Dit is hoe hardlopen je gezond houdt in je drukke leven

hardlopen met hond

We weten het allemaal: in deze drukke tijden waarin er veel van ons gevraagd wordt – waarin we veel van onszelf vragen – is juist niets zo fijn als een lekker trainingsrondje waarin je je hoofd leeg loopt. Als je weet hoe, kan hardlopen echt een vorm van meditatie zijn. Alleen, hoe doe je dat?

This is my church, this is where I heal my hurts – schreef ik in het voorjaar op Instagram onder een zwemfoto. Niet alleen een leuke quote uit een vette houseplaat, het was op dat moment enorme ernst voor mij. Ik gebruikte op dat moment het zwembad om me okay te voelen tijdens een lastige periode.

 

Sport maakt de dag

Zeg eens eerlijk, hoe train jij? Kom je thuis van je werk, kleed je je om en pak je snel je loopje voordat je gaat eten? Kom je thuis, maak je eten klaar en pak je dan nog even je computer om iets aan je werk te doen?
Of zorg je er voor dat je eerst even stilstaat, op adem komt en de dag achter je laat voordat je gaat hardlopen? Elke hardloper geniet van loopjes waarbij alles lekker gaat, maar veel van ons vergeten daarvoor het werk te doen. We nemen onze drukke levens mee in onze run, laten ons gek maken door te halen snelheden en afstanden.

Ik heb een pittig eerste deel van het jaar gehad. Zowel Kirsten als Astrid konden door omstandigheden niet werken. Hierdoor hield ik in mijn eentje de site gaande. Maar ook thuis ging het niet soepel, want Astrid had een burn out. Een flinke. En hoewel dat natuurlijk haar betreft had dat wel degelijk zijn weerslag op mij.
Het zwembad was voor mij de plek waar ik tot mezelf kwam. Ik zwem niet alleen op en neer. Ik duik in het water en ga naar die plek waar het stil is. Ik zwem, maar tegelijkertijd mediteer ik. Op het ritme van mijn slag en ademhaling. Inclusief mantras.

De uitwerking hiervan is enorm. Het meest voor de hand liggend is dat ik me er heel goed van voel, maar ook ben ik beter in staat om lekkerder en langer te zwemmen. Het is alsof ik gedragen word, gestuwd door een kracht die ik normaal gezien niet bereiken kan.  Door in deze periode mindful te zwemmen, heb ik het niet alleen kunnen redden, ik voelde me eigenlijk best wel goed.

 

Mindful Running

Ik wil je graag vertellen over Martijn, hardloper, echtgenoot en vader van twee kinderen. Die van hardlopen houdt, maar die ook regelmatig in het ziekenhuis zit. Voor zijn kleine dochtertje die een chromosoomafwijking heeft. In 2012 was hij overtraind en zat tegen een burn out aan. Hij moest leren anders met zichzelf om te gaan. Kwam in aanraking met een mindfulnestrniner en ademhalingscoach en leerde daar over de effecten van ademhaling op je lijf. Dat een hoge ademhaling een hoge hartslag geeft en een rustige ademhaling juist je hartslag omlaag brengt. Een hoge hartslag kost veel energie, tel daar dat vele sporten en zijn veeleisende leven bovenop en die overtraining en bijna burn out zijn zo vreemd niet meer.

Door de aangeleerde technieken voor ademhaling en mindfulness toe te passen in zijn leven maar ook juist tijdens het hardlopen, ervoer hij al vrij snel minder stress en zag hij zichzelf veranderen. De vermoeide, negatief ingestelde persoon verdween en een vrolijke en fitte jonge kerel die zin had om volop te gaan leven kwam er voor in de plaats. Die inzichten moest hij delen met de rest van de wereld en Martijn begon Mindful Run. Inmiddels organiseert hij 5 weekse cursussenretreats en wandelcoaching. En in zijn eigen leven past hij zijn manier van hardlopen nog steeds toe.

Hardlopende Monniken

Mindful Running is niet nieuw. Heb je wel eens van de marathon monniken gehoord? Of anders de Lung-gom-pa lopers uit Tibet? Zij combineerden hardlopen met meditatie en waren in staat enorme afstanden af te leggen. De focus op meditatie, het leegmaken van hun hoofd en de controle van hun ademhaling zorgde er voor dat ze dit konden. Maar let wel, voordat ze mochten rennen moesten ze drie jaar mediteren. Deze oefening en stilte van hun geest stelde ze in staat om tot zeker 400 mijl te rennen. Ja je leest het goed: 400!

De marathon monniken uit Japan lopen 1000 marathons in 1000 dagen. Als ze dit halen worden ze menselijke Buddha’s genoemd en men ziet ze als heiligen. Maar 46 mannen hebben dit gehaald. Hun manier? Geen moeilijke schema’s, dure schoenen of hartslagmeters. Meditatie!

 

Samenwerking tussen lichaam en geest

Sporters die aan mindfulness doen, richten hun aandacht heel bewust op hun ademhaling, de beweging en gedachten. Sommigen lopen op een mantra, zoals ik met zwemmen doe en anderen gebruiken juist de fysieke beleving.
Tijdens mindful sporten neemt je lichaam het over van je gedachten. Je bent minder gejaagd door het tempo wat je denkt te moeten halen. Je laat je dagelijkse leven niet alleen fysiek maar ook mentaal achter je, maar vooral ben je echt aanwezig in je lichaam, in de omgeving en in het moment. Juist dat, het niet piekeren en niet stressen geeft je de rust en ruimte om met dingen om te gaan merk ik.

 

Tips voor meer mindfulness tijdens het hardlopen

Hoewel we je natuurlijk aanraden om eens een keer een cursus bij Martijn te volgen. Je direct in te schrijven voor ons leuke weekend – te gaan hardlopen met ons op de mindfulle manier in de bossen van Overijssel – moeten we je ook vertellen wat je nu zelf thuis al kan doen. Een paar tips om wat meer mindfulness in je run te brengen.

Mindful Running begint met je lichaam

Wat vertelt het je? Luister je wel of lees je liever getallen van je app af? Hoewel trainen met een hartslagmeter echt goed is, kan het nog beter zijn om dat ding af en toe thuis te laten. Voel maar eens wat er gebeurt. Of draag je horloge zo dat je het niet kunt aflezen. Sommige mensen plakken het scherm af. Ga lekker lopen en voel. Loop in een tempo wat je lekker vindt en kijk in plaats van op je horloge eens lekker om je heen.

 

Skip die muziek als je gaat hardlopen

Als je dan toch gaat luisteren naar je lichaam, laat de muziek dan ook maar achterwege. Natuurlijk is het lekker lopen op het ritme van je muziek. Maar je hoeft dat niet elke keer te doen. Juist door zonder muziek te lopen kan je je ademhaling horen, het geluid van je stappen en dat van de omgeving. Je bent dan aanwezig op de plek waar je bent en niet in je favoriete song.

 

Speel met je hardloopritme

Inmiddels loop je zonder getallen en zonder muziek en kan je dus in je eigen ritme lopen. Maar wat is je ritme? Dat uitzoeken is leuk om te doen. Probeer verschillende ritmes uit, kleinere passen, langere passen, snelle passen, rustige passen. Probeer en ontdek je lijf. Dan is hardlopen ineens net als spelen, maar ook heel bevrijdend omdat je samenwerkt met je lichaam in plaats van er tegen.

 

Kijk eens om je heen tijdens het hardlopen

Waar je ook loopt, er is van alles te zien. In de stad zijn er mensen om naar te kijken, buiten de stad zijn er bomen, weilanden, rivieren of anders wel die prachtige lucht. Door daar naar te kijken en te genieten van waar je rent, ben je ook echt aanwezig. Dat stemt vrolijk, dankbaar en blij. Maar vooral, terwijl je de omgeving echt in je opneemt terwijl je hardloopt is het lastig piekeren over de dingen van alledag. En weet je wat? Alle seizoenen hebben hun schoonheid, dus er valt genoeg te genieten.

Wij hebben goed nieuws: we hebben Martijn gevraagd om tijdens ons Run Your Mind weekend een clinic te geven. Dus als je je inschrijft voor ons trainingsweekend krijg je Martijn er bij. Dat maakt het weekend inclusief yoga, een nightrun, de duurloop met Bram Bakker, de fysieke clinic van ons en natuurlijk de masseurs die je spieren verzorgen wel compleet. We hebben er ongelofelijk veel zin in! Er zijn nog een paar plaatsen over, dus wees er wel snel bij, dan kan je nog mee.

All Inclusive Running Retreat – Run Your Mind – 8, 9, 10 september ’17

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor sportieve vrouwen wat matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is sport zoveel meer, dat ze besloot haar eigen magazine te beginnen. Online met de naam Stoere Vrouwen Sporten. Rose fietst, rent en traint momenteel voor de 100 meter sprint.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.