Dat wat je traint is waar je beter in wordt. Je zal nooit echt sneller worden als je altijd maar dezelfde training doet. Wil je je pr verbeteren? dan is het tijd voor een specifieke hardlooptraining voor een hogere snelheid.

Werken aan je snelheid is een stappenplan. Snelheidstrainingen maken daar deel van uit. Ze zijn net als je duurtraining van ongekende waarde voor het behalen van je persoonlijke snelheidsdoel. Kan je je rustige trainingen doen in de intensiteit waarin je ze wilt doen? Raak je niet buiten adem? Dan is het tijd voor een volgende stap: de tempotraining.

Je moet rustig kunnen lopen als je traint voor een hogere snelheid

 

Hardlooptraining voor een hogere snelheid

Mij is ooit verteld dat je het eerste jaar een paar trainingen per week easy kan doen en één training iets boven je niveau. Door bijvoorbeeld te trainen met iemand die net iets sneller is dan jij. Deze training is bedoeld om je tempo te verhogen. Zodat je lichaam went aan sporten in die snelheid.

Tempotrainingen zijn pittig en een vak apart. Ze voelen niet altijd aangenaam, maar geven toch een enorme kick. Tijdens een tempotraining gaat het er om dat je je lactaatdrempel traint. Hiervoor ren je sneller dan je normaal gesproken zou doen. De snelheid die je wilt lopen tijdens een tempotraining wordt meestal aangegeven als de snelheid die je een uur kan volhouden. Dat is natuurlijk leuk voor lange afstandslopers. Maar ben je van het kortere werk, dan loop je zelden een uur. En als je het doet, dan is het in je duurlooptempo. Daarom is het handiger te kijken naar of je hartslagzones of het tempo waarin je wedstrijdjes loopt. Dat ligt altijd wat hoger dan normaal. Kies je die snelheid voor je tempotraining en je hebt een mooie stevige trainingsprikkel.

Train je voor een doel? Vergeet dit niet te doen

 

Tempotraining voor hardlopers

Loop je tijdens een wedstrijdje altijd wat sneller dan tijdens je training thuis? Onthoud voor je tempotraining hoe snel dat was. Het enige wat je hoeft te doen is een training in die snelheid. Natuurlijk niet zo lang als je duurtraining, dat houd je waarschijnlijk niet vol. Afhankelijk van de afstand die je loopt, is alles tussen een kwartier en een uur goed. Houd die snelheid wel vast, want ga je net te langzaam, dan doe je het niet goed. En ga je te snel, dan blaas je jezelf op voordat je het beoogde effect bereikt. Bij de juiste snelheid, of beter de juiste intensiteit, hoort een hartslagzone.

Ik ben niet van de lange afstand en voor mij duurt een tempotraining maar een kwartier. Voordat ik daar aan begin, dribbel ik rustig naar een lekkere weg vlak bij mijn huis. Maak daar even mijn spieren los, doe heel kort wat loopscholing en begin aan mijn tempotraining. Omdat ik het meestal op dezelfde weg doe, weet ik ongeveer tot hoe ver ik moet. Het leuke daaraan is dat ik soms verder ga, maar andere keren juist niet. Dan weet ik ook meteen hoe het met mijn tempo staat.

 

Vergeet de ontspanning niet

Als je drie keer per week loopt is het een goed idee om deze hardlooptraining voor een hogere snelheid eens in de week te doen. Voor wat meer balans in je schema kan je dan je ene rustige loop wat meer op afstand lopen – een echte duurloop dus – en je andere honderd procent voor je plezier. Samen met een vriendin of een extra mooie route. Op die manier weet je zeker dat je fysiek en mentaal ontspant in een periode van verzwaarde training omdat je aan je snelheid werkt.

 

-xox- Rose

Meer lezen over training: Als je traint voor een specifiek doel is balans belangrijk. Helemaal als je een druk leven hebt. Lees dit blog over sport en stress eens
Veel trainen voel je in je lijf. Maar is spierpijn na training eigenlijk wel goed?

Vergeet ons niet te volgen op Instagramyoutube en Facebook voor meer updates, foto’s, trainingsfilmpjes en vlogs. En natuurlijk onze Stoere Vrouwen Sporten Facebookgroep waar we elkaar motiveren, inspireren en onze eigen updates delen.

 

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.