Iets met training, lekker sporten en hardlopen

hardloopblog - running t shirt

Trainen of lekker sporten? Ik maak een onderscheid daarin. Ben ik lekker mijn neus achterna aan het sporten, dan doe ik maar wat en rommel ik lekker aan. Omdat het me ontspant. Heb ik echt een doel? Dan bestaat mijn week uit vaste elementen want een doel vraagt om een compleet plan en dat noem ik training.

In een periode waarin sporten ontspanning is, kies ik ook precies per dag wat ik doen wil. De ene keer fietsen, de andere keer suppen, hardlopen of zwemmen. Trainen voor een doel is voor mij anders. Dan denk ik na over verschillende afstanden en intensiteiten, krachttraining, crosstraining en heel belangrijk: stretchen.

Natuurlijk kunnen we allemaal een bepaalde loop wel uitlopen. Als je maar vaak en lang genoeg loopt, went je lijf aan die afstand en inspanning. One way or another, de finish haal je wel. Rene Froger die de marathon in zes uur liep. Ik doe het hem niet na, maar het bewijst wel dat we het echt allemaal wel kunnen. Maar een snellere tijd of het verbeteren van je pr? Dat is andere koek. Of je nu een sprinter of ultraloper bent, je training moet compleet zijn als je jezelf verbeteren wilt.

Lees ook: waarhardlopers aan denken tijdens hun training

 

De duurloop

Ons lichaam moet leren om te gaan met de inspanning die we leveren. Dat doen we mede met de rustige duurloop. Een langere afstand in een lage intensiteit. Een tempo waarin je nog goed een gesprek kan voeren zonder totaal buiten adem te zijn. Je traint je lichaam te sporten op vetverbranding, maar leert jezelf ook om te gaan met langere afstanden.

Elke week een duurloop. 3 weken opbouwen met 10% en de vierde week een afstand die een kwart korter is dan dat van de laatste week. Daarna bouw je weer 3 weken met 10% op. Op die manier kom je er wel, maar ben je niet week na week na week aan het overmeesteren. Je lichaam kan wennen en je geest ook. (lees verder onder afbeelding)

Lees ook: beginnen met hardlopen als je het een tijdje niet gedaan hebt

hardloopblog

De tempotraining

Dat wat je traint is waar je beter in wordt. Bouw je alleen je afstand van je rustige duurloop uit? Dan zal je uiteindelijk heel ver kunnen rennen. Maar wil je je tijd op een afstand verbeteren? Dan heb je iets nodig om sneller te worden. De tempotraining is een training waarin je harder rent dan normaal gesproken. Je leert je lichaam wennen aan deze snelheid en intensiteit.

En dat heeft je lichaam ook nodig hoor, want tempotrainingen zijn best zwaar. Begin je hier net aan, dan is het een goed idee om ze eens in de week te doen over een nog niet te lange afstand. Ben je al wat meer ervaren? Dan kan je een intervaltraining er bij doen. Of twee tempolopen. Ik zelf ben een langzame hersteller en houd het liever bij een enkele. Anders bouw ik vermoeidheid op en haal ik mijn doel niet.

Lees ook: lekkerder sporten door een beter herstel na je training

 

Krachttraining

Om sneller en sterker te worden, maar ook om je lichaam te beschermen tegen blessures, is krachttraining voor hardlopers heel belangrijk. Ik doe twee verschillende dingen: stabiliserende oefeningen en het echte krachtwerk. Ik ben een explosieve sporter en heb zodoende wat steviger krachtwerk nodig. Duursporters hoeven niet te trainen om hun spieren groter te maken. Dat is niet functioneel. Diezelfde spieren moet je ook meesjouwen tot aan de finish en spieren wegen wel wat. Bodyweight oefeningen met veel herhalingen zo’n twee keer per week zijn daarentegen heel nuttig. (lees verder onder videos)

Doe je stretches

Hardlopers zijn niet de meest flexibele types en dat is zonde. Want je flexibiliteit bepaalt je vrijheid van beweging. Ben je niet flexibel? Dan sport je met de rem op je lijf. Over stretchen is veel discussie. Werkt het nu wel of niet als je dat doet na het sporten. Ik doe het niet na training, maar heb wel twee dagen per week waarin ik flink aan het stretchen ga. Ik richt me vooral op mijn heupen en de spieren daar omheen.

En tot slot: doe eens wat anders. Supergaaf dat je voor een doel gaat, maar hee, je bent geen topsporter. Ga en keer wandelen, zwemmen, uit eten met je vrienden of Netflixen.

-xox- Rose

Hardlooparmbandje Love to Run in meerdere kleuren

 

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor sportieve vrouwen wat matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is sport zoveel meer, dat ze besloot haar eigen magazine te beginnen. Online met de naam Stoere Vrouwen Sporten. Rose fietst, rent en traint momenteel voor de 100 meter sprint.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.