Voor hardlopers is hun loopje als de zon voor planten of water voor vissen. Maar loop je niet of ben je net aan je eerste trainingen begonnen? Dan kijk je er vast heel anders naar. Kan dat hardlopen echt leuk zijn? Vraag je je misschien af. Ons antwoord: ja! Absoluut! En helemaal met deze tips.

Laten we maar eerlijk zijn. Zelfs ervaren lopers vragen zich regelmatig af waarom ze lopen. De eerste tien minuten van hun run bijvoorbeeld, want dan voelt het echt nog niet goed. Een beginnend loper – die nog niet eens tien minuten kan – zal je vertellen dat hardlopen vooral achteraf leuk is. Omdat ze trots is om wat ze heeft gedaan. Hardlopen is een sport van uitersten. Het kan fantastisch zijn en je het gevoel geven dat je los komt van de aarde, maar het kan je net zo goed een kamerolifant doen voelen die niet vooruit te branden is. Toch zijn er hele volksstammen die niet zonder hun rondjes kunnen. Hardlopen is voor hen onderdeel van wie ze zijn.

>>Vergeet dit niet tijdens je training voor een hardloopwedstrijd

 

Hardlopen is vrijheid

Ik loop nu al flink wat jaren hard en zal bekennen dat maar twee jaar echt goed waren. Toen liep ik vaak, liep ik lekker, wilde ik altijd wel lopen en deed dat ook. De rest van de jaren was ik of aan het opbouwen, hard in training voor een doel of een beetje aan het rommelen. Zoals de laatste maanden. Ik ben momenteel maar een matig gemotiveerde loper.

Toch verlang ik weer naar mijn sport en heb ik besloten om weer netjes te gaan trainen. Want hardlopen is, ondanks dat het vaak echt wel werken is, ook de grootste vrijheid van de wereld. Bijvoorbeeld als ik de stad uit ren en de wereld achter me laat. Als ik op de kracht van mijn eigen benen de bossen in ga en heuveltjes op en af ren. Als ik zo in vorm ben en op de brug even aanzet en een fietser inhaal. Maar ook als ik kletsend met een vriendin een uurtje ren en geniet van het buiten zijn. Hardlopen kan daar waar ik maar wil en wanneer ik maar wil. Ik mag zelf kiezen hoe ver, hoe hard en hoe lang ik ga. En in het doorzetten – zelfs wanneer het een beetje tegenvalt – vind ik groei, voldoening en geluk.

Het geeft me energie en zelfvertrouwen. Het maakt me moe en doet me vrij voelen. En voor zover ik weet, zal elke andere hardloper je precies hetzelfde vertellen.

>>Hardlooptraining voor een hogere snelheid: Snel, sneller, snelst

 

Hoe maak je hardlopen leuk?

Eerlijk? Hardlopen is de eerste maanden niet eens zo heel leuk, maar dat wordt het wel. Het is een constante dans tussen niet te veel doen en jezelf net even meer uitdagen. Doe je te weinig? Dan wordt het saai. Doe je te veel, dan wordt het te zwaar. Voor mezelf heb ik een aantal basisregels van het hardlopen bedacht. Deze regels maken het tot ene leuke en uitdagende sport voor me.

Drie keer per week hardlopen

Het maakt niet uit hoe ver je gaat of hoe lang je training duurt. Zolang je maar drie keer per week gaat. In het begin is dat misschien een opgave, maar na verloop van tijd is het waar je naar gaat verlangen, waar je lijf om vraagt.

Wandel de straat even uit voordat je gaat hardlopen

Schoenen aan, de deur uit en gaan. Dat is hoe de meeste lopers het doen en dat is hoe ze het zichzelf soms wel lastig kunnen maken. Ik ga meestal trainen nadat ik heb zitten werken achter mijn computer. Door eerst even een stukje te wandelen maak ik de overgang van mijn bureaustoel naar hardlopen iets soepeler. Vooral tijdens het winterseizoen. Dan laat ik mijn lijf even wennen aan beweging en ga dan pas rennen.

>>Zijn goedkope hardloopschoenen goed genoeg?

 

Hardlopen is geen sprinten

Ik moet er altijd op letten dat ik rustig begin. Alleen op die manier kom ik verder. Van mezelf heb ik de neiging er meteen een klap op te willen geven en daarmee maak ik het mezelf lastig. Hierin ben ik niet alleen. Veel lopers en dan vooral beginnende lopers gaan te hard. Hun hartslag schiet omhoog en ze raken buiten adem. Op die manier is een rondje rennen een gevecht en geen plezier. Ik loop graag in een tempo waarin ik mijn ademhaling nog kan controleren. Dan ga ik niet te hard en houd ik het langer vol.

>>Met deze warming-up voor hardlopers loop je een stuk lekkerder

 

Lichte pasjes zijn lekkerder tijdens het hardlopen

Als je wilt hardlopen als een hinde in plaats van een olifant, let dan op je passen. Hoe kleiner en korter, de lekkerder je loopt. De manier om dit te doen is om je voeten snel los te trekken van de grond. Niet door te kijken naar je voeten of krampachtig je passen kleiner te maken, maar gewoon je voeten snel los te trekken van de grond. Probeer maar eens. Vind je ritme en houdt het vast.

Kijk om je heen en geniet van de omgeving

Hardlopers zijn verzot op hun omgeving. Het is het decor van alle kilometers die ze maken. Als een film die aan ze voorbij trekt. Maar het is ook functioneel. Door om je heen te kijken ben je niet bezig met hoezeer je afziet, maar met waar je bent. Ook verbetert het je houding waardoor je makkelijker loopt. Natuurlijk moet je de weg checken, maar van de hele tijd naar de grond kijken, wordt geen loper beter.

>>Hardlopen met kinderen doe je zo

Heb je je al ingeschreven voor een wedstrijdje?
Doen! Dan heb je een doel. Wil je weten welk loopje er bij je in de buurt is kijk dan op hardloopkalender.

La Rocha – Colorful Leaf hardloop short

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.