporter? 
Heb je een bijzonder verhaal te vertellen over de lessen die jij leerde in je sport? Vertel het me allemaal! Laat hieronder een berichtje achter of op onze Facebook-pagina natuurlijk.

Liefs Rose

 

Volg Stoere Vrouwen Sporten ook op InstagramFacebook en YouTube voor meer sport updates, recepten en leuke work-outs.

Wist je trouwens dat je het SVS platform heel gemakkelijk kunt supporten. Dat doe je door via onze site te kopen bij onze partners. Dan krijgen wij namelijk een kleine vergoeding. Dat geldt bijvoorbeeld voor de linkjes naar Futurumshop, Wiggle en Decathlon.  Maar bijvoorbeeld ook voor Bol.comDille & Kamille,  Holland & BarrettfonQ en CoolBlue. Meer hierover lees je op de pagina Support Onze Site. Dankjewel alvast, want van al die kleine beetjes die we zo ontvangen, kunnen wij de site en servers draaiende houden.

 

cadeaus voor hardlopers

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

12 Comments
  1. Ik ben gek op fietsen. Ik zou iedere dag wel kunnen fietsen, maar pak ook mijn rustdagen tussendoor. In deze maanden is het meer zoeken naar de dagen waarop het weer lekker is. Van de zomer zal ik meer rijden, maar ook rustdagen pakken. Doe ik dat niet, dan heb ik straks net zulke dijen als sommige mannelijke wielrenners. Daar pas ik voor. Laatste tijd ook wat relaxter gaan fietsen. Iets lager verzet, dan maar iets langzamer. Hou het wel langer vol. Op de dagen dat ik niet fiets, ga ik een wandelingetje maken.

  2. Hey Rose,

    Goed stuk en heel herkenbaar allemaal. Teveel doen is een van mijn grootste valkuilen. Ik merk dat wedstrijden me veel stress opleveren en dan heb ik de neiging om veel te veel te gaan trainen. Ik loop daarom maar heel af en toe een wedstrijd en probeer daar dan zo min mogelijk druk op te leggen. Dit om te voorkomen dat ik naar een bepaald punt toewerk en dan achteraf van het resultaat geniet, maar de weg er naartoe een lijdensweg is. Uiteindelijk gaat het toch gewoon om het superfijne gevoel dat hardlopen me geeft:-). Dus ik loop lang en vaak maar probeer er niet zoveel druk op te leggen en vooral te genieten.

    Wat heftig dat je helemaal gestopt bent met wielrennen, maar wel een moedige beslissing. Denk je dat je ooit weer gaat fietsen?

  3. Je verhaal is wel een beetje een eyeopener voor me. Ik sport veel en graag, in de lente/ zomer wielrennen, in de herfst/ winter hardlopen. Ik stel mezelf ook (hoge) doelen, dit motiveert me om het maximale uit mezelf te halen. Voor komend jaar heb ik mezelf ook weer een aantal sportieve doelen gesteld. Een halve marathon lopen (maar dan ook met een bepaalde tijd als doel) en later dit jaar een fietsvakantie van 8 dagen door de Pyreneeën van West naar Oost met dagelijks minimaal 80km en behoorlijk wat hoogtemeters op de planning. Dus: trainentrainentrainen. Op zich niet erg, maar ik heb ook nog een leven en ambities naast het sporten, een fulltime baan in de zorg, en de ambitie om ook op werk gebied het maximale uit mezelf te halen. Dus opleidingen volgen naast deze fulltime baan. En het dan gek vinden af en toe he-le-maal kapot te zijn…
    Kortom, jouw verhaal doet me beseffen dat ik misschien wel wat soepeler moet omgaan met mijn trainingsschema’s en doelen. Ik weet nog niet hoe, want zit zó in mijn systeem…

    1. Het is per persoon verschillend natuurlijk, maar ik vind dat veel mensen te zeer gericht zijn op veel grote doelen en soms vergeten te genieten. Harder trainen wordt dan gezien als een groot goed en dan vergeten we dat het gewoon onze hobby is, meer niet.

  4. Dankjewel Rose. Het is makkelijk om een journalistiek artikel te schrijven, maar een eerlijk verhaal met een stukje van jezelf erin is veel fijner. Ik herken me in jouw verhaal. Altijd maar harder trainen en meer dorzetten. Dat is zo typisch binnen het wielrennen. Maar wat heb je eraan als je jezelf ermee tekort doet? Ik ben geen topsporter, dus waarom houd ik mezelf dan voor de ,al door zo hard te zijn. Ik ga jouw tips volgen en zelf toepassen

  5. Goed stuk hoor….kan zo in de profi sport literatuur !
    Voor mij is fietsen iets moois waarbij de fun factor altijd 100 % moet zijn…..zelfs met een beklimming waar ik moeite mee heb moet ik boven komen en kunnen lachen anders ben ik verkeerd bezig.
    Ik heb mijn doelen al jaren aangepast en ik hoef niet sneller…hoger….verder….zwaarder….meer…..meer….meer!
    Mijn doelen met het fietsen hebben zich verlegt van lichamelijk naar psychisch……ik kan door het fietsen en het leven met de wielersport veel meer aan in het hectische leven dat ik beroepsmatig heb.
    Beste ideeën doe ik op tijdens een tocht……het beste tot inkeer komen doe ik tijdens een tocht.
    Freeing and feeding the mind……

  6. Ik loop al jaren, waarvan vaak te veel van mijzelf willen, met als gevolg: blessures. Daardoor niet lekker in mijn vel zitten, want ja, ik MOET lopen. Afgelopen jaar het anders aangepakt, ben begonnen met 1/8 triathlon. Ik had vroeger wedstrijd gezwommen, en fietsen doe ik al jaren naar mijn werk, dus een kleine stap leek mij. Inderdaad, het pakt goed uit! Ik ben nu regelmatig verschillende sporten aan het doen, met als gevolg minder last van overbelasting. In de winter kleine trailruns lopen (dus weg van het asfalt), zwemmen in het zwembad en blijven fietsen naar het werk. Komend jaar wel verschillende trailruns en triathlons in de planning, maar met beleid. Ik krijg er ontzettend veel positieve energie van, en gewoon regelmatig lekker rustig met een boek op de bank voor de nodige ontspanning .

    1. Herkenbaar Hester,
      Het kan me opbreken, dan ben ik moe en vind ik dat ik moet sporten, ik probeer nu beter naar mijn lichaam te lusiteren en niet naar mijn gevoel van dat het moet. Wat moet ik nu eigenlijk? ik sport voor mijn plezier

  7. Mooi en herkenbaar geschreven. dankjewel voor je eerlijkheid, hier kan ik wat mee. Dit soort dingen lees je niet op de meeste sites, daar gaat het allen maar om hard zijn en doorzetten. Jullie zijn een moie aanvulling met net een andere insteek. Ik blijf jullie lezen.

  8. ZEER HERKENBAAR, IK BEN 2 KEER OVERTRAINT, GEWEEST.
    NU WIL IK DIT VOORKOMEN. GA CHI-RUNNING DOEN.
    DIT GAAT MEER OVER HET PROCES, DAN HET DOEL.
    HET BLIJFT INDERDAAD MIJN VALKUIL.
    WANT ZEGEVEN OOK AAN MET 185 BPM PER MINUUT TE LOPEN EN JE GEBRUIK KAN MAKEN VAN EEN METRONOOM.
    JE VOELT HEM AL AAN KOMEN, IK “”MOET” WEER IN DE PAS LOPEN MET DE METRONOOM. VAN WIE? VAN MIJZELF!
    HET BLIJFT OPPASSEN VOOR MIJN EIGEN AANSTURENDE GEDACHTE

  9. Wat een fijn stuk en precies op het goede moment! Ik loop sinds een half jaar weer hard en heb vorige week weer eens een 10 km gelopen op een evenement. Komende week komt mn nieuwe fiets en wil ik als het weer meewerkt regelmatig naar werk gaan fietsen (16 km) Volgende doelen zijn nu: 8e triathlon op 1 aug en de Zevenheuvelenloop in november. Op zich goed naartoe te trainen in de tussenliggende tijd, lijkt me.
    Afgelopen vrijdag voor het eerst bootcamp gedaan (met mn jongste in buggy erbij) en daarna fikse spierpijn. Gevolg: soort paniek over of ik nu juist wel moet gaan hollen of fietsen of juist moet rusten… Maar hoezo paniek? Het is toch allemaal voor de lol? En in slaap vallen tijdens voorlezen van mn zoontje is op zich wel een signaal dat er rust nodig is.
    Nu dus maar even een paar dagen rustig aan met alleen kleine fietstochtjes/wandelingen met de kinderen en lekker op tijd naar bed ipv trainen.
    Na het lezen van jouw stuk sta ik daar helemaal achter!!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.