Bij yoga voor hardlopers denken de meeste lopers aan het rekken van hun spieren. Zij zien yoga als een fysieke bezigheid die hun sport kan ondersteunen. Maar volgens Rose – die zelf toegeeft een hekel aan yoga te hebben – is er meer wat yoga aan je sport kan toevoegen. Het verbetert de kwaliteit van je training en zodoende ook je resultaat. Hoe mindful sport jij eigenlijk?

Ik ben de straat nog niet uit of ik ben al buiten adem. Mijn benen voelen zwaar en elke stap die ik neem doet pijn aan mijn benen. Ik heb nog zoveel kilometer te gaan en voel me nu al zo. Ik zet door, ik moet immers trainen. De volgende straat. Niet alleen mijn ademhaling is onrustig, ook mijn hartslag is voelbaar hoog. Maar ik ren door. Ik ben immers geen mietje en ik moet trainen. Bij de rivier aangekomen valt het me op hoe druk het is. Ergernis. Fietsers, wandelaars, honden, auto’s, veel auto’s en van die k*t scooters. Naast mijn ademhaling en hartslag gaan mijn gedachten nu ook in sneltreinvaart. Ergernis, zware ademhaling en pijn aan mijn poten. Ik wil terug. Maar dat kan natuurlijk niet. Ik ben toch geen loser? Op hoeveel kilometer zit ik nu? Het moeten er toch al wel drie zijn. Ik kijk op mijn horloge. De hartslag hoog en nog maar 1.2 km in de benen.

Ontspannen presteren

Gelukkig heb ik al heel lang niet meer zo getraind. Ik ben echt een stuk relaxter geworden. In mijn sport en erbuiten. En niet eens zozeer naar mijn omgeving, maar vooral naar mezelf. Ik heb namelijk leren sporten en leven op een manier die veel beter voor me werkt. Die bijdraagt aan mijn totale gezondheid. Fysiek en mentaal.

Het effect van sport gaan ver. Een beetje meer bewegen draagt bij aan je levensverwachting en kwaliteit. Het schijnt dat drie keer sporten per week al genoeg is. Een half uurtje bewegen zorgt er al voor dat de hoeveelheid stresshormoon in je lijf daalt. Hierdoor gaat je hartslag naar beneden en haal je rustiger adem. Lichaam en geest ervaren ontspanning. Het resultaat? Een andere benadering van problemen, vanuit ontspanning. Waardoor het vinden van een oplossing makkelijker is.

Een halfuurtje beweging, zodat de stress van de dag verdwijnt. De perfecte manier om je te handhaven in deze veeleisende tijd. Maar gek genoeg is sporten ter ontspanning of ontspannen sporten voor veel mensen het moeilijkste wat er is.

Topsporter met een leeg hoofd

Genieten van beweging draagt bij aan je mindset die je meeneemt in je dagelijks leven. Maar wat voor invloed heeft de mindset die je meeneemt in het sporten? En vooral: welke mindset neem je mee als je gaat trainen, hoe kan je er voor zorgen dat het zo fijn en effectief mogelijk is?
De meesten van ons sporten om hun hoofd leeg te maken en beginnen met de energie van de dag aan hun training. Hierdoor is die training niet alleen zwaarder, maar ook minder effectief. De verhoogde hartslag van de dag zakt niet en je ligt alsnog te stuiteren in je bed. Maar ook train je in een hogere zone die om langer herstel vraagt. Steeds in een te hoge hartslag trainen kan overbelasting veroorzaken. Het tegenovergestelde van de ontspanning die we zoeken.

Profwielrenner en yogi Maarten Tjallingii vertelde me dat hij soms trainingen had waarin het voor geen meter ging. Dan zat hij op zijn fiets, kwam amper vooruit en had een hartslag die veel te hoog lag. Op karakter trapt hij nog even door, maar beseft al gauw dat hij niet zo’n zin heeft in trainen op die manier. Dat het tijd is om anders op de fiets te zitten. Met een leeg hoofd en in het moment. Zodat hij het dagelijks leven echt even achter zich laat en echt maar met één ding bezig hoeft te zijn: fietsen.

Maarten doet aan bikramyoga. Hierdoor kent hij het verschil tussen een vol en leeg hoofd maar al te goed. Hij heeft er ervaring mee zijn mindset te veranderen en zich over te geven aan de oefening waar hij mee bezig is. De yoga die hij doet vindt plaats in een ruimte van 38-40 graden waarbij je houding na houding aanneemt. Zo’n les houd je alleen vol als je wat minder naar je hoofd luistert.

 

Ademhaling, lichaam en ontspanning

Het gevecht met mijn hoofd ga ik niet meer aan tijdens trainingen. Liever laat ik mijn gedachten tegenwoordig thuis. Met resultaat. Ik rem mezelf niet meer af en ben vrij om te sporten zoals ik wil. Hierdoor heb ik meestal wel zin om te gaan. Zo fijn is het.
Ik heb geleerd meditatief te sporten. Een grote rol daarin is weggelegd voor mijn ademhaling. Veel van de hardlopers die ik train willen weten hoe ze nu het beste kunnen ademhalen als ze sporten. Ze vragen me om een techniek en willen weten op hoeveel tellen ze uit moeten ademen en wanneer dan weer in. ‘Gaan we volgende week mee aan de slag’ is mijn standaard antwoord. Elke week weer, met als resultaat dat we er niet zo heel veel mee doen. Ik doe namelijk niet aan ademhalingstechnieken tijdens het lopen. Wel adem ik bewust en gebruik ik het als middel. Ik adem in en daarna weer uit. Op gevoel en niet te ingewikkeld. Is mijn hoofd leeg en ben ik vanuit ontspanning aan mijn training begonnen? Dan gaat die ademhaling eigenlijk wel vanzelf. Dan kan ik hem zelfs goed gebruiken om mijn training te sturen. Om in die ontspanning te blijven. Ik adem wat langer uit dan in. Of ik nu heel hard ga of niet. En de uitademing laat ik een beetje op mijn stappen rusten. Ik tel niets en bedenk ook niet hoe ik het doen moet, maar luister naar het geluid van mijn ademhaling en de schokken van mijn stappen. Dat brengt me tot rust.
Natuurlijk gaat het bij mij ook vaak zat rommelig, maar dan breng ik een beetje ontspanning in mijn pas en ga ik luisteren naar het geluid van mijn ademhaling. Erg functioneel, binnen een minuut of vijf zit ik weer in mijn ritme. Voor en na het lopen doe ik wel een ademhalingsoefening. Zo eentje van Koen de Jong van Sportrusten. Erg simpel: tien minuten ademhalen en iets langer uit dan in ademen. Pas als ik rust in mijn lijf heb ga ik de deur uit voor een training.

A photo posted by @yoga_squirl on

Hardlopende yogi

Hardlopen en yoga zijn een perfecte combinatie. Kracht, flexibiliteit en conditie. Maar vooral mindfulness, bewustzijn en concentratie die je kan gebruiken tijdens je yogales en hardlooptraining, maar vooral ook de andere 22 uur van de dag. Dat yoga en hardlopen zo’n goede combinatie zijn, weet mijn vriendin Roos. Zij loopt lange afstanden en geeft yogales. Ik vroeg haar naar de effecten van de twee op elkaar en haar leven.

Roos: “Ik deed al yoga voordat ik ging hardlopen. Bij de sportschool waar ik heen ging, boden ze dat aan. Ik was er wel nieuwsgierig naar. Het bleek heel leuk te zijn, meer dan leuk zelfs. Ik lag op dat matje en voelde me zo gelukkig. Het hoorde echt bij mij. Dat wist ik meteen. Ik ben het blijven doen.”
“Kort daarna begon ik met hardlopen. Ik dacht dat niet te kunnen, dat mijn knieën daar niet goed genoeg voor waren. Maar Rose vertelde me te lopen op mijn voorvoet. Natural running. Ook hardlopen paste goed bij me. Ik genoot er van en vond het grappig dat mijn lijf dat allemaal kon. Ik kon overal met mijn benen komen en al snel liep ik flinke afstanden. Ik kreeg er energie van.”

“Hardlopen was echt genieten van die lekkere vrijheid. Genieten van de mooiste plekken waar ik langskwam met niets meer dan de kracht in mijn benen. Hardlopen maakte mijn wereld groter, het zorgde dat ik in beweging kwam. Ik ging vaker naar buiten en dat was fijn, hoewel ik me binnen ook heel goed vermaak hoor.”
“Wat ik leerde van yoga bleek ook heel toepasbaar als ik ging hardlopen. Yoga is meer dan fysiek alleen. Dat fysieke, die houdingen, dat is het begin. Dat is heel lekker. Ik bewoog en kon het niet fout doen. Met mijn eigen lijf deed ik wat ik kan, en mijn ademhaling speelde er een grote rol in. Bij moeilijke houdingen let ik wat meer op mijn ademhaling, zodat ik meer kan ontspannen. In het hardlopen gebruik ik dat ook echt. Door ademhaling toe te passen tijdens het rennen, heb ik meer lucht over. Daardoor heb ik meer ontspanning en reserve.”

“Ik doe niets ingewikkelds maar besteed er wel aandacht aan en adem door mijn neus. Dat is wel een dingetje hoor. Veel lopers krijgen het al benauwd bij het idee, maar als je iets rustiger gaat kan je het. Dat is misschien wel moeilijk, maar door te luisteren naar je ademhalingen en niet zo hard te duwen dat je het benauwd krijgt luister je eigenlijk naar je lichaam.”

Ben je wel eens benieuwd naar hardlopen met bewuste ademhaling? Of wil je meer ontspanning in je run brengen? Stoere vrouwen Sporten en Sportrusten gaan samen een workshop geven. Speciaal voor onze lezeressen. Een unieke ervaring met de kennis van Koen de Jong en onze eigen Rose. Heb je interesse? Laat dan een berichtje achter onder dit bericht, dan nemen we contact met je op.

stoere vrouwen sporten trui

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

16 Comments
  1. voor de zekerheid nog een keer: ja ik heb interesse in de clinic.

    Moest trouwens erg lachten om het eerste stukje van dit verhaal…. Herkenbaar en wat leggen we de lat soms hoog terwijl het er even niet inzit. Maar ook dat is te leren…pfff

  2. Ja ben heel nieuwsgierig naar die workshop. Ik probeer nu eigenhandig wat meer op mijn ademhaling te letten maar het lukt nog niet zo goed. Zou me graag willen aanmelden!

  3. Graag! Ik heb interesse in de workshop. Doe zelf 2x per week hot yoga en loop hard. Ik denk dat ik nog veel kan leren hierin. Groetjes!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.