Slowrunner? Niet erg, langzame lopers leven langer!

Ben je niet de snelste hardloper van je groepje? Lukt het je wel om je afstanden te verlengen, maar niet om je tempo te verhogen? Dan hebben wij goed nieuws: langzame lopers leven langer… schijnt. Hoe zit dat?

Dat het gezond is om een paar keer per week een stukje te rennen, weten wij allemaal wel. Goed voor lichaam en geest, goed voor je conditie en je spieren. Dat gaat voor alle sporten wel op. Fietsen, rennen, zwemmen, tennis, noem maar op. Lekker bewegen, dat is goed voor je.

 

Sporten en bewegen is goed voor je gezondheid

Als je een halfuurtje gaat hardlopen, gebeurt en van alles in je lijf. Terwijl je je met je rood aangelopen hoofd inspant, vindt je lichaam ontspanning. Bewegen verlaagt namelijk je cortisol. Dat is het stresshormoon wat zo’n beetje alle processen in je lichaam versnelt. Je ademhaling, je hartslag, maar ook beïnvloedt het de manier waarop je denkt.

Het is om die reden dat mensen die beginnen met sporten ontdekken dat ze een helderder hoofd krijgen na hun training en een opgeruimder en energieker gevoel ervaren. Door te sporten, ontspan je en slaap je beter. Het ondersteunt een gezonde eetlust, maar ook je verbranding.

 

Ik ben een langzame hardloper

Sport is goed, hardlopen gezond. Maar is die hele sneller loper die je elke zaterdagmiddag op je vaste rondje tegenkomt nu per definitie beter, fitter of gezonder dan jij? Ik merk bij mezelf dat ik snellere lopers onbewust wel een beetje zo bekijk en dat ik kritisch naar mezelf ben als ik mijn eigen ontspannen rondje ren. Alsof ik me moet schamen dat ik niet snel ga. Daarin zal ik vast niet de enige zijn.

Je begrijpt vast wel dat ik daarom reuzeblij was toen ik las dat langzamere lopers langer leven. Ineens was mijn easy running een heel gezond dingetje geworden!

 

Langzame hardlopers leven langer

Volgens een publicatie in het Journal of the American College of Cardiology hebben mensen die regelmatig een rustig rondje rennen een langere levensverwachting. Ja laat dat maar eens op je inwerken. Aan het onderzoek deden meer dan 5000 mensen mee, en rond de 1000 ervan waren hardloper. Alle deelnemers, zowel de mannen als de vrouwen, waren van normale gezondheid. Ze zijn over een langere tijd gemonitord voor het onderzoek. Na tien jaar bleek dat de hardlopers een hogere leeftijdsverwachting hadden. Maar van die hardlopers – onder te verdelen in rustige lopers, gemiddelde hardlopers en snelle renners – bleek dat de langzame lopers het langste leefden, met daarna de gemiddelde lopers. De hardlopers met hoogste aantal sterfgevallen in de groep waren de snelle lopers!

Sterker nog, hun levensverwachting bleek ongeveer gelijk aan mensen die zo goed als geen lichaamsbeweging kregen. (lees verder onder afbeelding)

Drie keer per week een rustig rondje rennen

Dus als je net als ik heel gelukkig bent met drie keer per week een halfuurtje hardlopen, maar toch ook soms last hebt van dat knagende gevoel dat je meer, beter en sneller lopen moet? Dan mag je jezelf vertellen dat drie keer per week een rustig rondje rennen het beste voor je gezondheid is.

Maar, daar moet ik je wel bij vertellen dat het ook heel goed voor je is om tenminste een keer in je leven voor een serieus doel te knokken. Want als je dat haalt, dat doel wat je nooit voor mogelijk achtte, dan groei je als mens. Dan weet je dat je iets kan waarvan je ooit dacht het niet te kunnen.

Ik denk dat de perfecte balans zit in het mindfull met je tijd, lichaam en energie om te gaan. Soms een rondje knallen, soms een gek doel, maar ook periodes van hardlopen in een sukkeldrafje. Wissel die af en accepteer de loper die je die dag bent en ik geloof dat je gelukkig door kunt rennen tot je een echt oud wijf bent.

Rose

Hardloop ketting Love to Run

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor sportieve vrouwen wat matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is sport zoveel meer, dat ze besloot haar eigen magazine te beginnen. Online met de naam Stoere Vrouwen Sporten. Rose fietst, rent en traint momenteel voor de 100 meter sprint.

2 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.