In de afgelopen weken heb je al wat tips van Rose gekregen. Zij geeft met Hardlooptrainer Online elke week één hardlooptip die je zelf tijdens je training toe kan passen. Als je je alle tips eigen maakt, zul je merken dat het makkelijker is om hard te lopen. Een goede basis om aan je snelheid te werken, als je door de voorgaande weken nog niet sneller geworden bent….

Deze week: het gebruik van je armen, want die bepalen voor een groot deel het tempo van je loop.

Wist je dat ik kan versnellen door alleen mijn armbeweging iets aan te passen? En wist je dat heel veel lopers maar wat doen en zichzelf eigenlijk tegenwerken door de verkeerde armbeweging? Bij een sprinter komt zo’n 30 tot 40% van de snelheid die ze hebben door het gebruik van hun armen. Voor een duurloper is de juiste arm-inzet een manier om energie te sparen en zodoende langer door te kunnen gaan. De beweging van je armen zorgt ervoor dat je benen niet zo hard hoeven te werken. Reden genoeg om er eens op te letten. In de afgelopen weken vertelde ik je al over de actieve voet en de actieve core. Die zorgen ervoor dat je lichtvoetig loopt. De juiste armbeweging helpt je voorwaarts.

>> Lees ook: 13 x het vreemde gedrag van hardlopers

 

Veel hardlopers maken met hun armen dezelfde fout

Maar wat is dan eigenlijk de juiste armbeweging? Misschien is het handiger uit te leggen wat het niet is. Het is niet….

…je armen Dino style, rennend als een T-rex met je armen gebogen en je handen voor je borst. Ziet er niet uit en je hebt er ook niets aan.

…je armen langs je zij, je ziet ze hoor die gewoon maar wat flapperen met hun gestrekte armen. Ook dat ziet er gek uit. Ik kan me voorstellen dat het wel lekker voelt, maar functioneel is dat flapperen niet.

…met wasophanghandjes, ja echt, heus waar, ik hoor een keer dat een trainer vertelde dat je je handen moest houden alsof je een theedoek aan de waslijn hangt. Niet doen! Laat thuis die was en ga echt je armen gebruiken.

Hoe belangrijk de armbeweging precies is, voel je als je een keer intervallen van pak ‘m beet 100 meter doet met je handen op je rug. Precies dat ga je doen deze week. Doe er maar vijf. Voel maar hoe vermoeiend dat is. Iets minder vermoeiend maar wel net zo ineffectief zijn dinohandjes, flapperarmen en alle andere mislukte arm-technieken. Ze vermoeien je onnodig of werken je tegen.

Terwijl een goede arm-inzet je juist sneller maakt zonder te hoeven smijten met krachten.

>> Lees ook: Snel voetenwerk voor een betere tijd

 

Hoe gebruik je je armen tijdens het hardlopen

Tijd om te lopen met aandacht voor je armen. Houd je ellebogen in een hoek van 90 graden, keurig naast je lijf. Handen steken naar voren. Visualiseer nu dat er een as door je schouders loopt. Rondom die as kan je arm bewegen. Naar voren en naar achteren. Je elleboog buig je niet meer of minder, maar je arm is wel redelijk ontspannen.
Je handen mogen in ‘Barbiehouding’ dat is niet helemaal stijf recht en aangespannen, maar ook geen vuistjes of wasophangvingers. De beweging is dus langs je zij, je kruist niet voor je borst. En de beweging past zich aan aan je snelheid. Loop je rustig, dan beweeg je klein, loop je snel, dan beweeg je groter.

 

Maar het aller- allerbelangrijkst is dat je de beweging voorwaarts zachter maakt en de beweging achterwaarts iets feller. Alsof je iemand achter je een elleboogje geeft. Wat je dan eigenlijk doet is jezelf voorwaarts duwen, waardoor je sneller loopt.

Ga maar eens voelen hoe jij loopt en hoe je beweegt. Probeer eens een ontspannen modus te vinden en denk eraan: geef dat nare mens achter je een tik met die elleboog. Harder naar achter, ontspannen naar voren. En zoals je weet: denk nu niet dat je dit altijd moet doen vanaf vandaag. Een moment van aandacht hiervoor tijdens je training is al genoeg. Na verloop van tijd maak je je het eigen of gooi je het overboord.

Liefs, Rose

p.s.  vond je dit blog over sneller hardlopen dankzij een goede arminzet leuk? Lees dan vooral ook het stuk over het gebruik van je core tijdens het hardlopen, of lees over een leuke variant op de standaard interval training.

Lees ook mijn blog over hardloopscheetjes eens en wist je trouwens dat je van koffie sneller gaat hardlopen? En dat je overal in ons land bloedmooie natuur routes kunt vinden. die je kunt hardlopen.

 

Volg Stoere Vrouwen Sporten ook op InstagramFacebook en YouTube voor meer sport updates, recepten en leuke work-outs.

Wist je trouwens dat je het SVS platform heel gemakkelijk kunt supporten. Dat doe je door via onze site te kopen bij onze partners. Dan krijgen wij namelijk een kleine vergoeding. Dat geldt bijvoorbeeld voor de linkjes naar de Body & Fit shopFuturumshop, Wiggle en Decathlon.  Maar bijvoorbeeld ook voor Bol.comDille & Kamille,  Holland & BarrettfonQ en CoolBlue. Meer hierover lees je op de pagina Support Onze Site. Dankjewel alvast, want van al die kleine beetjes die we zo ontvangen, kunnen wij de site en servers draaiende houden.
Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

2 Comments
  1. Toch even laten weten dat ik je tips heel erg leuk vind en ook waardevol! De actieve voeten vind ik lastig, jouw beschrijving van goed je core aanspannen een hele grappige, maar wel een die werkt, en ook je armen goed gebruiken vind ik leuk! Hier lette ik tijdens mijn laatste paar honderd meters van de Damloop by night op en toen lukte het me toch nog een voor mijn doen enorme sprint uit te persen!
    Succes met de site! Groetjes,
    Jolanda

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.