Op Facebook zag ik het voorbij komen: Het Hardloperskookboek. Ik kende het nog niet maar zag dat dit al het tweede deel was. Dat eerste deel moet dus wel een succes geweest zijn, anders was er geen vervolg gekomen. En als het over lekker eten in combinatie met sporten gaat, ben ik sowieso geïnteresseerd. Ik mailde auteur Miriam van Reijen en een paar weken later stonden we samen in haar keuken.

Een kookboek speciaal voor hardlopers, hoe noodzakelijk is dat? Afgelopen zomer sprak ik nog met voedingsdeskundige Yneke Kootstra en zij vertelde me dat je als recreatieve sporters juist helemaal niet speciaal hoeft te eten. Althans, als je minder dan 10 uur per week sport. “Daar ben ik het zeker mee eens hoor”, beaamt Miriam. “Maar je hebt genoeg recreatieve sporters die veel bloed, zweet en tranen in hun training steken en daarbij hun voeding vergeten. Met een paar kleine aanpassingen kunnen ze vaak meer halen uit hun sportprestaties.”

Terwijl ik aan de prominente keukentafel de kookboeken doorblader, vertelt Miriam over het idee erachter. “Ik schrijf al een aantal jaren over sport en voeding. Waar ik mijn kennis vandaan haal? Ik lees er ontzettend veel over, liefst ook wetenschappelijke onderzoeken. En verder houd ik er enorm van om met eten te variëren en te experimenteren. Mijn ervaringen verwerk ik dan weer in een artikel. In de loop der jaren werd het zo’n verzameling, dat het idee ontstond om alle kennis en recepten te bundelen in een kookboek. En ja, dat zijn er nu twee.”

Het beste lijdend voorwerp voor de kookboeken is Miriam zelf. Ze traint – schrik niet – tot soms drie keer per dag. “Sport heeft wel prioriteit in m’n leven ja”, bevestigt ze. “Ik doe aan duathlon: fietsen en hardlopen dus. Dat betekent veel duurtraining: een aantal ochtenden per week zwemmen, een uur later fietsen en lopen en ’s middags nog een uur de fiets op of het krachthonk in om mijn lijf blessurevrij te houden. Ik ben onderzoeker en heb het geluk dat ik bijna al mijn werk vanuit huis kan doen. Dat maakt het een stuk makkelijker om alles te combineren.”

Recepten zijn bij mij nooit hetzelfde

Inmiddels zijn de eerste baksels klaar: wafels van zoete aardappelen met speculaaskruiden, goddelijk lekkere sodabroodjes en wat niet te denken van de bakbanaan met pimenton. “Eerlijk gezegd weet ik niet eens of dit allemaal in de kookboeken staat”, bekent Miriam. “Recepten zijn bij mij nooit hetzelfde. Ik heb tig soorten meel in de kast staan, dan heb je toch net steeds een andere bite aan bijvoorbeeld je sodabroodje. Hoeveelheden doe ik ook altijd maar een beetje op gevoel. Het belangrijkste vind ik dat voeding gevarieerd en onbewerkt is.”


In het kookboek staan ook typische Keniaanse gerechten. En dat is niet alleen om dat het land bekend is om de goeie topatleten. “Van 2009 tot 2010 was ik daar”, vertelt Miriam. “Een geweldige ervaring! Ik trainde en woonde een heel jaar met de atleten en had zo dus de kans te zien hoe zij leven. Wel kwam ik erachter dat alleen maar sporten niets is voor mij. Sinds een paar jaar doe ik voor de VU onderzoek naar het voorkomen van enkelletsel bij hardlopers. Ik word dus ook heel erg gelukkig van data analyses en dat soort zaken.”

Op de keukentafel staan ondertussen nog meer schaaltjes en borden met lekker eten en ik voel steeds meer de behoefte om een paar succesrecepten te delen met onze lezeressen. “Die wafels heb ik gemaakt van 100 gram voorgekookte zoete aardappel, 2 eetlepels volkorenbloem, 1 eetlepel maïsmeel, 1 ei, 1 tl speculaaskruiden en 1 theelepel (kokos)olie. Daar maak je een beslag van en dat giet je in een ingevet wafelijzer. Als je die niet hebt, kun je het er ook prima pannenkoeken van maken. Als je zorgt dat je wat basisproducten voor bakken in huis hebt, heb je dit zo klaar.”

Ik ben vooral geïnteresseerd in de sodabroodjes, en met name die ene van maïsmeel: by far de lekkerste! “Voor een broodje gebruik je 50 gram meel naar keuze en zo’n 50 gram karnemelk of yoghurt. Als je meer meel gebruikt, moet er ook evenredig meer zuivel in. Verder doe je er een eetlepel baking soda in en een snuf zout. Even doorroeren en er een klein broodje van vormen. Dit leg je vervolgens op een met bakpapier bedekte plaat en dat schuif je in een op 180 graden voorverwarmde oven. Na 20 minuten heb je een heerlijk vers én warm broodje. Let trouwens wel op dat de oventijd langer wordt als je grotere broodjes bakt.”
(lees verder onder afbeelding)

schermafbeelding-2016-10-24-om-09-13-13

Een favoriet van Miriam is de pasta puttanesca, die in Hardloperskookboeken staat. “Een Italiaanse klassieker en ontzettend lekker na een training! Voor twee personen gebruik ik een potje ansjovis in olijfolie, 200 gram pasta, 20 zwarte olijven, 1 eetlepel kappertjes, 1 teen knoflook, 1 blik gepelde tomaten, Parmezaanse kaas, eventueel nog een rode peper en naar smaak peper en zout. Veel groenten zitten er niet in maar je kunt natuurlijk altijd een salade erbij serveren of aan de saus een courgette, aubergine of paprika toevoegen.”

 

Verwen jezelf met deze mooie kookboeken

De Hardloperskookboeken koop je o.a. bij Bruna en Bol.com, beide partners van Stoere Vrouwen Sporten. Dat betekent dat wanneer je deze boeken koopt via de linkjes in ons stuk, wij een klein percentage krijgen van het aankoopbedrag. Ook wanneer je vervolgens iets heel anders koopt. Van al die kleine beetjes kunnen wij het onderhoud van de servers en onze website betalen. Dankjewel daarvoor!

 

Bovenste foto: Jaimie Peeters
Foto van de pasta putanesca: Barbara Kerkhof

 

Kirsten Vogd
Kirsten Vogd

Sporten doe je volgens Kirsten niet alleen tijdens dat ene uurtje op zaterdagochtend. Voor haar maakt het deel uit van haar hele leven. Ze begon als blogger voor onze site toen ze nog niets eens zo gek veel sportte. Tegenwoordig maken hardlopen, fietsen, zwemmen en krachttraining standaard deel uit van haar week. Kirsten doet de eindredactie en haar grootste passie is prachtige portretten van stoere vrouwen op papier zetten.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.