Durf jij het, hardlopen met een pleister op je mond?

vrouw met pleister op haar mond voor hardlopen met neusademhaling

Steeds meer lopers wagen het erop: hardlopen met neusademhaling. Schijnt een voordeel op te leveren. Je ademt rustiger en kunt er uiteindelijk sneller van lopen. Onze Rose vindt daar dingen van. Maar toch probeert ze het uit.

Mijn vriendin Roos haalt tijdens het hardlopen geen adem door haar mond, maar door haar neus! Hartstikke ingewikkeld leek me dat. Allereerst krijg je dan toch nooit genoeg lucht? En hoe moet het in vredesnaam als je – net als ik – altijd een snotneus in de herfst en winter hebt?

 

Hardlopen met astma

Je moet weten dat ik heel graag hardloop en daar in het voorjaar en zomer enorm van geniet. Maar dat ik, zodra de herfst begint, in de problemen kom. Ik heb astma en ben bijna het hele najaar en winter verkouden en aan het hoesten. De koude vochtige lucht slaat op mijn astmalongen waardoor ik het snel benauwd krijg. Ook word ik vaak ziek na een loopje in het verkeerde weer.

Om diezelfde reden zakt mijn hardlopen in de winter vaak in. Het is zo zwaar lopen in de kou die er voor zorgt dat ik nauwelijks lucht krijg. Ik vind dat jammer, want de winter is mijn favoriete seizoen. Ik ben graag buiten als het koud en guur is. Het beperkt me echt in mijn sport. Dat ik zo nu en dan ziek ben accepteer ik wel, maar dat ik te benauwd ben om te rennen, puur en alleen omdat de lucht die ik in adem te koud is? Ja dat vind ik maar mooi *%$#@.

 

Een pleister op je mond tijdens het hardlopen

Hoewel het me interessant leek – en ik zag dat steeds meer mensen het probeerden – heb ik dat hele neusademhalen maar naast me neer gelegd. Te ingewikkeld en vast niet te doen voor mij.

Totdat we tijdens ons Run your Mind Retreat drie dagen gingen hardgelopen op een andere manier. Zoals hardlopen over smalle bospaadjes terwijl het donker is. Je hebt geen idee hoe snel je gaat of waar je loopt. Of de duurloop in de bossen, door mul zand, over paden, boomwortels. Dalen en klimmen. Zo uit je normale omgeving ben je echt één met je sport, lichaam en omgeving. En – supergaaf – de clinic van Martijn van Mindful Run. Hardlopen met een blinddoek, lekker spelen en… hardlopen met een pleister op je mond, zodat je gedwongen wordt door je neus te ademen.

 

Hardlopen met neusademhaling

Eigenlijk is het heel simpel. Gewoon gaan hardlopen en niet ademen door je mond. En als je hardlopen op die manier wat heftig vindt, kan je wat kleineren dingen doen. Zoals thuis de trap oplopen, of je dagelijkse setje oefeningen zoals squats en pushups. Ik ben meteen voor het hardlopen gegaan. Met, omdat ik een pleister niet zag zitten, mijn lippen stevig op elkaar gedrukt.

Het is even wennen. Vooral omdat ik mijn gedachten op orde moest krijgen. Immers, als je gelooft dat je niet genoeg lucht krijgt, is ademen door je neus best spannend. In plaats van te luisteren naar mijn gedachten, keek ik naar de reactie van mijn lichaam. En het ging eigenlijk wel. Ik liep minder snel dan ik normaal gezien zou doen, maar had geen last van de herfstlucht. Raakte niet buiten adem en kreeg het ook niet benauwd.

 

Ik houd jullie op de hoogte 

Het rondje wat ik liep was kort en met kleine tussenstops. Ik was de hond aan het uitlaten. Maar het was groot genoeg om te ervaren dat ik hier meer van wil. Dat ik meer wil doen met die neusademhaling. Niet om sneller te gaan lopen, maar om er zonder longproblemen het hele jaar van te genieten.

Ik houd jullie hiervan op de hoogte. En wil je met me meedoen? Begin dan meteen. Je kan bijvoorbeeld elke trap die je vandaag tegen komt oplopen met neusademhaling. Of – als je durft – je rustige duurloopje beginnen met je mond dicht. Probeer het en voel je er doorheen. Als ik met mijn pieplongen het kan, lukt jou het ook.

Meer lezen over ademen door je neus? Lees dan eens over de ervaring van Bram Bakker met deze techniek, het artikel Neusademhaling als geheim wapen in je rugzak en over Chirunning met neusademhaling.

Volg ons op Instagram  youtube en Facebook voor meer updates. 

En ons volgende hardloopweekend? Dan gaan we trailen, met leuke workshops en clinics, maar vooral op avontuur in het bos: Stick to the Forrest Running Retreat

 

Run Happy Run Slow – TOP | TSHIRT | LONGSLEEVE – voorverkoop t/m 15 september

 

 

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor sportieve vrouwen wat matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is sport zoveel meer, dat ze besloot haar eigen magazine te beginnen. Online met de naam Stoere Vrouwen Sporten. Rose fietst, rent en traint momenteel voor de 100 meter sprint.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.